ARIANER I SVERIGE

vandal
Medlem

ARIANER I SVERIGE

Inlägg av vandal » 16 okt 2024 10:55

ROLLO PÅ VÄG TILL SVERIGE - FANS DET ARIANER I SVERIGE

Nästa vecka skall statyn av ROLLO lastas i Bratislava och transporteras mot Stockholm. Preliminärt skall statyn resas upp på ön Stora Höggarn, som tidigare troligtvis skrevs som HögArn.
Jag har redan tidigare påpekat att det är något som inte stämmer i den tidiga svenska historien och efter att ha forskat nere i Central Europa är jag idag än mera säker på att man borde lansera en ny teori om de historieförloppen mellan åren 850-1250 i Sverige, Danmark och Norge.
Jag har närmare studerat två författare vilka beskriver ett område längst Donau floden och en biflod med namnet Tisa. Området ligger söder om Karpaterna och sträcker sig ända ner till Svarta havet.
Den första författare är en fransman med namnet William of Jumieges Gesta Normannorum, seu de moribus et actis primorum Normanniae ducum och den andra källan är Histoire de L’Arianisme par le P. Louis Maimbourg SJ, III. tome, Paris MDCLXXXII
Redan tidigt under tvåhundratalet skapade Romarna där den enda provinsen norr om floden Donau under namnet Dacien. Namnet Dacien och folket som bodde där Daker har därefter omnämnts i många böcker och i olika sammanhang. Redan året 57 b.c har den dakiske kungen Burebista besegrat Kelterna och utplånat deras huvudsäte i Central—Europa så att man fram till idag ingen vet var det har legat. Några år därefter har Kvader en av Sueviska stammar med säte i Nitra angripit Kelterna i Galien och där stridit även mot Romarna under ledning av Ceaesar.
Efter att ha ställt ett antal frågor till historikerna här i Central Europa om ovannämnda franska författare blev det klart att man inte kände och eller inte ville diskutera fakta som publicerades i deras verk. Man ville inte medge att arianismen överhuvud påverkat historien här och alla hänvisade till folkvandringstiden precis som man brukar göra i Sverige.
Jag har under två år rest i Slovakien, Ungern, Västra Ukraina och Rumänien oh funnit helt färska spår efter den arianska historien i trakten mellan Svarta havet och under och lägst de Karpatiska bergen.
Idag är jag helt övertygat om att berättelsen om den s.k. folkvandringstiden är ett försök att dölja den verkliga historien. Sagan om folkvandringen lanserades av den Romerskkatolska kyrkan och senare togs över även av dem reformerade kristna rörelser. Många länder utvecklade sina historiska modeller utifrån denna önskebild av historien i stället för att konfronteras med verkligheten.
Enlig mig skulle tiden mellan åren 382-2024 kallas för # Den kristna uppgörelsen i Europa # och detta pågår fortfarande.
När man närmare studerar Williams texter så inser man att det inom det område som jag har genomrest bodde stammar som han beskriver som opålitliga vildar som senare invaderade Norden och därefter även Frankrike. Han medger dock att med hänsyn till deras tro kunde man gifta sig fritt mellan olika stammar i detta område.
Av idag och då förklarliga skäl undviker han att medge att dessa var främst kristna arianer. Efter att den romerske kejsare THEODOSIUS år 382 förbjuder denna form av kristendomen måste dessa stammar försvara sin tro inom hela dåvarande Romerska riket. Vandaler, Alaner, Suever, Goter m.m slås mot romerska katoliker över Europa de närmaste århundranden,avslutar det romeska väldet i Våstra Rom och upprättar även några nya kungadömen. Ett nytt hopp tänds på nytt för katolikerna genom Karl I så sent som i början på 900 talet. Det är märkligt att alla de s.k. folk som omnämnts i folkvandringssagan skulle komma från samma område i denna del av Europa, men vissa fakta kunde man inte dölja.
William anger helt klart att Rollo härstammar från detta område i Europa och att han är av sönerna till en lokal härskare som avsats och drivits bort av en konkurrent. Den siste arianske härskaren i dåtida Dacien har varit Rastislav som dräptes av den Tysk-katolska kyrkan efter året 870. Hans efterträdare blev Svätopluk som tillsammans med dåtida tyske kejsaren Arnulf och ett av de nya europeiska helgonen Metod med våld försöker introducera den Romers-katolska kristendomen i denna del av Central-Europa.
Året 907 besegras den tyska armen i slaget vid Bratislava av arianer tillsammans med Ungrare och krigslyckan vänder. 911-912 kapitulerar Paris och 915 tar arianska slaver Hamburg. Stadsvapen i Bratislava och Hamburg är fram till idag identiska.
När jag ser historien i ett perspektiv av kristna krig i Europa börjar jag förstå även Adams text i hans andra bok,kap.21 där han säger /Slavernas land som är Tysklands största område är bebodd av Vinuler vilka har förut varit Vandaler/ och det är idag helt säkert att Vandaler har varit arianer.
Det Norska korståget året 1123 mot Småland och Kalmar och senare slavernas angrep på Kungshälla har i perspektivet av kristnas krig plötsligt också en naturlig förklaring. Ledaren av den största flottan under den tiden var furste Racibor. I Slovakien hittade jag en liten by med namnet Racibor och i dess närhet finns en enorm borg som troligen var hans under den tiden. Slovakien är idag ett land dominerat av historiker som fortfarande förnekar existensen av arianismen i landet. När man besöker denna plats så får man veta att även keltiska fornlämningar har hittats där och därefter hoppar man till 13 hundratalet. En fantastisk metod att se på den egna historien.
Det är säkert så, att man i rädsla för sanningen förnekas av de nordiska historiker att Danmark en gång i tiden kallades för Dacien och att man inte vill diskuterar varför den första kyrkoprovinsen i södra Sverige också hete Dacia. Som jag har sagt tidigare planerar jag ett besök i Kalmar och skall mäta diameter på en byggnad som jag tror är en gammal rotunda efter arianer där.
Vandal

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Re: ARIANER I SVERIGE

Inlägg av cats » 16 okt 2024 12:38

Det finns inga historiska bevis för att arianismen hade den avgörande rollen i den bredare europeiska historien som du antyder.

William av Jumièges var en normandisk krönikör som skrev om Normandies hertigar, men det finns inget bevis på att han diskuterade de specifika stammar eller områden längs Donau och Tisa som du nämner i texten.

Maimbourg var en fransk jesuitpräst som skrev om arianismen, men hans verk är inte känt för att fokusera på den specifika historien i Karpaterna och Svarta havets närhet.

Det är korrekt att slaget vid Bratislava ägde rum 907, och att slaget ägde rum mellan bayerska trupper och ungerska styrkor, men det är inte korrekt att detta var en konflikt driven av arianism. Ungrarna vid denna tidpunkt var inte kristna, och slaget var en del av deras expansion i Europa.

Det finns inga bevis för att Rollo härstammade från området kring dagens Slovakien eller Karpaterna. Historiska källor pekar på att han var en skandinavisk viking. Att associera Danmark med Dacien är ogrundat.

Din text innehåller så många många felaktiga påståenden och teorier som saknar stöd i kända historiska källor att du får Sven Hassel att framstå som en seriös historieskrivare.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 16 okt 2024 12:52

Vilka specifika spår är det du har hittat i Centraleuropa? De vore intressanta att läsa om.

Ang. Danmark = Dakien och för den delen kyrkoprovinsen mer utslag av felaktiga översättningar eller felskrivningar än något annat.

Det finns inga konkreta fynd, varken historiska eller arkeologiska, som stödjer den hypotesen.

Jag tror inte heller att det finns så mycket stöd för din hypotes att folkvandringstiden är ett stort religionskrig i Europa, som senare kyrkan har försökt dölja.

Dels för att vi har massor av källor som berättar om andra skeenden och dels för att kronologin inte stämmer.

vandal
Medlem

Inlägg av vandal » 17 okt 2024 16:50

Hej Cats och Dravian,

Som jag trodde har ingen av Er läst Louis Maimbourg och William af Jumieges eftersom Ni anser att arianismen ej påverkat historiegången i Europa.
Den dramatiska skriften som skrevs av Louis Maimbourg under 17 hundratalet visar en verklighet som de nordiska historieskrivarna inte vill veta av på samma sätt som man inte vill läsa igenom hela Williams verk. Jag är inte alls förvånad eftersom detta kullkastar alt om den självbild som skapades i Norden.
Om Rollo verkligen inte härstammade från Dacien skulle historiker i Norden skriva mycket om hans senare släkt bravader i Italien och senare om dynasti av BOHEMUND äten i Antiochien.
Jag skulle be Er att läsa igenom dessa böcker och inte bara om dem som författare och därefter ifrågasätta det som jag skriver. Slaget vid Bratislava året 907 hade två ledare på den dakiska sidan. En hete Durcak och den andra hete Bogat.
Bifogar länk till lite bilder som tyder på sen ariansk närvaro i denna region.
Vandal.
https://historickezahady.wixsite.com/blog/post/fotos

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 17 okt 2024 17:54

vandal skrev:
17 okt 2024 16:50
Som jag trodde har ingen av Er läst Louis Maimbourg och William af Jumieges eftersom Ni anser att arianismen ej påverkat historiegången i Europa.
Det där är ett logiskt felslut. Det finns jättemånga orsaker till att inte läsa en bok, till exempel att man inte känner till den, inte har lust eller helt enkelt inte bryr sig om vilken religion som här tidigare fanns. Den typen av bristande argumentation använder vi inte på Skalman.

Du är blind i din övertygelse om arianismen i Sverige. Jag vet inte varför detta är så viktigt för dig att du gör en så stor sak av detta. Du måste ju vara medveten att ni är få som delar din syn på historien. Att du får mothugg överallt betyder inte att alla andra är korkade - för det är vi inte.

Att svenska historiker skulle skriva en massa om Rollos äventyr där han troligen inte har varit har jag i det stora svårt att tro.

Vill du få oss att läsa nämnda böcker får du väcka vårt intresse för frågan vilket du inte har lyckats med. Jag hoppas du tar förnyad kraft där och byter din argumentationsstil till en som är uppmuntrade istället för att försöka skriva oss på näsan. Sådant gillar jag inte här.

Som sagt, ditt indiciebyggande om att Sverige har varit arianskt är så vingligt att få av oss tar dig på allvar. Så ändra argumentation eller - låt bli diskussionen.

Och nej, jag tänker inte läsa böckerna du nämner - helt enkelt för att du inte fått mig intresserad av ämnet.

vandal
Medlem

Inlägg av vandal » 18 okt 2024 09:21

Hej Marcus
Det är inte min mening att argumentera mot någon som inte vill läsa något som stör hans uppfattning om hur det borde vara här vi världen. Nyligen hade jag ett möte med studenter på ett katolskt universitet nere i Ungern. När vi kom fram till Louis Maimbourg blev jag informerat om att de är förbjudet att läsa hans böcker. Man viste ej heller att kungen i det forna Hungary Jan Zapolsky och hans son Zigmund var övertygade arianer.För dem som inte har problem med läsning rekomenderar jag att bekanta sig med namn som Michal Servet,Frantisek David,Juraj Blandrata mm.
Vandal