Operation Epsom
- Marcus Svernvik
- Medlem
Operation Epsom
e det någon som känner till den operationen
jag känner inte till den min morfar hade en karta som jag ska lägga in
jag känner inte till den min morfar hade en karta som jag ska lägga in
In the continuing effort to capture Caen, British forces launch a flanking attack on the right which proved insufficient. Epsom, however, drew considerable German armor away from American forces aiming to break out
du har kartan på
http://www.onwar.com/maps/wwii/normandy/1epsom44.htm
du har kartan på
http://www.onwar.com/maps/wwii/normandy/1epsom44.htm
- Mathias Forsberg
- Medlem
Den 25 juni genomförde de brittiska styrkorna en större offensiv. Operation Epsom genomfördes något öster om Villers-Bocage. En förstärkt brittisk armékår anföll de tyska ställningarna med magert resultat. Efter tre dagars strider hade de brittiska förbanden endast avancerat ett fåtal kilometer. Den 29 juni hade delar av den tyska 2. SS-pansarkåren anlänt från östfronten och gick till motanfall mot de brittiska styrkorna. Striderna fortsatte dock längre österut vid Caen där brittiska och kanadensiska förband anföll mot de tyska ställningarna kring staden.
Det magra avancemanget förljdes upp den 7 juli med operation Charnwood och efter understöd av tungt bombflyg lyckades kanadensiska förband inta större delen av Caen på kvällen den 9 juli efter att ha mött starkt tyskt motstånd.
/Forsberg
Det magra avancemanget förljdes upp den 7 juli med operation Charnwood och efter understöd av tungt bombflyg lyckades kanadensiska förband inta större delen av Caen på kvällen den 9 juli efter att ha mött starkt tyskt motstånd.
/Forsberg
- Marcus Svernvik
- Medlem
- Marcus Svernvik
- Medlem
- Marcus Svernvik
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Nej, jag bara noterade det eftersom jag tyckte jag kännde igen namnet, var inte så förbannat tjurig!tobbe skrev:Vad är det som är så roligt med det då? Att allierade dog?Anno skrev:ahhh, längst ner till vänster ser man en stad, kan det vara den som Wittman slog ut ett ex antal allierade stridsvagnar?
Bara undrade.Anno skrev:Nej, jag bara noterade det eftersom jag tyckte jag kännde igen namnet, var inte så förbannat tjurig!tobbe skrev:Vad är det som är så roligt med det då? Att allierade dog?Anno skrev:ahhh, längst ner till vänster ser man en stad, kan det vara den som Wittman slog ut ett ex antal allierade stridsvagnar?
- Mathias Forsberg
- Medlem