Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 16 april 2020, 23:16

Vänta vänta... Tyska invasionen av Grekland, i april 1941? Men varför skulle de överhuvudtaget ge sig in i sådana äventyrligheter, med starka trupper och allt, när de just höll som bäst på med kraftsamling inför historiens största fälttåg
Jo - helt enkelt daa Churchill skickade en brittisk expeditionskaar till Grekland i mars !

Stackars Mussolini - fick acceptera att > ''min egen kraft ej hjalpa kan - men med mig gaar Den Storste Underman.....''

:lol: , Varjag

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 17 april 2020, 06:44

varjag skrev:
16 april 2020, 23:16
Vänta vänta... Tyska invasionen av Grekland, i april 1941? Men varför skulle de överhuvudtaget ge sig in i sådana äventyrligheter, med starka trupper och allt, när de just höll som bäst på med kraftsamling inför historiens största fälttåg
Jo - helt enkelt daa Churchill skickade en brittisk expeditionskaar till Grekland i mars !

Stackars Mussolini - fick acceptera att > ''min egen kraft ej hjalpa kan - men med mig gaar Den Storste Underman.....''

:lol: , Varjag
Javisst, och här har vi slamkryparen: det fanns ytterligare en "arme-kår" som är förtjänt en extra stor chokladkakeförplägnad, ergo, vår tacksamhet.
Men återigen; engelsmännen fick ju på moppo här. Varför skall de få extra choklad enkom för att de återigen fick på moppo av hitleristerna??

Mussolini?? Varifrån dök Mussolini upp? Det var ju de tyske som bråkade där nere?? Berätta, berätta Storyn! En bra story är halva poängen, och som ni upptäcker, i mina frågor är en bra story den större halvan av poängen.... :)

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 17 april 2020, 12:47

Guys, Den här för historiekunniga enkla(?) frågan går trögt. Skall jag sammanfatta våra rön, eller vill någon mera vara med å bidra??

Om ingen yttrar sig, avslutar jag under kvällen, och då börjar vi på något annat fom imorgon lördag....

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 17 april 2020, 21:49

Då drar vi streck nu. Frågan är fri!

Det var ju flera som bidrog, men jag väljer ändå att helt oväldigt låta frågan vara fri.
Och jag själv lovar att försöka att ha enkla frågor i fortsättningen, frågor som kan besvaras med en länk eller en kort mening....
Inga krav på essäer...

Mea culpa, mea maxima culpa... Slår mig för bröstet samtidigt. :)

Här är Storyn och sången om de osjungna stora hjältarna som vi skall vara extra tacksamma mot. Och om de fascister och hitlerister som fick i halsen mer än de förmådde svälja pga sin girighet.

Hösten 1940 beslöt Mussolini och hans Italien att utöka sina territorier och sin glory. Grekland tycktes vara en lämplig smakbit. Sagt och gjort, en offensiv startades. Men grekerna hade ont om vita flaggor, däremot gott om stridsflaggor. Man tager vad man haver, och de samlade sig och gick till raskt motangrepp, bröt igenom de italienske, och kastade dem tillbaka bortom utgångslinjerna...
Men sedan fastnade de. Grekerna hade ont om ammo och reservresurser. Hålla stånd kunde de än ett tag, men de kunde inte längre hålla igång någon ambitiös offensiv. Tiden gick, våren 1941 kom. Engländarna med Churchill som ledare kom så småningom med hjälp; viss materiel, en armekår. Ganska illa organiserat men mera var på väg...
Tyskarna som höll som bäst på att förbereda sig och kraftsamla inför Barbarossa, tappade tålamodet: De hoppades nog att Italiens stora materiella övervikt kommer att med tiden att nöta ner grekernas resurser, men de hade inte lust att ha en brittisk armé i ryggen när de höll på att invadera Sovjet. Så, raskt iväg med en motoriserad armé med alla tillbehör, inkl flyg och fallskärmsjägare (Kreta!)... Grekernas huvudarme stångades ju med italikerna, engelsmännen var ganska illa organiserade, så Grekland kollapsade ganska snart, bara de fick lov att kapitulera till tyskarna...
Stor glory till de oövervinnerlige tyskarna.
Mycket mindre glory till Mussolinis fascistiska regering, men han fick en halv seger i alla fall; han bad Hitler att grekerna fick kapitulera även till italienarna...
Men politiskt tappade han ansiktet ändå. Och de trupper som skulle kunna göra nytta tex i Nordafrika, de har ju förslösats till stora delar, italienarnas förluster var över 100.000 man, grekernas nästan lika stora - men de räknades ju inte, grekerna höll inte på med några krigiska offensiver. Däremot höll de på med partisankrigföring så gott de kunde...

Tyskarna då, segerherrarna? Ja DE tappade Kriget just här...Påstår jag och även en del andra tror. Barbarossa försenades ca 1 månad... Ganska exakt den månad som var skillnaden mellan att ta Moskva, och att fastna i först höstregnens gyttja, och sedan i General Vinterns kalla nypor...
Dessutom, stridsvagnarna och det rullande materielet som var iväg åt Grekland till, de slets ju ner ganska mycket... Tyskarna hade bra underhåll och verkstäder, så det hände ingenting dramatiskt här... Men att köra tusentals kilometer på de dåliga vägarna i Sovjet, senare förvandlade till gyttja - många, många fordon gick sönder. Och speciellt de fordon som varit i Grekland tenderade ju att gå sönder....

Så, hurra för de tappra grekerna, som blev den lilla, lilla tuvan som.... Och faktiskt hurra för de brittiske, som fastän valhänt och ganska dåligt organiserat - men tappra de också - blev skräckbilden på väggen, som fick Hitler att agera - måhända felaktigt.... Sig själv till olycka, och androm till skräck och varnagel...

Vän av ordning frågar kanske; OK, om tiden var så viktig för tyskarna och deras Barbarossa, varför lät han inte sina allierade i Rumänien hjälpa till?
Rumänerna var dugliga soldater, säkert minst lika bra som italienarna, kanske rent av bättre. Med sin rätt stora armé kunde de kväst ner motståndet. Engelsk armékår eller inte. Deras insats i Barbarossa var ju inte heller helt nödvändig i sig, om än nyttig.
Det är en bra fråga, JAG känner inte till några definitiva svar. MIN gissning är att Hitler inte litade riktigt på dem. De var Tysklands allierade inte av övertygelse, utan snarare av nödtvång. Deras fascistiska parti var inte nazivänlig (de slog ihjäl ledarna för den nazistvänliga falangen). Så tänk om de istället gick i allians med engelsmännen och grekerna nu när de helt plötsligt fick skuggan till ett realistiskt alternativ?? Och sedan när Barbarossa väl startat, vore det enkelt gjort att att liera sig med Sovjet också, förutom då engelsmännen...
Spekulationer, men det skulle förklara varför Hitler som var en usel general men en slug politiker, valde den tyska lösningen istället för den rumänska lösningen....

Ok, våran ledtråd, Karin Boye och den fina dikten av Hjalmar Gullberg.
Karin Boye skrev ju bla dystopin Kallocain, med antifascistisk och antidiktatorisk tendens. Det är som sagt därför som Gullberg kunde skriva om henne som grekernas andliga vän och syster...

Hjalmar Gullberg och hans dikt förtjänar också ett extra omnämnande. Det måste ha varit modigt att skriva den, om en person som stod utanför det etablerade samhället och normer. Lesbisk, självmördare, författare, stolt över att leva ogift (sånt ogillades inte minst av kyrkan). Med sin antifascistiska åskådning var hon säkert impopulär i vida kretsar. Det var väl inte många svenskar som var nazister, men väldigt många var av tradition tyskvänliga och Tysklandsvänliga... Även många manliga författare och diktare måste ha varit lättade att en dylik konkurrent försvann...
Kort sagt, Gullberg måste ha stuckit ut hakan och gjort sig till ovän med flera kollegor... Men i ett längre perspektiv vann ju även han. Han var en duktig och ganska lättläst diktare och poet! Fortfarande värd att läsas, liksom många av Karin Boyes dikter.

Ok, det är detta som var Storyn och Sången om hjältarna. :)

Frågan och stafettpinnen är fri!
Senast redigerad av 3 StefanZ, redigerad totalt 17 gång.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 april 2020, 22:47

StefanZ skrev:
17 april 2020, 21:49
Då drar vi streck nu. Frågan är FRI!

Nedan kommer jag nu under den närmaste halvtimmen skriva ner Storyn om de stora hjältarna som vi skall vara extra tacksamma mot, och om de fascister och hitlerister som fick i halsen mer än de förmådde svälja, pga sin girighet.
Med StefanZ's polska koppling - antagligen

https://en.wikipedia.org/wiki/Polish_In ... le_Brigade
As a unit specializing in mountain warfare, the brigade was thought of as a Polish addition to Allied plans for landings in the Balkans...…..
?, Varjag

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 17 april 2020, 23:13

varjag skrev:
17 april 2020, 22:47
StefanZ skrev:
17 april 2020, 21:49
Då drar vi streck nu. Frågan är FRI!

Nedan kommer jag nu under den närmaste halvtimmen skriva ner Storyn om de stora hjältarna som vi skall vara extra tacksamma mot, och om de fascister och hitlerister som fick i halsen mer än de förmådde svälja, pga sin girighet.
Med StefanZ's polska koppling - antagligen

https://en.wikipedia.org/wiki/Polish_In ... le_Brigade
As a unit specializing in mountain warfare, the brigade was thought of as a Polish addition to Allied plans for landings in the Balkans...…..
?, Varjag
Tack för det, tack för det! STOR chokladkaka skickas senast på måndag med posten!

Dessa blev som tur är inte nermalda i köttkvarnen i Grekland. Och jag tänkte faktiskt inte på dem.

Jag höll på att skriva nu om deras äventyr i Narvik och därefter i Frankrike där de skulle sättas in fastän Frankrike redan kollapsat, men så inser jag att dels är tidpunkten ett helt år fel. Dels att det måste ha varit två helt olika polska bergsskytte-brigader....

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 18 april 2020, 11:05

OK, jag tar frågan själv...

En hund, en krigshund.

Ett Pinterestfynd, men som jag förstår, inte helt okänd. Hunden ifråga beskrivs som legendarisk.
När jag gogglade på det transkriberade namnet fick jag träffar ja.

Det finns en polsk bok och en jättekänd filmatisering, om "De fyra pansarsoldaterna och hunden", som då tjänstgjorde i den polska armén i öst. Faktiskt rätt bra gjort i en tid när mycket av det de berättade var ju väldigt touchy... Och man var ju tvungen att dessutom antyda väldigt goda förhållanden mellan ryssar och polacker.

OK, DEN berättelsen är ren skönlitteratur och bara film, hur än välgjord den än var, considering everything.

Men det tycks som om det FINNS ett verkligt exempel på dylikt; "stridsvagnens besättning och hjältehunden"... Dock i den sovjetiska armén.

Hundens namn? Gärna bild... Är den någon som kan berätta eller hänvisa till en engelspråkig länk är det tacksamt. Min ryska är sådär. (det var ett vänligt omdöme)

Ledtråd. Jag fann hunden ombord en stridsvagn. Men den tycks också ha jobbat som en minröjarhund.

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 18 april 2020, 17:31

Extra stor chokladkaka utlovas åt den som hittar ett välliknande foto av våran hjältehund, där den bärs fram av bataljonschefen för minröjarhundar-bataljonen under den stora Segerparaden i Moskva 24 juni 1945.(!).

Storyn är den att hunden blev skadad och kunde inte delta i paraden tillsammans med de andra minröjarhundarna. Då beordrade Stalin personligen att hunden skulle bäras under paraden - lämpligen av bataljonschefen. Samt sagde Stalin skickade sin egen soldatrock att användas som bärkudde åt schäfern.

Jag har försökt söka, googlade både på det ryska namnet och det transkriberade namnet. Nog hittade jag segerparaden, minröjartruppen, våran hjälte i knäna på sin befälhavare (samt ombord på stridsvagnen), ett antal statyer och filmer, men INTE Hjälten framburen på Stalins soldatkappa....

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 18 april 2020, 19:49

Är det denna hund du letar efter, han blir inte buren på denna bild
https://thesanghakommune.org/2018/09/17 ... bars-1945/

/ currahee
Bilagor
45645456.jpg

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 18 april 2020, 20:47

currahee skrev:
18 april 2020, 19:49
Är det denna hund du letar efter, han blir inte buren på denna bild
https://thesanghakommune.org/2018/09/17 ... bars-1945/

/ currahee
Vackert, Currahee! Just denna hund avses, Джульбарс, där transkribering kan bli lite olika. Julbars i din länk, Dzulbars annorstädes, finns ytterligare varianter.

Vi får tom se klädesplagget som Stalin sände som bärkudde. Alltså inte en soldatkappa som det brukar anges, utan en uniformsjacka.. Men iaf!

([ps. och alltså berättelsen kan väl ses som bekräftad. Inte av något välliknande foto på Dzulbars där han bärs på paraden, men utav den på ett museum utställda uniformsjackan. Som rimligt sett måtte vara original från tillfället ifråga.]

Ordet och stafettpinnen är dina, Currahee!

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 19 april 2020, 16:48

Tackar - vi stannar kvar bland djuren.
Vem är detta?

/ currahee
Bilagor
djur.jpg
djur.jpg (221.15 KiB) Visad 390 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 april 2020, 12:04

Polackernas gunstling - Woytek

https://en.wikipedia.org/wiki/Wojtek_(bear)

Varjag

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 20 april 2020, 18:41

Helt rätt - om man tittar på soldaten så har han den polska vit / röda ärmbindeln på sin vänster arm.
Frågan går till Varjag

/ currahee

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 april 2020, 23:56

Tack currahee
Jag presenterar ett
hemlighus.jpg
hemlighus.jpg (108.79 KiB) Visad 455 gånger
med foervaltare.jpg
med foervaltare.jpg (46.72 KiB) Visad 455 gånger
Vad hette mannen och var fanns hemlighuset ?

Varjag

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 21 april 2020, 08:47

Mannen synes vara Boris Zbarsky, biokemist på professorsnivå. Var med om att balsamera Lenins kvarlevor, och det är väl där han blev som mest känd.

Byggnaden vet jag inte vad det är. Jag antar det är något slags universitetsbyggnad där han kunde tänkas jobba på chefsnivå. Byggnaden är gissningsvis i Moskva.

Låst