kblomster
Du minns fel, gå tillbaka och läs tråden baklänges från Kents inlägg som jag länkade så ser du var missuppfattningen uppstår. Exakt när ubåten girat är höljt i dunkel eftersom loggbok, Decca-bestick och navigationsjournal inte stämmer överens med varandra. Alla kurslinjer är baserade på rekonstruktioner; den ryska haveriutredningen har en variant där kursändringen inte omnämns (se SOU 1995:135 sid 122-129) och den svenska kommissionen från 1995 en hel räcka med möjligheter (ibid, sid 130 ff). Kursändringen till 030 anges där vara gjord på lämpligt avstånd, utan att ange tidpunkt. Det hela om kursändring i röd/grön sektor och med fyrar ens kommer från ett avslutande avsnitt om kommissionens egen provsegling där man gjort detta för att bevisa att det är möjligt att navigera in till Gåsefjärden bara genom att gå på fyrar och kompass. Om man faktiskt vill in i Gåsefjärden så är det ju mycket rimligt att göra på det viset, men det är ju ett cirkelresonemang.
Jag tycker det är lite lustigt så här i efterhand att man ger sig sjutton på att bevisa att det minsann är enkelt att göra om ubåtens resa även utan elektroniska hjälpmedel som t.ex. Decca, men sedan inte reflekterar att om det nu var så enkelt, varför gick de då på grund?
kblomster,
Nej jag minns inte fel men det är ett helsike att försöka jobba sig tillbaka.
Vi har ju tillgång till
navigationsjournalen och loggboken (delar av dom) med tider för kursändringar, och kursändringar, och en grundstötningsplats samt tid för grundstötning. Utan de två sistnämnda hade det ju bara blivit en gissning men nu har vi dom också.
Även om klockan man använde sig av skulle gå säg 10minuter efter så blir ju tiden mellan grundstötning och kursändringar densamma eller hur så det spelar ju ingen roll att dom inte går att samköra med nån av alla de defekta styrsystem som fanns ombord, alla var ju i obrukbart skick enligt ryssarna själva.
Det är väl helt rimligt att man utifrån det plottar upp färdvägen på en karta/sjökort precis som SOU1995 och sedan vi i tråden gjorde och jobbar sig tillbaka till kursändringen Utklippans fyr röd-grön sektor, vilket vi alla lyckades göra?
Jag kan faktiskt inte tänka mig ett bättre bevis än detta, det är ett helt orimligt beviskrav att misstänkliggöra besättningens egen navigationsjournal.
för övrigt var den ju enormt detaljerad och inte alls i linje med att det skulle vara vild sjöfylla på ubåten...
Sen har vi ju ensmärkena som man skulle kunna navigera efter med bildförstärkare, vill minnas att vi djupdök i det också.
SOU 1995,
Material som överlämnats vid de svensk-ryska ubåtssamtalen
Som nämnts i avsnitt 4.5 kom de svensk—ryska samtalen i ubåtsfrågan till en del att röra omständigheterna kring U 137:s grundstötning. I samband med samtalen fick den svenska sidan del av vissa dokument, däribland sådana som uppgavs vara Östersjömarinens företagsorder rörande ubåtens uppdrag, utdrag ur loggboken (krigsdagbok) och utdrag ur navigationsjournalen samt en rapport från en sovjetisk under— sökningskommission.
FredH,
Utifrån den bilden, positionen för giren till 030 så skulle jag säga som yrkesjöman, att de girar på exakt rätt ställe.
Två fyrar är i ens, det precis när fyrsektorn ändrar färg exakt när dessa skär sig. Annars är giren väldigt tursamt precis där dessa två skär varandra.
Ubåtens läge på bilder efter grundstötningen, rodret sitter i aktern, en båt "sladdar" väldigt mycket vid gir, så om de hunnit påbörja giren mot 020 har aktern hunnit "sladda" ut, även om själva giren inte hunnit gå så långt.
Sen har vi Rickards meddelande som du hänvisar till,
Den bilden med kursändring vid just grönröda fyrsektorn är ifrån SOU 1995:135, sid 138, och det är möjligt att den bara visar den exakta färdvägen för den rekonstruktion som texten på den sidan handlar om. Jag är inte säker när jag tittar på allt igen att det är känt exakt var någonstans U-137 gjorde sin kursändring.