Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
johanmmolin
Medlem

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 1 oktober 2020, 11:05

Jag har också för mig att begreppet "pansarkryssare" lanserades som alternativ till nya pansarskepp som ersättning för sverigeskeppen.

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 2 oktober 2020, 12:48

Jag antar då att jag ska försöka ställa en ny fråga.

Nu handlar det om någonting jag med stigande förvåning läste alldeles nyligen.
Historien inblandar grevinnan Amelie Posse, känd för att ha varit primus motor för "Tisdagsklubben", ett sällskap av antinazister, som under sina sammankomster förberedde skapandet av en svensk motståndsrörelse om utifall att Tyskland skulle invadera Sverige. De hade understödjare i höga kretsar; bl a ska prins Eugen ha upplåtit Waldemarsudde för en del av dessa möten.

I november 1940 tog Amelie Posse kontakter med en brittisk person i Stockholm för att lämna över ett förslag som ursprungligen ska ha utarbetats av bl a J H Walter, mer känd genom den s k "jagaraffären".

Men vad gällde saken, och vad var det Amelie Posse meddelade engelsmännen?

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 3 oktober 2020, 11:14

Kronologin är således: "Någon" kontaktade affärsmannen Walter, som var instrumentell i kontakterna som gjorde att Sverige kunde köpa jagare, kustjagare och motortorpedbåtar från Italien. Walter kontaktade Amelie Posse, välkänd antinazist, som i sin tur kontaktade brittiska ambassaden.

Vad kan således detta ha handlat om?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 oktober 2020, 02:46

Men vad gällde saken, och vad var det Amelie Posse meddelade engelsmännen?
Inte den ringaste aning - men spänd på svaret ! Flås-flås…...

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 4 oktober 2020, 14:23

Det fanns en anledning till att just Walter kom att vidarebefordra budskapet. Han hade redan synnerligen god kontakt med budskapets upphovsmän.

I fascismens Italien var det flygvapnet; Regia Aeronautica, som var den omhuldade organisationen, inte Regia Marina.
Regia Marinas högre officerare var inte Mussolini-trogna, snarare då monarkister. Och de var inte särskilt förtjusta i tyskarna, minst sagt.
Men budskapet? Jag tror jag avvaktar lite till ...

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 4 oktober 2020, 18:54

Jag misstänker att det inte kommer något svar på denna fråga.

Den italienska marinledningen ville inte på något sätt hamna i situationen att tyskarna fick kontroll över deras flotta. Det förslag som några i den allra högsta marinledningen framförde via Walter och Posse till så småningom attaché Denham i Stockholm var ett erbjudande att Storbritannien skulle få köpa italienska flottan!!! Helt osannolikt - och det blev ju till slut inte heller någonting av det hela ...

Där finns något att bita i för den som är intresserad av kontrafaktisk historia. Vad hade detta betytt för krigets fortsatta utveckling? Jag antar att britterna hade haft en viss nytta av de mindre enheterna för eskortuppgifter i varje fall efter att ha utrustat dem med radar och sonarförmåga. Artillerifartygen led ju av att de grövre kanonerna var för tätt placerade i kanontornet, vilket gav för stor spridning vid salvskjutning. Men för sekundära krigsskådeplatser kanske?

Frågan är fri.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 oktober 2020, 12:52

johanmmolin skrev: ↑
4 oktober 2020, 18:54
Jag misstänker att det inte kommer något svar på denna fråga.

Den italienska marinledningen ville inte på något sätt hamna i situationen att tyskarna fick kontroll över deras flotta. Det förslag som några i den allra högsta marinledningen framförde via Walter och Posse till så småningom attaché Denham i Stockholm var ett erbjudande att Storbritannien skulle få köpa italienska flottan!!! Helt osannolikt - och det blev ju till slut inte heller någonting av det hela ...

Där finns något att bita i för den som är intresserad av kontrafaktisk historia. Vad hade detta betytt för krigets fortsatta utveckling? Jag antar att britterna hade haft en viss nytta av de mindre enheterna för eskortuppgifter i varje fall efter att ha utrustat dem med radar och sonarförmåga. Artillerifartygen led ju av att de grövre kanonerna var för tätt placerade i kanontornet, vilket gav för stor spridning vid salvskjutning. Men för sekundära krigsskådeplatser kanske?

Frågan är fri.
Tack för svaret >

Jag fattar inte riktiigt sammanhanget här ???? Köpa den italienska flottan ?

En så barnslig tanke kunde nog bara uppstå i - Tisdagsklubben !!!!

Den italienska flottan - var byggd som en MEDELHAVSFLOTTA - inget annat !

Deras jagare och kryssare var helt odugliga för Atlantjänst - alldeles för lätta och klena >>>>

My tuppence !

mvh, Varjag

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 5 oktober 2020, 13:21

Ursprunget var en italiensk högt uppsatt sjöofficer; vem har dock aldrig gått att ta reda på. Om alternativet skulle bli att tyskarna skulle överta flottan ämnade man sänka den. Diskussionen dök ju upp igen i samband med kapitulationen 1943.

Engelsmännen var dock tillräckligt intresserade för att vilja fortsätta diskussionerna. Sannolikt dock mest för att bli av med en potentiell fiende. Men medge att det låter som en rövarhistoria!

Källa: Jack Greene & Alessandro Massignani: The naval war in the Mediterranean 1940–1943. Frontline Books 2011. ISBN 978-1-84832-618-7. Sid 125.
Såväl Peter Tennant som Henry Denham har beskrivit affären i sina memoarer från kriget.

Hela "affären" tycks ha dykt upp efter attacken mot Taranto.

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 6 oktober 2020, 13:05

Än en gång: Frågan får härmed anses fri.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 oktober 2020, 01:47

OK - försöker ny fråga;

Vi söker det krigsfartyg - som opererade med detta >
sjøspaningsflygplan.jpg
sjøspaningsflygplan.jpg (23.01 KiB) Visad 501 gånger
med bonus för flygplanstypen …..

?, Varjag

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 oktober 2020, 22:14

Tyska hjälpkryssaren Orion - Nakajima E8N "Dave

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 oktober 2020, 23:15

Psilander skrev: ↑
7 oktober 2020, 22:14
Tyska hjälpkryssaren Orion - Nakajima E8N "Dave
Absolut Psilander!
One Nakajima E8N float plane was purchased in early 1941 by the German naval attaché to Japan, Vice-Admiral Paul Wenneker, and dispatched on board the supply ship Münsterland to rendezvous with the Orion at the Maug Islands in the Northern Marianas. The meeting occurred on 1 February 1941, and Orion thus became the only German naval vessel of World War II to employ a Japanese float plane

https://en.wikipedia.org/wiki/German_au ... iser_Orion

https://en.wikipedia.org/wiki/Nakajima_E8N
den tyska Nakajiman.jpg
den tyska Nakajiman.jpg (42.93 KiB) Visad 474 gånger
ombord på HK ORION

Din fråga !

Varjag

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 oktober 2020, 23:54

Var ifrån kommer denna koj och vem har sovit i den?

Bild

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 8 oktober 2020, 07:34

Den ser väldigt gustaviansk ut, så jag gissar att den kan tillhöra kungajakten AMPHION, och då borde det ha varit Gustaf III som sovit i den.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 oktober 2020, 15:03

johanmmolin skrev: ↑
8 oktober 2020, 07:34
Den ser väldigt gustaviansk ut, så jag gissar att den kan tillhöra kungajakten AMPHION, och då borde det ha varit Gustaf III som sovit i den.
Precis, sängramen på Gustav III:s binge på Amphion

Låst