a81 skrev: ↑28 mar 2023 20:51
Det som har hänt de senaste 30-40 åren är väl ett slags finkänslighet (PK, wokeism, cancel culture, etc.) krupit "nedåt" i samhället. Om vi går tillbaka till 1980-talet så fanns väl det mest i ganska specfika kretsar, tänker (något fördomsfullt) akademiker i offentlig sektor med övre medelklassbakgrund. Samtidigt har god allmänbildning, som för 30-40 år sedan fanns i stora delar av samhället, blivit ovanligare och finns liksom mest kvar hos "nördar" idag. Jag har lite svårt att förklara vad jag menar, men jag tror att den här typen av cancel culture hade väckt större motstånd för 30-40 år sedan, då folk var mer frispråkiga och/eller mer genuint intresserade av till exempel böcker.
Fast minns du inte moralpaniken kring video, hårdrock, dataspel mm på 80-talet?
Eller att KDS bildades som ett svar på 491 och att man ändrade kristendomsundervisningen till religionsundervisning?
Den relativt högljudda minoriteten som alltid skällde förr var en moralistisk och oftast religiös sådan. Nu sitter dom i regeringen... Om nån på 80-talet sagt att Livets ord skulle få driva en grundskola, och att en fd elev där och en annan fd Livets ord aktiv, skulle kunna sitta i regeringen, då hade du blivit utskrattade och kallad konspirationsteoretiker.
Det jag vill säga att det har alltid funnits en åsiktskorridor(Jag är liksom anarkist...), men att den ändrar sig med tiden. Det som främst ändrat sig på senare tid, är att massa människor skriker censur i tid och otid, för att dom inte syns lika mycket som dom själva vill.
Hade en högerpopulist från Handels på 80-talet(Dvs innan internet) drevat mot bibliotek för att hans bok inte finns på alla bibliotek, så hade han blivit kallad galen, och gjort sitt i media. Tror inte Wachtmeister gjorde det med sina böcker tex.
Sen är det svårt att tala om det där med allmänbildning. Jag håller med om att den blivit sämre, men samtidigt så har möjligheterna att inhämta information blivit ohyggligt mycket bättre och enklare.
Och detta med redigering av böcker. Har det någonsin haft nyhetsvärde innan 2010-talet? Det är ju så jävla dumt. Iofs så är det ännu mer korkat att vara emot nyinspelningar av film. Ben Hur...
De enda sådana konflikter jag kan komma ihåg från förr gäller religiösa böcker.