Varuautomater i Sverige.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Varuautomater i Sverige.

Inlägg av koroshiya » 2 juli 2021, 15:46

Har vi någon tråd om dessa?

Själv har jag inte direkt någon information att komma med utan bara några iakttagelser under mitt 50-åriga liv.

Jag har aldrig sett fungerande automater ute på gatan. Det enda jag minns är att det fanns HEA-maskiner. Där jag bodde stod de i ett rum skyddat för väder och vind. Iofs. är det i princip samma sak som att de stod ute på gatan. Dessa automater sålde porrtidningar och kådisar. Kanske kunde man där också köpa cigg, men det var inget jag var intresserad av.

Liksom broder Hans tycker jag om kvinnor. Jag minns mycket väl att jag en gång köpte en tidning men att farsan upptäckte den ute på torget på vägen hem... och allt framför honom och hans arbetskamrater. Lagom lustigt för en liten knatte, men väldigt lustigt för dem.

När man går runt i Göteborg idag är det svårt att finna automater och än mindre fungerande. Det finns en på Linnégatan utanför en elaffär. Det är en som sålde säkringar, men den har inte fungerat på minst en generation eller så.

De flesta automater jag har sett har stått i skolor. På Chalmers fanns det automater för chips, choklad och snus, och coca-cola. Uppenbarligen fanns där en diskussion med de på plats om vad som skulle finnas i automaten, för på andra platser kunde automaten ha baguetter, ost- och skinkamackor och yoghurt.

Vad jag har förstått var automaterna vanligare förut, och en gång i tiden fanns det också automatrestauranger, alltså färdiglagad mat där personalen inte fanns i själva ätutrymmet.

https://faktoider.blogspot.com/2019/09/ ... -1900.html

Från Hexmasters fantastiska blogg.

Automater ute på gatan skall också ha funnits, men är det någon av er som minns dem? Och vad sålde man?

Det enda jag har sett i mitt liv är tuggummimaskiner för barn och liknande, åtminstone i Sverige.

Så, har ni några minnen om äldre tiders maskiner?

currahee
Medlem

Re: Varuautomater i Sverige.

Inlägg av currahee » 2 juli 2021, 18:27

Bredvid biografen Röda Kvarn på Nygatan i Gävle fanns en liten butik med varuautomat utanför på 60-talet. Har för mig att det fanns korv med bröd att köpa i den. Och även godis och läsk såklart. Huset revs på 70-talet.

/ currahee
Bilagor
473805_10200310593553556_340987022_o.jpg

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 juli 2021, 18:46

Tack för bilden.

Om det var en färdigrätt kan man förstå varför det inte funkade. En korv med bröd har väl bäst före på en kvart? Då är det mycket enklare att sälja dem över disk som 7-11 gör, eller i en korvkiosk.

Vad jag minns från skolan är exempelvis att det fanns färdiglagade hamburgare i papper, som man sedan skulle micra.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 2 juli 2021, 18:47

Mitt minne av automater, främst godisutomater, är från järnvägsstationer, färjelägen och kanske även någon spårvagnshållplats, alltså ställen där folk väntade och därför kunde tänkas falla för frestelsen.

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 2 juli 2021, 19:00

Goglade på ”varuautomater i sverige på 60 talet”
Hittade mycket, bland annat dessa:

https://www.bizstories.se/foretagen/var ... -historia/

https://www.facebook.com/wolfwomen59/po ... %22R%22%7D

/ currahee
Bilagor
matkop-2.jpg
46813810_1977327558971183_7177260040926003200_n.jpg

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 juli 2021, 19:58

Wow, var är det?

Tack för bilderna Currahee.

Det kanske framgår från dina länkar; får titta på dem efter matchen nu.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 juli 2021, 21:01

Markus Holst skrev:
2 juli 2021, 18:47
Mitt minne av automater, främst godisutomater, är från järnvägsstationer, färjelägen och kanske även någon spårvagnshållplats, alltså ställen där folk väntade och därför kunde tänkas falla för frestelsen.

När föddes du? Själv är det 69 för mig.

Currahees inlägg är väldigt intressanta, men det är inget jag har något minne av.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 2 juli 2021, 21:55

Jag föddes 1960.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 5 juli 2021, 12:57

Jag har vaga minnen av varuautomater med godis i, även porrversionen men jag tror att de var på utdöende när en annan var liten/ ung. Porrversion var väl den som klarade sig längst.
Ett tag kunde man fortfarande se tomma halvt vandaliserade automater i gathörn på en del ställen i Sthlm.

Tråden fick mig att minnas en nyhet jag läste för ett par år sedan, att man hittat en gammal varuautomat när man rev en panel i tunnelbanan. Det skulle t.o.m funnits godis kvar i den.
Försökte googla men hittad inte igen nyheten, däremot blev jag påmind att de fått en comeback på senare tid. Numera finns det ju godisautomater i tunnelbanan. Inte för att jag fattar hur de fungerar nu när ingen använder mynt längre?

Sonderling

Ps Ska tillägga att den tidsperiod jag talar om är 80-90-tal. Har inte bott i sthlm sedan 1996 och inte jobbat där sedan 00-tal och tänker varje gång jag är där nuförtiden att staden genomgått en total makeover. Inte bara i det stora där helt nya stadsdelar kommit till utan i det lilla där alla de här småbutikerna som fanns på alla bakgator har upphört. Som små tobaksaffärer, det var väl de som oftast hade en automat på fasaden. En naturlig förändring så klart, men som fått mig att fundera på om en stad ser likadan ut i 40års intervaller? :? Ja jag vet knappt själv hur jag ska förklara.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 5 juli 2021, 15:13

Man använder kort på de nya godis- och drickaautomaterna i tunnelbanan.

En stor anledning till automaternas populäritet var ju relativt restriktiva lagar kring öppettider. 1939 kom affärstidslagstiftningen - det var inte tillåtet att hålla öppet efter 18 vardagar och efter 12 lördagar. Söndagar var stängt. 1967 tilläts öppet till 20:00 vardagar och 1972 slopades lagen. Efter det var det upp till enskilda näringsidkare och deras anställda (genom kollektivavtalen) att sätta öppettiderna. Det fanns också enstaka lokala undantag, då man kunde ge tillstånd i kommunens ordningsstadga.

Automaterna kunde fyllas på under normala öppettider och lät folk köpa varor fast butiken var stängd.

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 5 juli 2021, 17:52

I NL finns det fortfarande en hemburgerkedja som kör med varuautomater.

https://www.febo.nl/over-ons/historie/

Finns också godis och läskautomater i tunnelbanan och på järnvägsstationer.

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 5 juli 2021, 17:53

Finns Selecta autoamter kvar på arbetsplatser och universitet i Sverige?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 5 juli 2021, 18:39

Nu fick man ju en anledning att citera Kjell Höglunds odödliga prosa:
”Kjell Höglund” skrev: Så blir det fredag alla fall, man super lite håglöst
Och på lördan går man ut i parken, unnar sig en pizza
Och på kvällen kommer gråten
Det är skönt att våga bli förtvivlad, känna sig verklig
Man köper lite porr i en tidningsautomat
Och går hem och onanerar, det är outsägligt torftigt
Men man vänjer sig
Man får lov att vänja sig
”Man vänjer sig” kom ut 1974 som ett spår på LPn ”Baskervilles hund” men finns på Tuben: https://youtu.be/k_AYOwFY3dQ

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 5 juli 2021, 20:15

MVH

Hans

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 9 juli 2021, 12:34

Det är intressant hur företeelser såsom varuautomater kan användas för att förstå ett samhälle och människor, på det sätt som von Adler skriver (reglerade öppettider). Nästan alla företeelser fyller en funktion (verklig eller "inbillad") annars blir de ytterst kortvariga, och man behöver förstå samhället för att beskriva företeelsen fullt ut. I biologin är det ju evolutionsläran som används för att förstå varför växter och djur fungerar på ett visst sätt. Problemet med historia och sociologi (i motsats till naturvetenskap) är väl att korrelation är lätt att se, men kausala samband sällan är enbart enkelriktade utan snarare växelverkande.

/Håkan

Skriv svar