Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Kan det vara Bengtsskär?? Fast det är nog inte rätt.
Hogland klingar svagt??
Tyskar mot finnar och den tredje parten bolsheviker?
Hogland klingar svagt??
Tyskar mot finnar och den tredje parten bolsheviker?
Re: Quiz: Andra världskriget
Vi är i Stilla Havet.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Quiz: Andra världskriget
Fegis.
Norra Stilla Havet.
MVH
Hans
Norra Stilla Havet.
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13577
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Andra världskriget
Kure atoll?
Midway?
Johnston atoll?
Attu?
Midway?
Johnston atoll?
Attu?
Re: Quiz: Andra världskriget
Midway, norra Stilla Havet?
En vid salva men en nära träff, Attu.
MVH
Hans
En vid salva men en nära träff, Attu.
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13577
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Andra världskriget
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Cottage
Varjag falerar vidare. Lätt att vara efterklok (inte riktat mot Varjag men generellt).
MVH
Hans
Varjag falerar vidare. Lätt att vara efterklok (inte riktat mot Varjag men generellt).
MVH
Hans
Re: Quiz: Andra världskriget
Tack Hans (om inte Attu måste det ju varit Kiska )
Varjag
Vad - hände här med vad och varför ?Varjag
Re: Quiz: Andra världskriget
Fartyget - var splitternytt -
Varjag
Re: Quiz: Andra världskriget
Det var ju ett antal skepp i de hektiska fartygsbyggnadsprogrammen som hade liknande problem, men det där är nog det mest publika fallet, SS Schenectady i Portland:
Orsaken är fortfarande omdiskuterad, men dålig svetsteknik, undermåligt (skört) stål och ogynnsam konstruktion (räta vinklar på t.ex. lastluckor) som fungerade som sprickanvisningar var alla troligen bidragande.On 16 January 1943, she was moored at the fitting dock at Swan Island, in calm weather, shortly after returning from her sea trials. Without warning, and with a noise audible for at least a mile, the hull cracked almost in half, just aft of the superstructure. The cracks reached down the port and starboard sides almost to the keel, which itself fractured, jackknifing upwards out of the water as the bow and stern sagged to the bottom of the river. Only the bottom plates of the ship held.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/SS_Schenectady
Re: Quiz: Andra världskriget
Jänkarna var tydligen duktiga på fartygsreparationer.
SS Senectady blev ganska raskt reparerad, iståndsatt och därefter hade lång och aktiv tjänstgöring på många krigsskådeplatser.
I den förra frågan Operation Cottage vid Kiska, nämns en jägare: a stray Japanese mine also caused the USS Abner Read (DD-526) to lose a large chunk of its stern. The blast killed 71 and wounded 47.
Jagaren här förlorade hela aktern inklusive en av huvudkanonerna, antalet döda och sårade på 118 man måtte ha varit omkring halva besättningen! Alltså flera än vad brukar stupa vid en rejäl, normal sänkning!!!
Ändå gick fartyget att bärga, reparera upp - och det fortsatte att tjänstgöra aktivt. Tills det blev sänkt av ett kamikaze-plan - där det stupade "endast" 20 män.
SS Senectady blev ganska raskt reparerad, iståndsatt och därefter hade lång och aktiv tjänstgöring på många krigsskådeplatser.
I den förra frågan Operation Cottage vid Kiska, nämns en jägare: a stray Japanese mine also caused the USS Abner Read (DD-526) to lose a large chunk of its stern. The blast killed 71 and wounded 47.
Jagaren här förlorade hela aktern inklusive en av huvudkanonerna, antalet döda och sårade på 118 man måtte ha varit omkring halva besättningen! Alltså flera än vad brukar stupa vid en rejäl, normal sänkning!!!
Ändå gick fartyget att bärga, reparera upp - och det fortsatte att tjänstgöra aktivt. Tills det blev sänkt av ett kamikaze-plan - där det stupade "endast" 20 män.
Re: Quiz: Andra världskriget
av StefanZ » mån jan 06, 2020 9:01 pm
Jänkarna var tydligen duktiga på fartygsreparationer.
On 16 January 1943, she was moored at the fitting dock at Swan Island, in calm weather, shortly after returning from her sea trials. Without warning, and with a noise audible for at least a mile, the hull cracked almost in half, just aft of the superstructure. The cracks reached down the port and starboard sides almost to the keel, which itself fractured, jackknifing upwards out of the water as the bow and stern sagged to the bottom of the river. Only the bottom plates of the ship held. This was not the first of the war-built merchant fleet to fracture in this way – there had been ten other major incidents, and several more would follow – but it was perhaps the most prominent; it occurred in full view of the city of Portland, and was widely reported in the newspapers even under wartime conditions.
The cause of the fracture was not fully understood at the time; the official Coast Guard report gave the cause of failure as faulty welding, while the Board of Investigation considered factors as diverse as "locked-in" stresses, sharp changes in climate, or systemic design flaws. Defective welding became the most common explanation for these incidents, especially when later investigations uncovered faulty working practices at some yards, but even then it could only be clearly identified as the case in under half of all major fracture cases. Later research indicated that the failure method was probably a brittle fracture, caused by low-grade steel.
T2-tankbåtarna - det byggdes mer än 500 av dom - hade fortsatta problem av samma sort;
StefanZ's fråga!Marine Board of Investigation in 1952 stated that in cold weather the ships were prone to metal fatigue cracking, so were "belted" with steel straps. This occurred after two T2s, Pendleton and Fort Mercer, split in two off Cape Cod within hours of each other. Pendleton's sinking is memorialized in The Finest Hours.[1] Engineering inquiries into the problem suggested the cause was poor welding techniques. It was found the steel (that had been successfully used in riveted ship design) was not well suited for the new wartime welding construction. The high sulfur content made the steel brittle and prone to metal fatigue at lower temperatures
Varjag