Ny AK
-
- Medlem
Re: Ny AK
Ok, är kpist 45 helt försvunnen ut organisationen eller finns den kvar någonstans?
-
- Medlem
Ett inlägg kring införandet av AK 5. När jag gjorde värnplikt som KB elev 87-88 fick vi genomföra grundläggande PEK på Ak 4 i stället för Kpist 45. Som motiv var att AK snart skulle bli enhetsbeväpning på skyttepluton och det var lättar att gå från AK4 till AK 5 än från Kpist. Under befattningsskedet fick vi ut Kpist 45 b.
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2021
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fors ... n-fran-usa
15000 nya bössor från USA som nödlösning.
Hörde denna nyhet igår. Är det inte den vanliga M4, typ modern M16?
AK5 är 30 år är för gammal och ska pensioneras? Sa de på rapport.
Men hur är det med AK4? Användes inte den fortfarande av hemvärnet? Jag minns från lumpen att befälen tyckte den var bättre i fjällmiljö med dess långa avstånd och jag tror jag läst att SAS i Afghanistan gick över till HK G3 av samma anledning.
Men den nya SAKO skulle ha alternativet med 7.62 NATO kanske?
Sonderling
15000 nya bössor från USA som nödlösning.
Hörde denna nyhet igår. Är det inte den vanliga M4, typ modern M16?
AK5 är 30 år är för gammal och ska pensioneras? Sa de på rapport.
Men hur är det med AK4? Användes inte den fortfarande av hemvärnet? Jag minns från lumpen att befälen tyckte den var bättre i fjällmiljö med dess långa avstånd och jag tror jag läst att SAS i Afghanistan gick över till HK G3 av samma anledning.
Men den nya SAKO skulle ha alternativet med 7.62 NATO kanske?
Sonderling
-
- Medlem
Ja, det är M4A1 som köps nu för att täcka det akuta behovet de kommande åren.
AK 5 har redan uppnått teknisk livslängd och borde redan ha ersatts, men saknas det pengar så saknas det pengar...
AK 4 är fortfarande i bruk bland annat av hemvärnet, men även den ska ersättas av någon av de nya automatkarbiner som köps från Sako. Dessa kommer att finnas i både 5,56 och 7,62, vilka förband som få vilken version i slutet återstår att se.
AK 5 har redan uppnått teknisk livslängd och borde redan ha ersatts, men saknas det pengar så saknas det pengar...
AK 4 är fortfarande i bruk bland annat av hemvärnet, men även den ska ersättas av någon av de nya automatkarbiner som köps från Sako. Dessa kommer att finnas i både 5,56 och 7,62, vilka förband som få vilken version i slutet återstår att se.
-
- Medlem
Hade inte armén bestämt sig för 7,62 (för att kunna ha möjlighet att konvertera till 6,8 senare), för att senare inte ha bestämt sig i kalibervalet, medan HV bestämt sig för 5,56 varpå armén påpekat att det inte är HVs sak att bestämma och att ingenting i kaliberfrågan är bestämt ännu.
Det enda som är riktigt bestämt är möjligen att beteckningen ”självskyddsvapen 24” har ombestämts till ”automatkarbin 24A”. Tror jag bestämt.
Det enda som är riktigt bestämt är möjligen att beteckningen ”självskyddsvapen 24” har ombestämts till ”automatkarbin 24A”. Tror jag bestämt.
-
- Medlem
Ak 24 kommer i 5,56 och ak 25 i 7,62.
Vilka förband som kommer ha vad är fortfarande inte bestämt även om många har åsikter. Ibland framförs åsikter dessutom som fakta...
Vilka förband som kommer ha vad är fortfarande inte bestämt även om många har åsikter. Ibland framförs åsikter dessutom som fakta...
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Jo, att försöka hänga med i den återuppfunna 7,62 mot 5,56 debatten, med jokern 6,8 i huvudet på några, har jag för länge sedan gett upp med. Och nu nödköps M 4'or samt att Heckler & Koch överklagar att SAKO fick ordern. Hur mycket nörd jag än är orkar jag inte.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Vill man gå på djupet har vi på vår partners sida denna lite längre tråd: https://forum.soldf.com/topic/61816-nya ... ent-872888
MVH
Hans
MVH
Hans