Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Amund » 17 oktober 2020, 09:44

Svår fråga. Det enda konstiga jag ser är lossningsanordningarna, någon sorts malmtransportband som läktrar pråmarna? Fartyget borde vara byggd kring förra sekelskiftet?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 oktober 2020, 11:14

Amund skrev:
17 oktober 2020, 09:44
Svår fråga. Det enda konstiga jag ser är lossningsanordningarna, någon sorts malmtransportband som läktrar pråmarna? Fartyget borde vara byggd kring förra sekelskiftet?
Du har alldseles rätt om att det var lossningskranarna - som var finessen >>>>>> bl.a. just lossning till läktare :wink:
Båten byggdes i England 1909 - för svenskt rederi …….och fick namn efter
rederiets VD.jpg
rederiets VD.jpg (9.35 KiB) Visad 264 gånger
som påpassligt avled samma år ……

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 17 oktober 2020, 16:47

Då tror jag att det är Gränges s/s Wollrat Tham som hade någon form av elektriskt drivet skovelband om jag förstår rätt..?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 oktober 2020, 04:36

Amund skrev:
17 oktober 2020, 16:47
Då tror jag att det är Gränges s/s Vollrat Tham som hade någon form av elektriskt drivet skovelband om jag förstår rätt..?
Rätt fartyg Amund!
Vitsen - var kranar med knipskopor för självlossning & mest just till läktare. Gränges byggde ett till, ngt större fartyg -
Sir_Ernest_Cassel5-1910.jpg
med samma funktion. (varjags far - var 3:e styrman ombord - innan jag ens var påtänkt :) )

Din fråga, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 18 oktober 2020, 09:04

Tack Varjag,
Då testar vi kunskaperna om äldre slagskepp och går till detta örlogsfartyg

Äldre slagskepp.jpg

En gång under sin karriär råkar hon i dåligt väder driva mot en yngre och modernare kollega

Högerregeln borde gälla.png

Men ja, hon kommer att få döda en del fiender innan hon tas ur tjänst för gott, men kanske inte av den sort hon var tänkt för? :wink:

Vad var fartygets namn ? Bonus för vem hon kolliderade med.

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 18 oktober 2020, 11:01

Ja, det här är inte en fråga som jag kunde rätt upp-och-ner. Men slagskeppets utseende med två skorstenar sida vid sida och kanontorn utan överbyggnad pekar ju distinkt mot ROYAL SOVEREIGN-klassen från tidigt 1890-tal. En föregångare till de sedermera många slagskeppen med 4-30 cm kanoner som huvudbestyckning och mycket snarlikt utseende sinsemellan.

Därifrån var det inte så svårt att hitta rätt fartyg - som t o m döptes om under första världskriget och fick ett rätt franskklingande namn från Nelsons tid. Och kollisionen, ja det var tydligen under en storm i Portsmouths hamn som hon slet sig och blev stoppad först av HMS ORIONS förstäv.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 18 oktober 2020, 12:48

johanmmolin skrev:
18 oktober 2020, 11:01
Ja, det här är inte en fråga som jag kunde rätt upp-och-ner. Men slagskeppets utseende med två skorstenar sida vid sida och kanontorn utan överbyggnad pekar ju distinkt mot ROYAL SOVEREIGN-klassen från tidigt 1890-tal. En föregångare till de sedermera många slagskeppen med 4-30 cm kanoner som huvudbestyckning och mycket snarlikt utseende sinsemellan.

Därifrån var det inte så svårt att hitta rätt fartyg - som t o m döptes om under första världskriget och fick ett rätt franskklingande namn från Nelsons tid. Och kollisionen, ja det var tydligen under en storm i Portsmouths hamn som hon slet sig och blev stoppad först av HMS ORIONS förstäv.
Imponerad! :) Ja HMS Revenge färdigställd 1896 fick snällt byta namn till Redoubtable 1915 så att man kunde återanvända det anrika namnet på ett av alla nybyggen.
Hon fick läggas med en hel del slagsida under beskjutning av de tyska artilleriställningarna i Flandern, det ökade på räckvidden med någon km.
Intressant är att hon även fick ta emot en del stryk av tyskarna men jag hittar inte något om hur effektivt det tyska fältartilleriet var mot ett sjömål.

Och därmed får mycket kunnige johanmolin utkräva nästa HMS Hämnd - varsågod! :)

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 18 oktober 2020, 13:37

Tja, kunnigheten bestod i att känna igen ROYAL SOVEREIGN-klassen. Resten fick Farbror Google hjälpa till med. Men tack i alla fall, för kanske inte 100-procentigt välförtjänt beröm! Återkommer!

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 18 oktober 2020, 22:49

Det här kanske blir knivigt, men jag gör ett försök. Ni får hojta om detta blev för komplicerat.
Jag söker några rederier med följande skorstensmärken:
SKORSTENAR.jpg
SKORSTENAR.jpg (36.01 KiB) Visad 180 gånger
Vi får väl se om det här är lösbart ...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 oktober 2020, 12:13

Ren googlingsfråga - med fyra, mig totalt okända ''sötvattensrederier'' - Vänern,Vättern

Ångfartygs AB Samseglingen
Oscar Lundkvist på Bona rederi
Ångfartygs AB Nerike
Askersunds Ångfartygs AB

Varjag

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 19 oktober 2020, 13:32

Det trodde jag inte skulle vara så lättdechiffrerat!
Så småningom kom alla rederier som bedrev trafik Göteborg - Vättern att samlas under en hatt, vilken kallades för just "Samseglingen". Detta var dock inte förrän på rent 30-tal som själva rederiet övertog de som tidigare ingått i samtrafiken. Ett av dem hette intressant nog just "Ångfartygs AB Samseglingen".

Jag skulle kunna skriva spaltkilometer mer om detta, men överlåter istället frågan till Varjag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 19 oktober 2020, 13:49

johanmmolin skrev:
19 oktober 2020, 13:32
Jag skulle kunna skriva spaltkilometer mer om detta.
Någon meter kan du väl skriva i en ny tråd, snälla.

MVH

Hans

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 19 oktober 2020, 14:32

Måhända, så småningom. Lite för hektiskt schema ett par veckor framöver.

Under tiden kan du ju titta här:

https://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=2054

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 19 oktober 2020, 15:37

Men vad tusan, Hästholmen har jag flera ungdomsminnen ifrån. Tillbringade ganska många veckor där som hobbykrigare (FBU). Lyckligtvis var det inte allt för sällan kurser för unglottor och blå stjärnan samtidigt. Sent sjuttiotal och inga minnen av större båttrafik men hamnen låg väl en bit bort ifrån vårt läger.

Har du sett denna (eller skrivit den)?
http://hembygdsbok.odeshog.se/dokument/730

MVH

Hans

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 19 oktober 2020, 21:03

1. Båttrafiken på Hästholmen tvärdog efter år 1967, sista året när det anlöpte några spannmålsskutor och båtar med gödning från Norsk Hydro.

2. Ödeshögs Hembygdsbok är ett mycket lovvärt initiativ från deras bibliotek att digitalisera allting om hembygdshistoria. Dock är dera sinformation om sjötrafiken på Hästholmen relativt rudimentär. Jag har samlat på mig betydande mängder information genom ären, och har t o m funderat på att skriva någonting publikt (bok???) om det så småningom. Vi får väl se.

Åter till frågorna, jag kanske dyker upp med en "Vättern-tråd" så småningom.

Låst