Det är väl här en del av problematiken summeras väldigt bra.Markus Holst skrev: ↑07 sep 2021 18:26På Skalman finns ett stort antal trådar om vendel- och vikingatid där det med brösttoner förs fram upprörda argument om varför saker försörjas. Vi har diskuterat herulernas återkomst, Uppåkra, goter och nu Uppsala. I alla dessa trådar, och säkert fler, finner vi pådrivare som hävdar att om bara detta nämndes med större bokstäver och oftare skulle svensken växa några tum.
Varför är det just denna tid som skapar denna typ av strävan efter ett ärorikt förflutet? Varför diskuteras inte båtyxekulturen eller slaget vid Svensksund med samma brösttoner?
...skulle svensken växa några tum, ärorikt förflutet - Nej, jag nämner inte detta för att jag vill att "svensken ska växa några tum" eller att jag vill lyfta något "ärorikt förflutet". Jag själv har tom inte ens svensk bakgrund... Det handlar snarare om att ge orter och platser ett högre syfte, om det finns fog för det så klart. När man inte gör det, vilket är min upplevelse kring mycket i Sverige, så betyder ingenting någonting längre. Man reser då igenom ett i grunden själlöst land.
Min upplevelse av att läsa svensk historia är att mycket har mycket mer historia bakom sig än vad man till en början tror. I många fall så återberättas denna historia inte alls, eller i förbifarten (typ som att det är vedertaget, men hur kan någon anta det när 1/3 har invandrat till landet?). Syftet till att det inte återberättas i många fall framkommer i ditt meddelande mycket tydligt, dvs en misstanke om att avsändaren vill bygga upp ett ärorikt förflutet, vilket, som vanligt, åsyftar att denne har några ondsinta dolda nationalistiska syften (eller liknande). Detta är dock inte mitt syfte. Tyvärr leder ofta denna inställning oftast till ett diskussionshinder och i slutändan till att information inte förmedlas. Min inställning är att hade svenska folket i alla tider levt på en soptipp så hade jag velat veta vad den tippen bestod av...
I det här fallet vill jag luska ut om det finns något i påståendet att Uppsalas roll möjligen förminskats pga den nyanammade religionen kristendomen eller inte. Detta för att dess roll uppenbarligen varit stor, men inte dyker upp eller diskuteras som en av Sveriges äldsta städer, punkt