Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Femtiotrean
Medlem

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 18 november 2019, 22:16

USS Gabrielle Giffords, ""an Independence-class littoral combat ship named after former United States Representative Gabrielle Giffords, who was shot along with eighteen other people during a 2011 shooting in Tucson, Arizona" är fartyget som jag råkade ha läst om och som inspirerade mig att ställa frågan.

USS Hopper, "an Arleigh Burke-class guided missile destroyer named for the pioneering computer scientist Rear Admiral Grace Hopper", visste jag inte om.

USS Lenah H. Sutcliffe Higbee, "a planned United States Navy Arleigh Burke-class Flight IIA guided missile destroyer, to be named for Chief Nurse Lenah H. Sutcliffe Higbee a pioneering Navy nurse who served as Superintendent of the U.S. Navy Nurse Corps during World War I", borde så småningom bli färdig.

("USS Higbee, a Gearing-class destroyer during World War II was the first U.S. warship named for a female member of the U.S. Navy".)

Sarvi har rätt, men Amund har frågan!

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U ... fter_women
https://usnhistory.navylive.dodlive.mil ... ing-women/

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 19 november 2019, 17:15

Jag tackar för frågan. Fortsätter med en lite annorlunda kulturvinkling som jag hoppas funkar:

Det vatten som en båt undantränger kallas ju för deplacement vilket den gode Archimedes kom på i badkaret (eller hur det nu var?).

Denna båt -
I fel element.jpg

undantränger inte särskilt mycket vatten när den här bilden tas... :D

Det är en filmbild med en av världens mest namnkunnigaste karaktärer vid rodret, och i denna filmen liksom i alla andra träffar han en vacker flicka vars gunst han alltid vinner i filmerna. :roll:

"Bruden" i denna film är synnerligen en berömd skådespelerska som slog igenom på allvar (kan man kanske säga?) i en tv-serie där fartyg, redare och sjömän var ett centralt tema.

Vad heter skådespelerskan jag frågar efter, och vad hette den (marina) TV-serie där hon slog igenom..?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 november 2019, 18:36

Bild
Bild

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 19 november 2019, 19:48

Guns and Rose's ar ytterligare en ledtrad.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 20 november 2019, 05:34

Och Markus Holst hittade fram till den vackra Jane Seymour via James Bondfilmen Live and let die där det väl är Roger Moores huvud vi kan skymta uppe i båten (eller en stuntman?). Många i rätt ålder minns henne som bortskämd dotter till redaren James Onedin. Eller om det var till den trogne Mr Baines?

Markus ställer nästa fråga - varsågod!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 20 november 2019, 10:53

Jag känner ju Jane Seymor från en av mina favorit-serier, Dr Quinn Medicine Woman, och var därför lite påläst på henne.

Nu till något helt annat: Jag har ju kikat på Ostindiefararen Götheborg en del, och fascinerats av att hon har en blinda. Detta segel har av någon anledning alltid fascinerat mig. Det lär ha börjat användas som följd av en annan, idag ålderdomlig, konstruktion på båtarna, och fick i sin tur till följd att en annan i alla piratfilmer vanligt förekommande detalj infördes. Någon som förstår vilka saker jag syftar på?

Att blindan så småningom ersattes av stagsegel, är en annan historia.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 november 2019, 12:23

Någon som förstår vilka saker jag syftar på?
Inte jag -

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 20 november 2019, 12:33

Mina sjöben har ju aldrig varit i aktivt bruk, så mina kunskaper om detta kommer ju från sådant jag läst mig till, främst på Wikipedia.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 21 november 2019, 09:17

Jasså nähä.

Blindan lär ha uppfunnits för att kompensera det stora vindfång som det höga akterkastellet på karacker och galeoner gav. Detta gjorde att de blev lovgiriga, lätt vände upp mot vinden och inte tog roder. Med blinda på plats kom man dit man tänkt sig.

Samtidigt medförde blindan att man inte såg vart man åkte, varför den klassiska utkiken i masten anses vara en produkt av blindan.

Frågan är fri.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 november 2019, 10:25

Markus Holst skrev:
21 november 2019, 09:17
Jasså nähä.

Blindan lär ha uppfunnits för att kompensera det stora vindfång som det höga akterkastellet på karacker och galeoner gav. Detta gjorde att de blev lovgiriga, lätt vände upp mot vinden och inte tog roder. Med blinda på plats kom man dit man tänkt sig.

Samtidigt medförde blindan att man inte såg vart man åkte, varför den klassiska utkiken i masten anses vara en produkt av blindan.

Frågan är fri.
Men vilken var Piratfilmsbiten ?
undrar varjag som sett både ''Kapten Blod'' och ''Slaghöken'' - bägge givetvis på matinéer och - med Errol Flynn :thumbsup:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 21 november 2019, 10:33

Piratfilmsbiten var utkiken uppe i masten.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 november 2019, 10:35

Innan tråden lider drunkningsdöden > ett flytetyg - om vilken de flesta var överens om att - den var
inte vacker.jpg
inte vacker.jpg (81.03 KiB) Visad 829 gånger
Men vad - var det ?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 23 november 2019, 19:03

Ingen aning - men man måste ju börja någonstans och jag undrar om formen på farkosten. Jag tycker det verkar som en trycktank typ , som en del av en ubåt, kanske den ska kunna dyka djupt?
Eller är det någon sorts arbetsbåt för off-shore-industrin?

Militärt användningsområde kan jag inte se, men det finns väl alltid något? :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 november 2019, 02:27

Ingen aning - Jag tycker det verkar som en trycktank typ , som en del av en ubåt, kanske den ska kunna dyka djupt?
Eller är det någon sorts arbetsbåt för off-shore-industrin?

Militärt användningsområde kan jag inte se, men det finns väl alltid något?
Japp - ser ut som ngn sorts ubåt men - kan inte dyka alls. Och, mot sunt förnuft - var det ett örlogsfartyg >
Men så odugligt att man bara byggde e n e n da :roll:
undervattenskroppen.jpg
såg ut som denna …..här ännu en bild där åbäket i.a.f.
visar flaggen.jpg
:wink: Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 24 november 2019, 08:29

Ser man till genomskärningen så får jag känslan av att detta är ett föremål med stor maskinstyrka i förhållande till sin storlek. Plus att den ser ut att gå som en kniv genom vattnet. Kanske något som man tänker sig skall gå i hög hastighet. Men det tycks inte finnas plats för någon större beväpning. Så det vete f***n vad den skall vara bra till.

Låst