Katharevousa var en språkstil i Grekland som ovanifrån skulle införa äldre språkformer. Det sågs lite som en kompromiss då det också fanns de som menade att man helt borde återskapa klassisk grekiska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Katharevousa
Där undrar jag hur det är med isländska, för vissa hävdar att det finns texter från 14 till 16-hundratalet som visar en isländska närmare språken i Danmark-Norge.
Så hur är det med modern isländska; är det folkspråk, eller har någon akademiker "skapat" det?
Isländska, som Katharevousa, eller naturlig utveckling?
-
- Stödjande medlem 2021
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: Isländska, som Katharevousa, eller naturlig utveckling?
Det här är utanför vad jag kan. Men har inte islänningar såsom norrmän varit lite allergiska mot låneord. I hyfsat modern tid. Lagvrängare=polis. Bandarikur=USA. Kommentar er runt stavning undanbedes.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- C Skalman
Polis = lagreglu
Stridsvagn heter något med sköldpadda.
Stridsvagn heter något med sköldpadda.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Polis var visst Lögreglan.
Stridsvagn, nästan:
MVH
Hans
Stridsvagn, nästan:
https://twitter.com/incunabula/status/1 ... 84?lang=enThe Icelandic word for a military tank is skriðdreki - literally "crawling dragon".
MVH
Hans
-
- Medlem
Det har absolut varit en senare tids politik, och mer så än i t ex Norge, och särskilt med främst engelskan bakom nyare ord.
Den där ev äldre politiken känner jag inte till dock.
-
- Medlem
Man kan ju undra hur det isländska språket uppstod.
På medeltiden koloniserade svenskar nordligaste norrlandskusten (tänk Luleå-trakten) och Österbotten på andra sidan Bottenhavet. 700 år senare pratar norrbottningar och svensktalande österbottningar fullt begriplig svenska. Varför fick man en annan utveckling på Island? Det hade väl varit mer naturligt om de talat lite dialektal danska idag? Island tillhörde Norge och sedan Danmark från 1262 till 1918/1944, dubbelt så länge som Skåne tillhört Sverige!
På medeltiden koloniserade svenskar nordligaste norrlandskusten (tänk Luleå-trakten) och Österbotten på andra sidan Bottenhavet. 700 år senare pratar norrbottningar och svensktalande österbottningar fullt begriplig svenska. Varför fick man en annan utveckling på Island? Det hade väl varit mer naturligt om de talat lite dialektal danska idag? Island tillhörde Norge och sedan Danmark från 1262 till 1918/1944, dubbelt så länge som Skåne tillhört Sverige!
-
- C Skalman
Jag kan tänka mig att kontakterna med Island var glesare.
-
- Stödjande medlem 2021
Min poäng är just att skriven isländska från år 1500 var mer lik danskan/norskan, men att det långt senare skapades ett "arkaiskt" skriftspråk... men kanske var det mer som nynorsk, ett försök att närma sig talad isländska.
Tyvärr är jag inte insatt och har bara sett en människa skriva om det.
Tyvärr är jag inte insatt och har bara sett en människa skriva om det.