Små fynd i boklådor...
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Små fynd i boklådor...
Två fynd!
Häften som gavs ut av "Training Division * Bureau of Aeronautics * U.S. Navy", båda från 1943.
Den ena "Don't kill your friends", och den börjar så här:
"Probably the corniest phrase in all stories of accidents is "He didn't know it was loaded."
Knappt tio sidor med spex och allvar blandat hur man undviker "to kill your friends" i träning och i krig. Med passande bilder:
Och den andra broschyren, "Flat-hatting sense", till alla lågflygande gräs-sniffare. Börjar så här: "Flat-Hatting is a form of flying that discourages longevity. Originally the term simply meant flying low needlessly."
Där vi hittar den här bilden av Göring - en fullträff!
...och texten: "Even the discipline-minded Germans, who are less inclined to be frolicsome than many, have their troubles with Flat-Hatting, as they call it - flatzmittendorfergesellschafftvereingang..."!!
Hans K
Häften som gavs ut av "Training Division * Bureau of Aeronautics * U.S. Navy", båda från 1943.
Den ena "Don't kill your friends", och den börjar så här:
"Probably the corniest phrase in all stories of accidents is "He didn't know it was loaded."
Knappt tio sidor med spex och allvar blandat hur man undviker "to kill your friends" i träning och i krig. Med passande bilder:
Och den andra broschyren, "Flat-hatting sense", till alla lågflygande gräs-sniffare. Börjar så här: "Flat-Hatting is a form of flying that discourages longevity. Originally the term simply meant flying low needlessly."
Där vi hittar den här bilden av Göring - en fullträff!
...och texten: "Even the discipline-minded Germans, who are less inclined to be frolicsome than many, have their troubles with Flat-Hatting, as they call it - flatzmittendorfergesellschafftvereingang..."!!
Hans K
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det skämtade om tyskans långa ord redan då.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det verkar vara böcker som är bra som vissa har hittat i boklådor här o var i landet eller utlandet? Böckerna i boklådorna påminner lite grann som den antikhandlare i Bergshamra i Roslagen brukar få in.
Trots evigt spejande har inte lyckas hitta nånting bra i boklådor förutom i bokhyllor där någon universitetsverksam har lämnat t ex avhandlingar-rapporter som man kan ta.
Jag hittade två boklådor med böcker i en hållplats söder om Veckholm en gång, men det var också en mindre väg. Det var bara tråkiga skönlitterära böcker som inte ens är värda en krona på ett antikvariat.
Stefan
Trots evigt spejande har inte lyckas hitta nånting bra i boklådor förutom i bokhyllor där någon universitetsverksam har lämnat t ex avhandlingar-rapporter som man kan ta.
Jag hittade två boklådor med böcker i en hållplats söder om Veckholm en gång, men det var också en mindre väg. Det var bara tråkiga skönlitterära böcker som inte ens är värda en krona på ett antikvariat.
Stefan
Hittade "The Air Forces of the World" från 1958. Har en hel del historia för varje lands utveckling med införandet av flyg samt status runt 1955-57.
Det var lite mer plan då! Bara USAF hade i tjänst (tillkommer Reserve och ANG) följande:
134 wings av 137 planerade. 'bara' 24949 plan. Totalt 411 strids- och transportdivisioner. Plus 4 wings med 12 divisioner support flyg och 45 tankdivisioner samt 34 divisioner övrigt. De hade även 4 missil divisioner
Summa: 506 divisioner
Personal var 914073 man bestående av 141296 officeare och 772777 flygplanspersonal. Av dessa var det 56847 piloter samt 19669 övrig flygande personal.
Man kan ju undra varför man gick ut med så detaljerade siffror...
Det var lite mer plan då! Bara USAF hade i tjänst (tillkommer Reserve och ANG) följande:
134 wings av 137 planerade. 'bara' 24949 plan. Totalt 411 strids- och transportdivisioner. Plus 4 wings med 12 divisioner support flyg och 45 tankdivisioner samt 34 divisioner övrigt. De hade även 4 missil divisioner
Summa: 506 divisioner
Personal var 914073 man bestående av 141296 officeare och 772777 flygplanspersonal. Av dessa var det 56847 piloter samt 19669 övrig flygande personal.
Man kan ju undra varför man gick ut med så detaljerade siffror...
772 777 är för precist för att vara troligt. Jag har några flygböcker i samma ämne ungefär samtida och skall kolla vad de säger. Skojigt ämne hursomhelst. Vi får kolla de svenska siffrorna också.
MVH
Hans
MVH
Hans
Sverige anses ha 20000 man, varav 6000 är civila och 5000 är värnpliktiga samt strax över 1000 första linjens flygplan.
- sveahk
Missionsatlas 1903
Förr i tiden var ordet missionera väl mer eller mindre förbehållet religiösa grupperingar, i första hand där katoliker och olika protestantiska samfund ansåg att de stackars hedningarna runt om i världen skulle pressas in i kyrkans värld.
Kanske jag visat det tidigare, men det här vykortet är typiskt för tidsandan(omkring 1900)...
"Gode vite, jag ber Dig. Förbarma Dig och köp mig." Undertecknat, Den lilla hedningsgossen....! Ett missionssällskap i Sydafrika ber om pengar för att rädda gossens stackars själ...!
Nå, blev ändå förvånad, och något bestört, efter att ha kikat i den här Missionsatlasen från 1903, som jag hittade i en bananlåda med religiösa böcker...
Först en världskarta med rött för de protestantiska områden, rosa katolska, gula muhammedanska, och grått för resten...för hedningarna!
Främst tyska missioner, men inte bara, hela den "civiliserade" världen, också nordiska var aktiva.
Ett exempel, "hedniska" Kina, fritt fram för missionärerna!
Hans K
Kanske jag visat det tidigare, men det här vykortet är typiskt för tidsandan(omkring 1900)...
"Gode vite, jag ber Dig. Förbarma Dig och köp mig." Undertecknat, Den lilla hedningsgossen....! Ett missionssällskap i Sydafrika ber om pengar för att rädda gossens stackars själ...!
Nå, blev ändå förvånad, och något bestört, efter att ha kikat i den här Missionsatlasen från 1903, som jag hittade i en bananlåda med religiösa böcker...
Först en världskarta med rött för de protestantiska områden, rosa katolska, gula muhammedanska, och grått för resten...för hedningarna!
Främst tyska missioner, men inte bara, hela den "civiliserade" världen, också nordiska var aktiva.
Ett exempel, "hedniska" Kina, fritt fram för missionärerna!
Hans K
Men i första kartan håller de ihop hedningarna i ett område, katoliker och ortodoxa - står det något om varför?
MVH
Hans
MVH
Hans
Här:

Har de inga gränser mellan katoliker och ortodoxa.
MVH
Hans
Har de inga gränser mellan katoliker och ortodoxa.
MVH
Hans
- sveahk
Ah, förstår. Som du ser i ingressen så ligger tyngdpunkten på de "evangeliska" missionerna. Inga katolska missionsstationer anges, alltså klumpar han för enkelhetens skull ihop katolskt/ortodoxt tIll ett område.
Antar jag - inga förklaringar ges, som sagt, en atlas.
Hans K
Antar jag - inga förklaringar ges, som sagt, en atlas.
Hans K
OK, tack.
MVH
Hans
MVH
Hans
- sveahk
"Indian Territory", är det ett begrepp? Det som 1906 blev en del av Oklahoma State, men innan var området dit Cherokee, Choctaw, Chickasaw, Creek, Seminole stammarna tvångsflyttades från sina boplatser i öster. De som kallades The Five Civilized Tribes.
Här gällde det för missionärerna att rädda så många vilda själar som möjligt. Den kristna missionen vid den tiden gjorde vad man gjort och gjorde över hela världen - "vildarna" skulle konverteras till kristendomen, och samtidigt deras språk, religion och kultur undertryckas. Punkt.
I Missionsatlasen hittar vi den här kartan från indianterritoriet, daterad 1902. Missionsstationerna är för det mesta amerikanska: presbyterianer, metodister och baptister...
Dessutom, på den stora amerikakartan hittar vi lite undanstucket över sydstaterna det här...
som, om jag tyder det rätt, kan översättas med "4 - 6 miljoner kristna neger".
Halleluja...
Hans K
Här gällde det för missionärerna att rädda så många vilda själar som möjligt. Den kristna missionen vid den tiden gjorde vad man gjort och gjorde över hela världen - "vildarna" skulle konverteras till kristendomen, och samtidigt deras språk, religion och kultur undertryckas. Punkt.
I Missionsatlasen hittar vi den här kartan från indianterritoriet, daterad 1902. Missionsstationerna är för det mesta amerikanska: presbyterianer, metodister och baptister...
Dessutom, på den stora amerikakartan hittar vi lite undanstucket över sydstaterna det här...
som, om jag tyder det rätt, kan översättas med "4 - 6 miljoner kristna neger".
Halleluja...
Hans K
Skall jag ringa polisen i Sverige, Klockrike eller här? Du sade neger.
1902. Förutom att de stora sjöarna är katolska så har de aningen missat San Franciscos placering. Eller gränsen mellan två stater, eller gränsen mellan katolska hedningar och riktiga kristna. Vad hette boken?
Tack för att du delar.
MVH
Hans
1902. Förutom att de stora sjöarna är katolska så har de aningen missat San Franciscos placering. Eller gränsen mellan två stater, eller gränsen mellan katolska hedningar och riktiga kristna. Vad hette boken?
Tack för att du delar.
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Hans K, jag uppskattar dina trådar och ditt härliga berättarspråk. Tack!