Jag tror att det är det där vitlökspulvret som gett vitlök dåligt rykte. Luktar man på innehållet i en burk vill man bara spy.sonderling skrev: ↑3 juni 2024, 11:33
Vitlök ja det fanns väl mest som pulver som jag minns. Krävde att morsan skulle köpa en burk kockens och brukade alltid ha det på spagettin. (Vilket kanske betyder att den inte fanns med från början?)
Det fanns (finns) en utbredd skräck för vitlök på den tiden. Det var väl typ det värsta man kunde lukta?
På 70 och 80-talet trodde husmödrarna att pulvret var samma som riktig vitlök.
Å andra sidan har jag ansett att vitlök tidvis varit överskattat som livsmedel i Sverige, särskilt under övergången från klassisk husmanskost till de utländska rätternas intåg under 90-talet. Svensken trodde nästan att alla i hela världen hade vitlök i all mat och vi skulle inte vara sämre som nybliven medlem i EU.
Alla nya matprodukter på slutet av 1900-talet kom alltid i en vitlöksversion. Om buteljerat vatten varit vanligt på 1990-talet så hade det säkert dykt upp mineralvatten med vitlökssmak.
Till och med den italienske kocken brukar plocka upp vitlöksklyftan ur såsen strax innan servering.