Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Tänkte kanske ett minläggningsfartyg, men vart förvaras minorna i så fall?
Formen på fartyget kanske är för att synas sämre på radarn, men varför så stort och klumpigt...
Gissar på någon sorts högsjöbogserare..? Kanadensisk flagga?
Formen på fartyget kanske är för att synas sämre på radarn, men varför så stort och klumpigt...
Gissar på någon sorts högsjöbogserare..? Kanadensisk flagga?
Din bedömning av är helt korrekt ! ''Drivet'' var fyra 1500-2050 hk på en axel och beräknade 50 knops fart.....Donkeyman skrev: ↑24 november 2019, 08:29Ser man till genomskärningen så får jag känslan av att detta är ett föremål med stor maskinstyrka i förhållande till sin storlek. Plus att den ser ut att gå som en kniv genom vattnet. Kanske något som man tänker sig skall gå i hög hastighet. Men det tycks inte finnas plats för någon större beväpning. Så det vete f***n vad den skall vara bra till.
''Redan de första proven, visade att båten var en total felkonstruktion.....!!''
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag får lite monitor-vibbar: Man gömmer det mesta under vattenlinjen för att minska träffytan.
Det var sannolikt EN av felkonstruktörernas tankar...Markus Holst skrev: ↑24 november 2019, 10:58Jag får lite monitor-vibbar: Man gömmer det mesta under vattenlinjen för att minska träffytan.
Hade man en axel? Riskerar man inte slagsida då (stor motorstyrka och smalt fartyg)? Synd att du säger att det var militär användning, annars hade jag gissat att det var någon futuristisk isbrytare.
/Håkan
Ingen dum gissning men - den var avsedd armeras med två 21-tums torpedtuber.
Hela apparaten klassades som en ''halvsänkbar attackbåt'' - men återfinns bland motortorpedbåtar
Varjag
Nog en för svår fråga -Hela apparaten klassades som en ''halvsänkbar attackbåt'' - men återfinns bland motortorpedbåtar
Svaret: Versuchs Schnellboot 5 (VS 5)
https://oldmachinepress.com/2017/12/05/ ... tack-boat/
Frågan är fri!
Varjag
Tack för lärdomen om denna försöksbåt.
/Håkanvarjags länk skrev:...In addition, torque from the single propeller caused the whole ship to list around 14 degrees as full power was applied. The issue was so severe that a speed of 32 mph (52 km/h) could not be exceeded because of the tilt.
Tyskt!? Jag som letade ihjäl mig bland fransk och italiensk experimentell skaparglädje, det såg för fånigt ut för att vara tyskt...
Du hade helt rätt om slagsidan HJ ! Gissar ''kontrapropellers'' hade rätat ut den - men som Sarvi skrev:
- var det knappast lönt spilla mera svett & pengar på konceptet !Citat Sarvi
av Sarvi » tis nov 26, 2019 9:17 am
Tyskt!? Jag som letade ihjäl mig bland fransk och italiensk experimentell skaparglädje, det såg för fånigt ut för att vara tyskt...
mvh, Varjag
Jag brukar ibland i halvsovande tillstånd lyssna på SMHI:s sjörapport på radion. Den brukar avslutas med "aktuella observationer" och man får de viktigaste fyrarnas namn uppräknade. (Snart börjar de med israpporterna - sängen värmer extra gott när man på sin klockradio hör om "50 cm tjock kärnis i bottenviken")
Men sedan i somras har en förändring skett i rapporteringen, som är av intresse för tungt lastade fartyg som skall ta sig in i hamnar. Hur har rapporteringen ändrats?
/Håkan
Men sedan i somras har en förändring skett i rapporteringen, som är av intresse för tungt lastade fartyg som skall ta sig in i hamnar. Hur har rapporteringen ändrats?
/Håkan
Ingen aning - ren gissning: vattenståndet !?i rapporteringen, som är av intresse för tungt lastade fartyg som skall ta sig in i hamnar
Vindar/strömmar påverkar vattenståndet i svenska hamnar; som går både under och över ''medelvattenståndet'' = seglingsbart djup
in i hamnen.
? 1½ fot högvatten (över medelvattenståndet) kan medge hundratals ton extralast…..
Varjag
Så långt riktigt. Det handlar om vattenståndet, men man rapporterar vattenståndet på ett annat sätt nu. Det som sägs är fortfarande antal cm avvikelse från årets medelvattenstånd, men vad man menar med medelvattenstånd har ändrats lite. Hur?
/Håkan
/Håkan
Det är sextio år sedan varjag sjöfartade svenska vatten - vet ej!
Har det på något sätt med landhöjningen att göra?