Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Seriemagasinet 70-talets kommentarsspalt

Inlägg av a81 » 19 augusti 2020, 08:05

pandersson2 skrev:
18 augusti 2020, 16:03
a81,
på vilket sätt är det negativt att konstatera att någon är kolsvart? Allt beskrivs ju med det som sticker ut. Man skall inte likställa konstaterande av fakta med rasism. Sedan var det mer accepterat att vara okänslig, då var Orwells 1984 en dystopisk framtidsbild, inte ett ideal.

Att svart sedan blir rasistiskt för att det sägs på ett latinskt språk anser jag vara en förolämpning mot alla de latinska språken. Latinska språk har väl samma värde som germanska.

Edit jag får fortfarande höra om de fattiga danskarna och att jag hatar Sverige för att jag inte instämmer i det.
Håller med om att okänslighet var mera accepterat rent allmänt. Jag tror inte att särskilt många svenskar var rasister för 40 år sedan heller. Skillnaden är främst att huvuddelen av de vuxna på den tiden tillbringat de första sju åren hemma med mamma och syskon och sedan gått i en skola som fokuserade på kunskap snarare än social träning. Men bilden är ändå att hud- och hårfärg var mera i fokus på den tiden jämfört med idag.

Ja, den grandiosa Sverigebilden finns kvar än idag. Anders Tegnell filosoferade till exempel om att svenska 70-åringar (och uppåt) nog måste vara friskare än italienska. Konstigt då att medellivslängden är cirka ett år längre i Italien än i Sverige (UNDP, 2018)... :D

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... expectancy

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 19 augusti 2020, 17:56

a81 skrev:
19 augusti 2020, 08:05
Jag tror inte att särskilt många svenskar var rasister för 40 år sedan
Det tror jag inte heller. Hoppas bara inte att de som offentligt bedömer detta fattar att ordens betydelse förändras - jag minns många ord man använde som barn som är helt otänkbara idag, men det har knappast något att göra med värderingar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 augusti 2020, 18:45

Jag tror inte heller att svensken var mer rasistisk för 40 år sedan. Dock ser jag en skillnad mellan då och nu att man blivit mera medveten om att budskap kan tas emot på ett annat sätt än de uttalas. Jag tänker på Efraim Långstrump som var negerkung, eller de komiskt ritade afrikanska bärarna i Tintin i Kongo. Även om båda var tänkta som oskyldiga skämt så skrattar nog inte afrikaner eller andra mörkhyade åt dem. Det tänkte ingen på den gången.

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 19 augusti 2020, 19:47

Jag bodde i en mellanstor svensk stad i södra Norrland på 70-talet. På skolan där jag gick fanns en svart kille, den enda i staden. Han kallade ”n****** i + stadens namn”.
Ingen tänkte på detta då att det var rasistiskt eller nedvärderande då.

/ currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 augusti 2020, 20:04

currahee skrev:
19 augusti 2020, 19:47
Jag bodde i en mellanstor svensk stad i södra Norrland på 70-talet. På skolan där jag gick fanns en svart kille, den enda i staden. Han kallade ”n****** i + stadens namn”.
Ingen tänkte på detta då att det var rasistiskt eller nedvärderande då.

/ currahee
Är du säker på det? Vad tänkte han själv?

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 19 augusti 2020, 20:18

Jag minns i alla fall att jag hade en leksak som nog får betecknas som rasistisk i alla sammanhang.
Det var en tavla som man skulle skjuta prick på med gummikopps pilar.

Tavlan föreställde en tjock svart man med stora läppar och ben i örsnibbarna o genom näsan.
Jag tror han skulle föreställa en kannibal.
På bröstet hade han en platta som man skulle skjuta prick på.
Träffade man plattan flög huvudet av. 8O

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 19 augusti 2020, 20:18

Vi pratade med varandra som skolelever gör mest. Han var t.ex. bättre än mig på att teckna / illustrera. Vi var ganska bra kompisar.
Det som vi mest pratade om var den kommande kärnkraftsomröstningen som var 1980 och vi båda stödde med linje tre och var aktiva inom detta.
Färg och ras spelade ingen roll då.

Tror att ord som inte var så konstiga på 70-talet har idag fått ett annat värde och många vill lägg andra åsikter på något som inta var ett problem då (även om det var racistiskt).

/ currahee

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 20 augusti 2020, 06:21

Markus Holst,
schablonbilder av andra folk har lång tradition. Tycker man det principiellt fel med schabloner av afrikaner bör man vara lika upprörd över skämt om blondiner finnar, norrmän etc.
Ser du på andra Tintinalbum har man motsvarande schabloner över amerikanare, sydamerikaner, indianer, japaner, kineser, ryssar, araber. Jämför med Asterix där flera av albummen helt bygger på schabloner av tyskar, belgare, britter, spanjorer, koriskaner, skandinaver etc.
Är detta problematiskt försvinner tillgängligheten till en stor del av den europeiska, och övriga världens, litteratur.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 21 augusti 2020, 10:15

Är det inte så enkelt att det man upplever påverkar ens förutfattade meningar. För 40 år sedan var en person med tydligt "osvenskt" utseende nästan alltid relativt nyanländ, alternativt ett barn född i Sverige av utländska föräldrar. "Mörkt" utseende kopplades därför på ett annat sätt ihop med knackig svenska och så vidare. Å andra sidan kom en större andel av migranterna från länder med en kultur som ligger relativt nära den svenska (Jugoslavien, Chile, etc.), alternativt tillhörde en sekulär medelklass i sina gamla hemländer (jfr Iran). Jag upplever därför att majoritetsbefolkningen hade en lite annorlunda syn på invandring, mångkultur med mera när jag växte upp, men jag har svårt att avgöra om man var mer eller mindre tolerant än idag.

Den stora skillnaden är att vi är mycket mer HBTQ-toleranta idag jämfört med på 1980-talet.

Samtidigt är vi nog mindre toleranta mot religiös fundamentalism (såväl muslimsk som kristen sådan). Detta tror jag hänger samman med (i kronologisk ordning): 11 september, Knutbysekten och IS. Dessutom har vi haft diverse skandaler kring religiösa friskolor.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 21 augusti 2020, 14:50

Jag vill ändå minnas att det fanns en hel del fördomar mot invandrare även på 60-70 talet,
Vi har tex en av våra tidiga vandringssägner, den om invandrarna som bryter upp parketten och odlar potatis i vardagsrummet.
Den hörde jag redan på 60 talet, och då handlade den om jugoslaver.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 21 augusti 2020, 15:53

Inte bara fanns det fördomar runt invandrare utan mot alla avvikande. Vi har ju i Sverige haft flera befolkningsgrupper och nationaliteter som "åtnjutit" fruktan och diskriminering lika länge som de funnits här: Judar, romer och andra resande och - samer.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 21 augusti 2020, 17:59

hilbert skrev:
21 augusti 2020, 14:50
Jag vill ändå minnas att det fanns en hel del fördomar mot invandrare även på 60-70 talet,
Vi har tex en av våra tidiga vandringssägner, den om invandrarna som bryter upp parketten och odlar potatis i vardagsrummet.
Den hörde jag redan på 60 talet, och då handlade den om jugoslaver.
Ja den har man fått debattera några gånger. Jag har försökt säga att dessa invandrare inte kommer från djungeln utan från en stad som förmodligen är större än Stockholm.
Markus Holst skrev:
21 augusti 2020, 15:53
Inte bara fanns det fördomar runt invandrare utan mot alla avvikande. Vi har ju i Sverige haft flera befolkningsgrupper och nationaliteter som "åtnjutit" fruktan och diskriminering lika länge som de funnits här: Judar, romer och andra resande och - samer.
Läste just om en svensk offentlig utredning som år 1923 kom fram till slutsatsen att den bästa lösningen på "zigenarproblemet" vore att behandla dessa så illa att de självmant skulle utvandra. 8O Har lite svårt att tro att en modernare utredning skulle komma fram till en liknande slutsats.

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 21 augusti 2020, 19:56

Hörde för länge sedan en radiointervju om åsikter för och emot invandrare.
En invandrarfientlig ung kille sa detta (osäker om det är ordagrant återgivet). ”Snart finns det så många utlänningar här i Sverige, så det är lika bra man får flyttar utomlands”. Radioreportern avslutade intervjun sändningen utan kommentar… :lol:

/ currahee

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 21 augusti 2020, 20:14

”Jag tänker flytta till ett land utan invandrare” är ju en annan klassiker...

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 21 augusti 2020, 21:54

adlercreutz skrev:
21 augusti 2020, 20:14
”Jag tänker flytta till ett land utan invandrare” är ju en annan klassiker...
Och vissa gör verklighet av det: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/erik ... ir-ungrare :D

Skriv svar