hijab och svensk folkdräkt

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Davian
Medlem

Re: hijab och svensk folkdräkt

Inlägg av Davian » 13 juni 2022, 17:33

a81 skrev:
12 juni 2022, 23:09
Skrev fel, hijab (slöja) är inget problem alls på arbetsmarknaden. Det jag menade var niqab och burka, där ansiktet döljs. Jag anser att det i praktiken är omöjligt att förena med ett vanligt jobb. Självklart ska det inte vara förbjudet att använda niqab eller burka, men en arbetsgivare måste få tacka nej till någon som går klädd så, utan att bli stämd för diskriminering. Och så verkar det också vara:

https://www.expressen.se/nyheter/det-ha ... h-varlden/

Jämför också vad Norges dåvarande statsminister Erna Solberg (Høyre) sade 2016:

https://www.expressen.se/nyheter/norges ... -om-niqab/

Jag håller med om att universitetsstudier är mer av ett dilemma. Självklart kan man bära niqab eller burka om man läser t.ex. en fristående kurs, men jag är tveksam om man t.ex. ska bli läkare eller lärare.

För att återknyta till Jomshof kan man påminna om vad han sade om islam 2021:

https://sverigesradio.se/artikel/sverig ... r-om-islam

Han visar 2022 igen att han tillhör den brunare delen av SD...

På vilket vis är det i praktiken omöjligt att förena heltäckande kläder med att göra ett jobb?

Jag vet massor av yrken där heltäckande och ansiktstäckande kläder inte är ett hinder och i vissa fall eftersträvansvärt.

Tex målare, svetsare, soldat, byggare, lärare, författare, bankpersonal, tandläkare, läkare mfl.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 juni 2022, 20:15

Niqab och burka är så ovanligt i Sverige att detta blir en hypotetisk diskussion. Under pandemin har emellertid vi alla lärt oss att väldigt många jobb och allmänna situationer fungerar utmärkt med täckt ansikte.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 13 juni 2022, 20:23

Ja det är lite så jag menar, kläder och mängd av kläder har inget som gör dem opraktiska att utföra yrken i sverige. Därför tänker jag att orsaker till att folk är emot det är av andra skäl än arbetspraktiska. Vilket är anledningen jag frågar varje gång jag ser folk anföra praktik som problem.

Det finns nog inga eller försvinnande få yrken där heltäckande kläder påverkar negativt på arbetet. i huvudet tror jag att uniformerad polis är ett av de yrkena.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 juni 2022, 20:28

Om jag skall gissa så tror jag mera det handlar om att vi känner oss obekväma i möte med folk i "konstiga" kläder, oberoende om det är en tjej i hijab, en kille i turban eller rent av svensk uniformerad personal. Eller punkare.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 juni 2022, 21:41

En artikel dök upp i mitt flöde - och försvann igen. Där stod bland annat att även i muslimska länder finns lagar för och - emot heltäckande klädsel. I Pakistan säger lagen att kvinnor inte behöver bära täckande klädsel. I Egypten är niqab förbjudet i bland annat skolor. Där som här väljer folk i första hand kläder efter traditionen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 13 juni 2022, 22:32

Davian skrev:
13 juni 2022, 17:33
a81 skrev:
12 juni 2022, 23:09
Skrev fel, hijab (slöja) är inget problem alls på arbetsmarknaden. Det jag menade var niqab och burka, där ansiktet döljs. Jag anser att det i praktiken är omöjligt att förena med ett vanligt jobb. Självklart ska det inte vara förbjudet att använda niqab eller burka, men en arbetsgivare måste få tacka nej till någon som går klädd så, utan att bli stämd för diskriminering. Och så verkar det också vara:

https://www.expressen.se/nyheter/det-ha ... h-varlden/

Jämför också vad Norges dåvarande statsminister Erna Solberg (Høyre) sade 2016:

https://www.expressen.se/nyheter/norges ... -om-niqab/

Jag håller med om att universitetsstudier är mer av ett dilemma. Självklart kan man bära niqab eller burka om man läser t.ex. en fristående kurs, men jag är tveksam om man t.ex. ska bli läkare eller lärare.

För att återknyta till Jomshof kan man påminna om vad han sade om islam 2021:

https://sverigesradio.se/artikel/sverig ... r-om-islam

Han visar 2022 igen att han tillhör den brunare delen av SD...

På vilket vis är det i praktiken omöjligt att förena heltäckande kläder med att göra ett jobb?

Jag vet massor av yrken där heltäckande och ansiktstäckande kläder inte är ett hinder och i vissa fall eftersträvansvärt.

Tex målare, svetsare, soldat, byggare, lärare, författare, bankpersonal, tandläkare, läkare mfl.
Att dölja sitt ansikte skapar otrygghet hos dem som visats omkring personen ifråga. Utför man ett arbete där man överhuvudtaget träffar människor, så måste man kunna se varandra i ansiktet. Självklart finns det enstaka jobb som utförs 100 procent hemifrån med minimal kontakt med kollegor, kunder, etc. som kan fungera med niqab eller burka, eller snarare att man ändå är "dold" hemma. Men någonstans finns det en gräns. Det jag (och Erna Solberg) avsåg var anställningsbarhet, inget jobbförbud om man bär niqab eller burka. För att dra en parallell, fundera på nakenhet på jobbet. Skulle det vara OK?

En annan fråga: Finns det någon i Sverige som bär niqab eller burka på jobbet?

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 13 juni 2022, 23:05

Vi hade ett fall i Göteborg för några år sedan, jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag tror det var en tjej som blev nekad att jobba på dagis för att hon hade niqab.

Annars är det ju som Markus skrev tidigare, det är ytterst få personer i Sverige
som har niqab eller burka.

LIte OT infördes det inte förbud mot att demonstrera med täckt ansikte för några år sedan?
Det var när anarkisterna i det sk svarta blocket hade för (o)vana att stöka till alla vänsterdemonstrationer.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 13 juni 2022, 23:19

Rejäl icke-fråga egentligen, som sagt.

Men att inte kunna visa sitt ansikte annat än ögonen är ett problem i de jobb där man interagerar med människor.
Om man inte ser det som ett problem så gör man väl inte det.

Gällande att vi burit masker under covid och det har fungerat jobbmässigt: saker har fungerat för det har inte funnits några andra alternativ. Folk har även påtvingats mask genom lag, råd eller rädsla.
Senast redigerad av 1 Mackan L, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 13 juni 2022, 23:28

Davian skrev:
13 juni 2022, 17:33

Så dessa yrken bär heltäckade kläder hela tiden?
Upp till kamp mot islamofobi och allt det där visst men kom igen nu. :wink:

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 14 juni 2022, 00:08

hilbert skrev:
13 juni 2022, 23:05
Vi hade ett fall i Göteborg för några år sedan, jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag tror det var en tjej som blev nekad att jobba på dagis för att hon hade niqab.

Annars är det ju som Markus skrev tidigare, det är ytterst få personer i Sverige
som har niqab eller burka.

LIte OT infördes det inte förbud mot att demonstrera med täckt ansikte för några år sedan?
Det var när anarkisterna i det sk svarta blocket hade för (o)vana att stöka till alla vänsterdemonstrationer.
Har sett niqab i Sverige tre gånger i verkligheten. En gång för längesedan (troligen 90-talet eller 00-talet) såg jag två(?) kvinnor med niqab på IKEA i Uppsala. Sedan såg jag en kvinna med niqab komma gående i Österbybruk i Norduppland. Jag tror att det finns/fanns en flyktingförläggning där och att det var kring flyktingkrisen 2015. Slutligen såg jag en kvinna med niqab komma gående i Gamla Uppsala (dyrt villaområde i norra delen av Uppsala tätort) nu 2022.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 14 juni 2022, 00:15

Mackan L skrev:
13 juni 2022, 23:19

Men att inte kunna visa sitt ansikte annat än ögonen är ett problem i de jobb där man interagerar med människor.

Gällande att vi burit masker under covid och det har fungerat jobbmässigt: saker har fungerat för det har inte funnits några andra alternativ. Folk har även påtvingats mask genom lag, råd eller rädsla.
Ja, en icke-fråga på så sätt att niqab knappt används i Sverige, än mindre burka, men kanske blir niqab populär i framtiden och det är intressant att diskutera toleransens gränser.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 14 juni 2022, 01:39

a81 skrev:
14 juni 2022, 00:15
Mackan L skrev:
13 juni 2022, 23:19

Ja, en icke-fråga på så sätt att niqab knappt används i Sverige, än mindre burka, men kanske blir niqab populär i framtiden och det är intressant att diskutera toleransens gränser.
Absolut. Det är inte många som bär dom idag men det kan öka i framtiden.
Jag hoppas även du inte missförstod mitt inlägg om att se problemet med täckta ansikten.
Det var menat som att om en person inte ser det negativa som kommer med täckta ansikten i (vissa) yrkesroller så är det svårt att argumentera emot. Vikten av att se ansikten (i vissa yrkesroller) är så viktig för mig att det blir en självklarhet.

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 14 juni 2022, 23:46

"Folkdräkt eller bygdedräkt är en traditionell klädsel som är knuten till en geografisk region, och den existerar i de flesta länder." https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkdr%C3%A4kt

Blir det inte lite fel om man blandar olika stilar. Dessutom kan det väl krocka med vett och etikett om man använder folkdräkten som högtidsdräkt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 15 juni 2022, 08:52

Jag undrar endå inte om detta med slöja m.m. är ett övergående fenomen hos första generations invandrare. Tycker mig märka att det sker en viss lössläppthet. I ett miljonprograms område där jag vistas i jobbet, så tycker jag den somaliska tjejen i kassan på ICA hade mer pirat bandana, och de små somaliska tjejerna på lekplatsen (jag fixar lekplatser och kollar säkerheten.) Ja de verkade inte vara tok noga med hur slöjan satt och hade i övrigt västerländska kläder. (De verkade dock ha ett outtömligt behov av att prata och jag undrade stilla om inga vuxna pratat med dem förut?)

Sonderling

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 15 juni 2022, 09:05

Jag har förgäves försökt gogla på hur det är I Norge med folkdräkt, buna som det heter där, och slöja.

Den norska bunaden har en mycket starkare ställning, och är starkt kopplad till deras 17 maj firande.
Någon som har hört något?

Skriv svar