- gjorde Hitlers gubbar marschanträde med höger?
- hur gör man i andra länder?
- är detta en grej eller är det något som befälet i fråga kommit på själv?
Så skall väl inte svenskar göra?To march forward from a halt, the command of execution is, "Forward, march." On the command "March," you smartly step off straight ahead with your left foot, taking a 30-inch step (measured from heel to heel), and place the heel on the ground first.
Blått ljus? Edit: eller...jag förstår inte hur brorsan menade...?
Aha, någon som hört det! Jag minns inte med vilken hand jag gjorde klartecken...
Kanske är du för ung för att minnas att fram till slutet av 60-talet, ungefär, hade utryckningsfordon blinkande rött ljus, inte blått. Brorsan hade hört någon gång att övergången till blått ljus berodde på anpassning till kontinenten och att blåljusen kom sig av att Gestapo hade rött ljus.
adlercreutz skrev: ↑18 sep 2022 11:27Tror det varierar som allt annat i US of A beroende på vilken delstat det rör sig om, men rött (ibland i kombination med blått) verkar absolut användas.
Helrött på Hill Street Blues
Tack. Jag visste väl att min bekantskap med din bror skulle bära frukt. Det där med klartecken och vänster visste jag inte, ehuru havande tyskt påbrå.Hans skrev: ↑18 sep 2022 10:15Apropå klartecken. Bror min har en tendens att göra det när har uppfattat och förstått något. Oberoende av vilken hand han använder. Jag har försökt att få honom att begripa att när man pratar med folk från diverse tyskockuperade länder är det ingen bra övning. Han har bara värnplikt i bagaget.
MVH
Hans