Avdelning 731
-
Blut und ehre!??
- Ny medlem
Avdelning 731
det var rätt knepigt det stället, de bedrev forskning på krigsfångar (främst kinesiska men även amerikanska) för biologisk och även kemisk krigsföring, fast de studerade även medicin har jag för mig?
jag har hört att mycket av den moderna läkemedels industrin i usa bygger på just avdelning 731:s forskning och att de lät de japanska forskarna (som bla dissikerade pestsmittade personer levade och utan bedövning eller "annat som kan påverka organen")
någon som vet mer om detta??
jag har hört att mycket av den moderna läkemedels industrin i usa bygger på just avdelning 731:s forskning och att de lät de japanska forskarna (som bla dissikerade pestsmittade personer levade och utan bedövning eller "annat som kan påverka organen")
någon som vet mer om detta??
- Thomas Johansson
- Medlem
Det senaste inlägget i tråden är 1 år gammalt.
Men jag hoppas att tråden kan bli aktuell igen?
mot att han delade med sig av läger 731's forskningsresultat. Och om de
kunskaperna sedemera hamna hos läkemedelsindustrin kan jag ej svara
på, men det låter inte allt för otroligt. Ishii ställdes heller aldrig inför rätta.
Hur som haver! Det sägs att:
Forskningen, inom läger 731, bestod bl.a av att man gav fångarna olika
bakterier: tuberkulos, pest, mjältbrand, tyfus, kolera m.m.
Efter bakterieinjektionen fick tiden ha sin gång, och när fången haft sjukdomen
en viss period spänndes han fast och obducerades - levande. Man ville inte
att narkospreparatet skulle påverka forskningsresultatet.
Man forskade senare i kyla och köldskador. Bland annat lade man fångar i
snön, spolade kallt vatten över en arm, och väntade tills armen var djupfryst.
Sen amputerades lemen för vidare studier. Denna metod ledde till att väldigt
få fångar förblödde, varför man kunnde använda samma fånge tills båda
armarna och båda benen kapats. Den fortfarande levande torson användes
till vidare sjukdomsforskning.
Andra grymmheter var: tryckkammare med enorma över- och undertryck.
Fångar som kokades, dog i centrifuger eller brändes ihjäl med eldkastare.
(Infon ovan kommer från en nyligen publicerad artikel)
Anledningen till att jag skriver i tråden är först och främst att intresset vakna
till liv genom ovan nämda artikel. Vetgirig som jag är så skulle jag vilja veta
mer. Så min fråga är: finns det några böcker som avhandlar ämnet? Svenska
böcker är att föredra, men engelska fungerar också.
Finns det kanske någon hemsida (med korrekt info) om läger 731? Eller någon
dokumentär/film kanske?
All info är till hjälp
MVH - Lunkan
Men jag hoppas att tråden kan bli aktuell igen?
Shiro Ishii (chefen) fick efter kriget fullständig immunitet av jänkarna,jag har hört att mycket av den moderna läkemedels industrin i usa bygger på just avdelning 731:s forskning och att de lät de japanska forskarna (som bla dissikerade pestsmittade personer levade och utan bedövning eller "annat som kan påverka organen")
mot att han delade med sig av läger 731's forskningsresultat. Och om de
kunskaperna sedemera hamna hos läkemedelsindustrin kan jag ej svara
på, men det låter inte allt för otroligt. Ishii ställdes heller aldrig inför rätta.
Hur som haver! Det sägs att:
Forskningen, inom läger 731, bestod bl.a av att man gav fångarna olika
bakterier: tuberkulos, pest, mjältbrand, tyfus, kolera m.m.
Efter bakterieinjektionen fick tiden ha sin gång, och när fången haft sjukdomen
en viss period spänndes han fast och obducerades - levande. Man ville inte
att narkospreparatet skulle påverka forskningsresultatet.
Man forskade senare i kyla och köldskador. Bland annat lade man fångar i
snön, spolade kallt vatten över en arm, och väntade tills armen var djupfryst.
Sen amputerades lemen för vidare studier. Denna metod ledde till att väldigt
få fångar förblödde, varför man kunnde använda samma fånge tills båda
armarna och båda benen kapats. Den fortfarande levande torson användes
till vidare sjukdomsforskning.
Andra grymmheter var: tryckkammare med enorma över- och undertryck.
Fångar som kokades, dog i centrifuger eller brändes ihjäl med eldkastare.
Anledningen till att jag skriver i tråden är först och främst att intresset vakna
dokumentär/film kanske?
All info är till hjälp
MVH - Lunkan
Det fanns ju fakta på skalman om det innan, den borde väl ändo vara rätt bra. Finns rätt mycket på engelska på internet, svensk fakta är det lite knappert om skulle jag tro! Har ett vagt minne om en bok också, men inget som klickar i hjärnan just nu!
"Men Behind the Sun", dock inte dokumentär men den handlar om avdelning 731. Så vitt jag vet är den rätt autentisk, men med tanke på vad den handlar om så är den lite åt "splatter" hållet. Killen i tryckkammaren är inte så fräsch måste jag säga! Men värst är det när de kastar katten till råtterna.. komifrån ämnet där lite, förlåt.
"Men Behind the Sun", dock inte dokumentär men den handlar om avdelning 731. Så vitt jag vet är den rätt autentisk, men med tanke på vad den handlar om så är den lite åt "splatter" hållet. Killen i tryckkammaren är inte så fräsch måste jag säga! Men värst är det när de kastar katten till råtterna.. komifrån ämnet där lite, förlåt.
- hoffe_salem
- Medlem
Ibland förstår jag inte hur segermakterna kan ge såna männniskor immunitet mot att dom får forsknings resultat som delvis har kommit från egna medborgares lidanden om jag hade varit jänkare och suttit i det lägret och överlevt bara för att se att "hjärnan" bakom experimenten slipper undan tack vare ens eget lands regering vill ha forsknings resultaten så skulle jag inte tycka att dom var ett dugg bättre än japanerna.. obs inget politiskt men det verkar som att jänkarna gjorde hur sjuka saker som helst för att få några sketna forsknings resultat..
Det är helt sjukt.
/Hoffe
Det är helt sjukt.
/Hoffe
- hoffe_salem
- Medlem
- hoffe_salem
- Medlem
Hmm ja det är ju en avvägningsfråga, behovet av att straffa förövarna kontra värdet av foskningen.hoffe_salem skrev:Ibland förstår jag inte hur segermakterna kan ge såna männniskor immunitet mot att dom får forsknings resultat som delvis har kommit från egna medborgares lidanden om jag hade varit jänkare och suttit i det lägret och överlevt bara för att se att "hjärnan" bakom experimenten slipper undan tack vare ens eget lands regering vill ha forsknings resultaten så skulle jag inte tycka att dom var ett dugg bättre än japanerna.. obs inget politiskt men det verkar som att jänkarna gjorde hur sjuka saker som helst för att få några sketna forsknings resultat..
Det är helt sjukt.
/Hoffe
Rent pragmatiskt: Avskräckande effekt av bestraffning kontra räddade liv?
Javisst. Såg bitar ur ett tv-program om det för några månader sedan.Schwalbe skrev: Naziläkarnas forskningar borde väl också kännas till av läkarkåren idag?
Mengeles et al "forskning" i Auschwitz var mest skräp, så t.ex. han höll på mycket med tvillingforskning, men hade ingen koll vilka som var riktiga enäggstvillingar. Det finns säkra exempel på vanliga ett år emellansyskon som slank med som tvillingar... Så dessa resultat var fullkomligt värdelösa ur alla aspekter.
Men forskning gjord i Sachsenhausen(??) för övertryck och undertryck, samt köldforskning var av bättre kvalite, och den forskning blev grundvalen för höghöjdsflygning, undervattens tillämpningar, samt rymdforskning. Rönen kom över till usa ja, inte direkt via lägerläkarna, men deras rön publicerades på tyska läkarkongresser och togs upp av tidens ledande professorer - som blev gurus i USA.
Och här fanns en smällkaramell givetvis, för visserligen det var ingen som ordade vitt och bredd vilka försökspersonerna var, men detta var inte svårt för att inse det för dessa gurus hur det var fatt med källorna.
Nu hör det iofs till saken att även amerikanerna har forskat en del, och inte alla deras experiment har alltid varit av högsta etiska kvalite. Finns många exempel på det...
Detta resonemang är nästan lika vidrigt som exprimenten. När man väljerMoonman skrev:Tja man kan se det på det sättet att om man hade skitit i forskningen så skulle alla som dog i experiment hos axelmakterna dött i onödan
resultaten framför åtal så suddas gränsarna ut för vad man får syssla med
inom forskningen. När USA vägrar åtala Ishii för de brott han begått mot
mänskligheten, så säger de också att allt detta är helt okej.
Men nu hade människor redan dött, gärningarna var redan gjorda. Så skulle
USA bara släppa resultaten, och som Moonman säger, låtit människorna dö
i onödan? Nej! Det man skulle ha gjort istället är först och främst åtala de som
utfört handlingarna, och sedan letat efter resultaten - prata med överlevande,
förhöra Ishii och hans underhuggare, letat efter dokument etc. Det är faktiskt
möjligt att de skulle kunnat få lika mycket information även med gärnings-
männen bakom galler. Detta visste säkert USA, men det var enklare att ge
Shiro Ishii immunitet i utbyte mot "vetenskap". Som sagt, vidrigt!!!
I vilken tidskrift publicerades artikeln?LuNk4n skrev:
dokumentär/film kanske?
All info är till hjälp
MVH - Lunkan
Jag vill minnas att "Vetenskapens Värld" på SVT gjort ett avsnitt som ägnades åt den japanska forskningen på fångar, och då speciellt enhet 731. Men när det avsnittet sändes?... Flera år sedan, i alla fall.
Det programmet lär väl säkert vara baserat på en dokumentär från BBC eller NOVA, men du kanske kan kolla med SVT.
Jag har inte läst speciellt mycket om detta eller Ishiis immunitet. Självklart så är det bäst att både straffa och få forskningen tyvärr så går det antagligen inte alltid.LuNk4n skrev:Detta resonemang är nästan lika vidrigt som exprimenten. När man väljerMoonman skrev:Tja man kan se det på det sättet att om man hade skitit i forskningen så skulle alla som dog i experiment hos axelmakterna dött i onödan
resultaten framför åtal så suddas gränsarna ut för vad man får syssla med
inom forskningen. När USA vägrar åtala Ishii för de brott han begått mot
mänskligheten, så säger de också att allt detta är helt okej.
Men nu hade människor redan dött, gärningarna var redan gjorda. Så skulle
USA bara släppa resultaten, och som Moonman säger, låtit människorna dö
i onödan? Nej! Det man skulle ha gjort istället är först och främst åtala de som
utfört handlingarna, och sedan letat efter resultaten - prata med överlevande,
förhöra Ishii och hans underhuggare, letat efter dokument etc. Det är faktiskt
möjligt att de skulle kunnat få lika mycket information även med gärnings-
männen bakom galler. Detta visste säkert USA, men det var enklare att ge
Shiro Ishii immunitet i utbyte mot "vetenskap". Som sagt, vidrigt!!!