Var Kustartilleri speciellt för Sverige?

I samarbete med SoldF
Bjernevik
Medlem

Re: Var Kustartilleri speciellt för Sverige?

Inlägg av Bjernevik » 3 november 2024, 17:43

Markus Holst skrev:
3 november 2024, 09:20
Hur fungerar kustartilleriet idag? Det blev ju omdöpt till Amf.
Idag har Amfibiekåren två krigsförband i form av amfibiebataljoner. Deras sjömålsförmåga utgörs dels av RBS 17 som transporteras med stridsbåt men grupperas i land, dels av minsystem M9 som är ett kontrollerbart system.
RBS 17 & M9

Det som är på gång är att tillföra nya stridsbåtar där vissa kommer att ha lvakan, andra grk och ytterligare andra sjörobot av en ny typ som är större än rb 17 men mindre än rb 15. Syftet är att amfbat ska kunna lösa fler stridsuppgifter utan att behöva gå i land och gruppera system.
Hans skrev:
3 november 2024, 10:11
Hur löste KA eldledningen på 30-talet? Optiska avståndsmätare och bedömd fart och riktning av målet. Eller?
I princip så. Det fanns både lodbas och vinkelbas som metod, men det var optisk avståndsmätning som gällde.
adlercreutz skrev:
3 november 2024, 11:48
Historiskt var väl en viktig komponent i kustförsvaret diverse minspärrar. Det har pratats en del i media om inköp av nya sjöminor och övning av minläggning från fartyg, men hur är det med fasta spärrar? Finns de kvar? Om inte, finns det planer på att återuppbygga den förmågan?
De fasta minspärrarna avvecklades tillsammans med kustartilleriet i övrigt. Det som finns kvar är minsystem M9 (se ovan). Om det planeras ett återtag lär vi inte få veta i förväg, men jag är personligen skeptisk. Både teknik och hotbild har förändras radikalt sedan förra gången vi skaffade sådana system.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 3 november 2024, 17:53

Tack. Vem sköter Rb 15 på land, som jag tror finns?

Minsystem M9, vad finns öppet om det?

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 3 november 2024, 18:13

Hans skrev:
3 november 2024, 17:53
Tack. Vem sköter Rb 15 på land, som jag tror finns?
Flottan
Hans skrev:
I princip ingenting.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 3 november 2024, 20:04

koroshiya skrev:
3 november 2024, 16:17
Karta

Varifrån kommer kartan?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 3 november 2024, 20:13

Bjernevik skrev:
3 november 2024, 18:13
Hans skrev:
I princip ingenting.
Som gammal kryptör måste jag uttrycka mitt gillande över detta sakernas tillstånd. :)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 3 november 2024, 20:26

Förklara vänligen, om du får. Jag undrade efter en diskussion om hamnars kapacitet i Skåne där allt som diskuterades fanns på hamnarnas hemsidor, och jag betraktades som säkerhetsrisk.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 3 november 2024, 20:29

Bjernevik skrev:
3 november 2024, 17:43
De fasta minspärrarna avvecklades tillsammans med kustartilleriet i övrigt. Det som finns kvar är minsystem M9 (se ovan). Om det planeras ett återtag lär vi inte få veta i förväg, men jag är personligen skeptisk. Både teknik och hotbild har förändras radikalt sedan förra gången vi skaffade sådana system.
Ok, tack! :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 3 november 2024, 21:45

Hans skrev:
3 november 2024, 20:04
koroshiya skrev:
3 november 2024, 16:17
Karta

Varifrån kommer kartan?

MVH

Hans
Wiki om Älvsborgs fästning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lvs ... 3%A4stning#

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 3 november 2024, 23:20

Hans skrev:
3 november 2024, 13:55
Det var som tusan, tack. Hur löste man eldledning på de grövre pjäserna eller var det direkt eld som gällde?

LV's pansargranater kanske inte var tänkt främst mot båtar. Utan mot pansar på land. Kan det vara samma tänk bakom pansargranaterna på de grövre pjäserna också?

Det måste ju finnas något reglemente som reglerade båtskjutande i Armén då. Och även pansarbekämpning.

MVH

Hans
Ja, det stämmer, det med. Men Landstormen längs kusterna bemannade en hel del luftvärnspjäser och övade en hel del för att lägga eld på fartyg som landsatte trupper eller understödde dem. T.ex. tilldelades 20mm Solothurn S18-1000-pansarvärnsgevären (20mm Pvkan m/39 i svensk tjänst) lokalförsvaret längs kusten och var menade att användas mot landstigningar.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 4 november 2024, 10:20

Tack. Att luftvärnspjäserna sköt direkt har jag förstått men min undran är mer riktad (hehe) mot om huruvida det 'vanliga' artilleriet sköt direkt eller om det även tränades indirekt eld. Direkt eld har väl mer eller mindre alltid övats och om målet är en båt eller en tånk spelar mindre roll. Skall man däremot skjuta på lite håll blir det lite mer komplicerat med båtar som mål, därav min fråga. Jag har bara varit kavallerist och infanterist och begriper inte de här stora sakerna som säger pang, högt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 4 november 2024, 13:17

Hans skrev:
4 november 2024, 10:20
Tack. Att luftvärnspjäserna sköt direkt har jag förstått men min undran är mer riktad (hehe) mot om huruvida det 'vanliga' artilleriet sköt direkt eller om det även tränades indirekt eld...

MVH

Hans
Du menar skjuta över öar?

Jag har ett svagt minne om att skeppen övade på det.

Man skulle kunna ha ett väl dolt batteri med radarspaning och o-platser en bra bit bort, tänker jag.

Kunde man sända radarbilder genom koppartråd? Annars får man kanske översätta bilden till ett koordinatsystem, "de bääd gais aar in GG-12": nåt sånt.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 4 november 2024, 15:35

koroshiya skrev:
4 november 2024, 13:17
Man skulle kunna ha ett väl dolt batteri med radarspaning och o-platser en bra bit bort, tänker jag.
Det är en ganska bra beskrivning av kustartilleribatterier skulle jag säga. Men knappast något som arméns förband övade på utan då torde det ha varit frågan om direktriktning.

Sedan fick flera pjäser ett nytt liv som värnkanoner men även då var det frågan om direktriktning.
koroshiya skrev:
4 november 2024, 13:17
Kunde man sända radarbilder genom koppartråd? Annars får man kanske översätta bilden till ett koordinatsystem, "de bääd gais aar in GG-12": nåt sånt.
Nej, det krävde sådana saker som extraktorer (en pryl som tolkar radardatat och skickar vidare det som bedöms som äkta ekon, smalbandig överföring) och kom först en bit in på 60-talet vad jag förstår. Innan dess var avståndet mellan radarantenn och indikator ("radarskärm") tämligen kort. Därför lfc m/50 hade en PJ-21 /F på hjässan, för att indikatorerna skulle kunna tas ner i berget.

Innan man kunde börja överföra smalbandigt fanns det vissa möjligheter att skicka rådatat längre sträckor men då var det frågan om grov koaxialkabel eller särskilda bredbandiga radiolänkar. Det fanns till viss del inom luftförsvaret men var tämligen dyrt. Därför rrgc /f kom att ligga kustnära, vilket var dumt ur ett markförsvarsperspektiv, eftersom de från början skulle ta in rådata från låghöjdsstationerna längs kusten.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 4 november 2024, 20:37

Hans skrev:
30 oktober 2024, 00:21
Både Finland och Norge fanns kustartilleri, fast. Och minst i Sverige också rörligt.

Hur det var i övriga länderna organisatoriskt, ingen aning.

Danmark, ingen aning.

UK, den mäktiga flottan, lite kanske men inget riktigt behov.

Vanligt artilleri fungerar inte bra mot båtar som rör sig snabbt eller är bepansrade, så nej. Eldledning och granater måste vara annorlunda än mot mål på land.

Det var förr. Idag, vet ej men det mesta jag sagt gäller nog.

Och: https://bulgarianmilitary.com/2023/12/1 ... -missiles/

MVH

Hans
Danmark hade två kustartillerifort Stevnsfortet byggt 1950-53 och nedlagt 2000. Sedan 2008 Koldkrigsmuseum Stevnsfort. Det andra fortet var Langelandsfortet byggt 1953 och nedlagt 1993. Är sedan 1997 museum. Båda forten lydde under flottan.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 4 november 2024, 20:49

Spanska armén hade ett Sundets kustartillerikommado med två kustartilleriregementen till försvar av Gibraltarsundet. Idag finns ett kustartilleriregemente - Regimiento de Artilleria de Costa No 4.

Grannen Portugal hade ett kustartilleriregemente i armén, det är nu nedlagt. På Madeira och Azorerna fanns 1. och 2. garnisonsartilleribataljonerna.

Forskaren
Medlem

Inlägg av Forskaren » 15 november 2024, 19:34

Hans skrev:
4 november 2024, 10:20
Tack. Att luftvärnspjäserna sköt direkt har jag förstått men min undran är mer riktad (hehe) mot om huruvida det 'vanliga' artilleriet sköt direkt eller om det även tränades indirekt eld. Direkt eld har väl mer eller mindre alltid övats och om målet är en båt eller en tånk spelar mindre roll. Skall man däremot skjuta på lite håll blir det lite mer komplicerat med båtar som mål, därav min fråga. Jag har bara varit kavallerist och infanterist och begriper inte de här stora sakerna som säger pang, högt.

MVH

Hans
Det hade nog blivit lite ovant och improviserat för de stackars värnpliktiga eldledningsbiträdena och eldledningsgruppcheferna. För de var ju huvudsakligen övade i terrängen (och på våra skjutfält) på land, där det finns olika utgångspunkter såsom kullen, ridån, höjden, vägen osv.

Skriv svar