hijab och svensk folkdräkt
hijab och svensk folkdräkt
Tydligen har Rikard Jomshof, tung SD politiker reagerat på en bild av en kvinna med hijab iförd en svensk folkdräkt.
Han skall ha kallat bilden " en våldtäkt på Sverige".
Det är bara expressen som har uppmärksammat det, och jag har inte hittat källan till påståendet.
Här är en bild på hur det kan se ut, den har några år på nacken, så jag tvivlar på att det är den som Jomshof reagerade på.
https://www.google.se/search?q=hijab+sv ... lGr5uYDirM
Vad tycker ni är det fel?
Han skall ha kallat bilden " en våldtäkt på Sverige".
Det är bara expressen som har uppmärksammat det, och jag har inte hittat källan till påståendet.
Här är en bild på hur det kan se ut, den har några år på nacken, så jag tvivlar på att det är den som Jomshof reagerade på.
https://www.google.se/search?q=hijab+sv ... lGr5uYDirM
Vad tycker ni är det fel?
Re: hijab och svensk folkdräkt
Tycker att detta är svårt. Är tveksam till generellt förbud mot hijab och burka (båda täcker ansiktet), men tycker inte att de hör hemma på svensk (västerländsk) arbetsmarknad eller skola/universitet. Vill man gå klädd så och är vuxen är det väl OK, men det måste också vara OK för t.ex. arbetsgivare att "diskriminera" dem som bär hijab eller burka.
Om man täcker hela ansiktet kallas det niqab alternativt burka beroende på vilken del av världen man kommer ifrån.
Hijab är däremot det som vi kallar slöja, och som man i allmänhet ser i Sverige hos en del muslimska kvinnor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hijab
Hijab är däremot det som vi kallar slöja, och som man i allmänhet ser i Sverige hos en del muslimska kvinnor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hijab
-
adlercreutz
- Medlem
Just Sverigedräkten, som det verkar handla om, har rätt korta historiska rötter så där är frågan om man kanske ändå kan ompröva den till nya tider, hitta lite nya varianter m.m. Förutsatt att det finns en tanke bakom förstås, och att man begränsar det till ett fåtal varianter så det inte blir ett sammelsurium. Annars tappar man liksom syftet med den.
De olika folkdräkterna tycker jag personligen däremot att man bör låta vara som de är, just för att de (ofta) har en längre historia och dessutom är knutna till ett visst geografiskt och kulturellt område.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigedr%C3%A4kten
Nota bene
De olika folkdräkterna tycker jag personligen däremot att man bör låta vara som de är, just för att de (ofta) har en längre historia och dessutom är knutna till ett visst geografiskt och kulturellt område.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigedr%C3%A4kten
Nota bene
Nationaldräktsföreningen önskade alltså generellt understödja bruket av folkdräkt som reformdräkt både till vardags och fest. Man ansåg dock att inte minst avsaknaden av bygdedräkter som med rätta kunde användas av den växande stadsbefolkningen, utan att ståta med lånta fjädrar, var ett stort hinder för att få brett genomslag för sin idé. Detta problem önskade man avhjälpa genom att ta fram en nationaldräkt som kunde användas av alla svenska kvinnor oavsett härkomst.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag tycker det är toppen. Sverige dräkten som sagt är ju lite av hitte på från början och dessutom, visar det inte på lite vilja att anpassa sig? Jag är ingen expert på folkdräkter, och vet inte om det finns nått reglemente.
Förresten skulle väl även kristna kvinnor förr i tiden täcka håret om jag inte minns fel. Det var bara en annan stil på det.
Sonderling
Förresten skulle väl även kristna kvinnor förr i tiden täcka håret om jag inte minns fel. Det var bara en annan stil på det.
Sonderling
-
adlercreutz
- Medlem
Jag är inte heller någon expert men nog hade Malungsdräktens huvudbonad kunnat accepteras även av vissa muslimska inriktningar? Till exempel.sonderling skrev: ↑12 juni 2022, 14:28Förresten skulle väl även kristna kvinnor förr i tiden täcka håret om jag inte minns fel. Det var bara en annan stil på det.
Sonderling

Ursäkta, jag blandade ihop begreppen. Hijab tycker jag att vi bör acceptera i princip i alla sammanhang, på vuxna i alla fall. Niqab och burka tycker jag däremot inte hör hemma i ett västerländskt samhälle, men att det är OK att använda niqab eller burka "på fritiden". Att jobba med täckt ansikte bör man dock inte kunna räkna med.a81 skrev: ↑12 juni 2022, 09:18Tycker att detta är svårt. Är tveksam till generellt förbud mot hijab och burka (båda täcker ansiktet), men tycker inte att de hör hemma på svensk (västerländsk) arbetsmarknad eller skola/universitet. Vill man gå klädd så och är vuxen är det väl OK, men det måste också vara OK för t.ex. arbetsgivare att "diskriminera" dem som bär hijab eller burka.
Samtidigt var det väl främst gifta kvinnor som täckte håret. Tänk också på att svenska kvinnor gifte sig sent med dåtida mått, i 25-/30-årsåldern, nästan alltid med en jämnårig eller några år äldre ej besläktad man, nästan aldrig någon 20 år äldre kusin. Några grövre former av hedersförtryck förekom inte heller i "allmogesverige", så jag tycker att jämförelse haltar. Däremot levde säkert många kvinnor ett väldigt strävsamt liv och hade det (ännu) tuffare än männen.adlercreutz skrev: ↑12 juni 2022, 14:42Jag är inte heller någon expert men nog hade Malungsdräktens huvudbonad kunnat accepteras även av vissa muslimska inriktningar? Till exempel.sonderling skrev: ↑12 juni 2022, 14:28Förresten skulle väl även kristna kvinnor förr i tiden täcka håret om jag inte minns fel. Det var bara en annan stil på det.
Sonderling
![]()
-
adlercreutz
- Medlem
Det var inte min avsikt att jämföra livsstilar rakt av, det var mer dräkterna i sig jag tänkte på. Som västerbottning vill jag i och för sig vända mig lite mot utsagan att man inte gifte sig inom släktena81 skrev: ↑12 juni 2022, 16:23Samtidigt var det väl främst gifta kvinnor som täckte håret. Tänk också på att svenska kvinnor gifte sig sent med dåtida mått, i 25-/30-årsåldern, nästan alltid med en jämnårig eller några år äldre ej besläktad man, nästan aldrig någon 20 år äldre kusin. Några grövre former av hedersförtryck förekom inte heller i "allmogesverige", så jag tycker att jämförelse haltar. Däremot levde säkert många kvinnor ett väldigt strävsamt liv och hade det (ännu) tuffare än männen.
Det spelar nog stor roll var i Sverige man har sina rötter. Jag tror knappt att det finns en enda anförlust i min släkt, även om man tittar över 300 år bakåt i tiden. Jag har främst släkt från Mellansverige. Det verkar ha varit ett starkt tabu mot att gifta sig med någon som man var det minsta släkt med, om befolkningsmängden var tillräcklig. (Jag har koll på släkten i och med att mina föräldrar, andra släktingar och även jag i viss mån har släktforskat.)
Tänker att bondesverige mer kännetecknades av att det var tufft för egendomslösa/fattiga och att det var tufft för yngre och äldre vuxna. Det fanns väl massor av 35-åringar som bodde hemma och inte kunde gifta sig, för att föräldrarna i 60-årsåldern inte ville lämna över gården. Tio år senare var läget det omvända med föräldrarna beroende av sonen sittande i en undantagsstuga. Man hade några bra år i medelåldern, men i övrigt var man i beroendeställning. Var man torpare eller tjänstefolk så var man under hela livet i beroendeställning till ofta snåla bönder och/eller nedlåtande adelsmän/godsägare. Emils mamma levde ett friare liv än drängen Alfred, även om hon hade sjal på huvudet och en kolerisk make.
Tänker att bondesverige mer kännetecknades av att det var tufft för egendomslösa/fattiga och att det var tufft för yngre och äldre vuxna. Det fanns väl massor av 35-åringar som bodde hemma och inte kunde gifta sig, för att föräldrarna i 60-årsåldern inte ville lämna över gården. Tio år senare var läget det omvända med föräldrarna beroende av sonen sittande i en undantagsstuga. Man hade några bra år i medelåldern, men i övrigt var man i beroendeställning. Var man torpare eller tjänstefolk så var man under hela livet i beroendeställning till ofta snåla bönder och/eller nedlåtande adelsmän/godsägare. Emils mamma levde ett friare liv än drängen Alfred, även om hon hade sjal på huvudet och en kolerisk make.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Den bild som syns i länken i första inlägget är för mig ett underbart exempel på en flicka som känner sig inkluderad i det svenska samhället men inte vill ge avkall på sin egen identitet. Stort yay från mig! Att vilja bär sjal är OK. Det skall vi acceptera. Det vi inte skall acceptera är tvång att bära eller inte bära viss klädsel.
Håller helt med! Är jättekul att någon med en (troligen) ganska konservativ muslimsk livsstil samtidigt vill ta del av svenska traditioner.Markus Holst skrev: ↑12 juni 2022, 19:20Den bild som syns i länken i första inlägget är för mig ett underbart exempel på en flicka som känner sig inkluderad i det svenska samhället men inte vill ge avkall på sin egen identitet. Stort yay från mig! Att vilja bär sjal är OK. Det skall vi acceptera. Det vi inte skall acceptera är tvång att bära eller inte bära viss klädsel.
Jag har absolut ingen emot hijab på vuxna eller äldre tonåringar. Det jag uttryckte tveksamhet till var ansiktstäckande slöjor (niqab och burka) oavsett ålder och i viss mån slöjor i allmänhet på barn.
Varför måste det vara ok att "diskriminera" någon av en annan religion? och vad är det som gör att en burka eller hijab inte hör hemma på arbetsmarknad eller universitet/skola? Det är ju knappast ens kläder som avgör om man lär sig något eller kan lära ut något eller kan arbeta på en bank.a81 skrev: ↑12 juni 2022, 09:18Tycker att detta är svårt. Är tveksam till generellt förbud mot hijab och burka (båda täcker ansiktet), men tycker inte att de hör hemma på svensk (västerländsk) arbetsmarknad eller skola/universitet. Vill man gå klädd så och är vuxen är det väl OK, men det måste också vara OK för t.ex. arbetsgivare att "diskriminera" dem som bär hijab eller burka.
Skrev fel, hijab (slöja) är inget problem alls på arbetsmarknaden. Det jag menade var niqab och burka, där ansiktet döljs. Jag anser att det i praktiken är omöjligt att förena med ett vanligt jobb. Självklart ska det inte vara förbjudet att använda niqab eller burka, men en arbetsgivare måste få tacka nej till någon som går klädd så, utan att bli stämd för diskriminering. Och så verkar det också vara:
https://www.expressen.se/nyheter/det-ha ... h-varlden/
Jämför också vad Norges dåvarande statsminister Erna Solberg (Høyre) sade 2016:
https://www.expressen.se/nyheter/norges ... -om-niqab/
Jag håller med om att universitetsstudier är mer av ett dilemma. Självklart kan man bära niqab eller burka om man läser t.ex. en fristående kurs, men jag är tveksam om man t.ex. ska bli läkare eller lärare.
För att återknyta till Jomshof kan man påminna om vad han sade om islam 2021:
https://sverigesradio.se/artikel/sverig ... r-om-islam
Han visar 2022 igen att han tillhör den brunare delen av SD...
https://www.expressen.se/nyheter/det-ha ... h-varlden/
Jämför också vad Norges dåvarande statsminister Erna Solberg (Høyre) sade 2016:
https://www.expressen.se/nyheter/norges ... -om-niqab/
Jag håller med om att universitetsstudier är mer av ett dilemma. Självklart kan man bära niqab eller burka om man läser t.ex. en fristående kurs, men jag är tveksam om man t.ex. ska bli läkare eller lärare.
För att återknyta till Jomshof kan man påminna om vad han sade om islam 2021:
https://sverigesradio.se/artikel/sverig ... r-om-islam
Han visar 2022 igen att han tillhör den brunare delen av SD...
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Vi skall komma ihåg att heltäckande dräkt bara används gentemot män. När täckta kvinnor umgås med kvinnor eller barn och inga vuxna män finns där, viker de upp niqaben. Det kommer vi aldrig se bilder av då bilder ju kan ses av män.