Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Donkeyman » 15 november 2019, 15:54

"Varjag" har rätt så tillvida att det inte riktigt stämmer. Bortsett från bland annat att bägge fartyg var fullt utrustade med allt av moderniteter. Men efter olyckan var det många som drog paralleller till "Titanic". Bland annat att även det här fartyget var osänkbart. Åtmindstone i det statliga rederiets propaganda före jungfruturen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 15 november 2019, 16:00

"Det statliga rederiets propaganda" för tanken till Östeuropa. Tyvärr hjälper inte det mig att hitta rätt båt, men det var kul att skriva något här.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 15 november 2019, 19:43

Jag kan meddela att detta inte hade med Östeuropa att göra. Rederiet hör hemma i ett västerländskt land med alla civiliserade sjöfartsregler i ordning. Faktiskt en stor sjöfartsnation.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 november 2019, 23:03

Donkeyman skrev:
15 november 2019, 19:43
Jag kan meddela att detta inte hade med Östeuropa att göra. Rederiet hör hemma i ett västerländskt land med alla civiliserade sjöfartsregler i ordning. Faktiskt en stor sjöfartsnation.
m/s HANS HEDTOFT ?

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 16 november 2019, 09:07

Där satt den - och vem annars än "varjag" kommer ihåg detta haveri som på sin tid skakade Danmark och Grönland.

Året var 1959. Trafiken mellan Danmark och Grönland gick med några äldre fartyg som förde både passagerare och frakt. Man önskade utvidga trafiken då Grönland befann sig i en snabb utveckling. Passagerarflyget var inte utbyggt så de allra flesta som reste till och från Danmark kom med båten. "Den Kongelige Grønlandske Handel" var rederiet som drev trafiken. I sin tur ägt av Danska staten. Så byggde man ett topp modernt polarfartyg, med extrem isförstärkning och satte in detta i trafiken. Till yttermera visso var fartyget osänkbart enligt rederiet.

Trots detta förliste fartyget på hemväg från sin första rundtur. Detta skedde i full vinterstorm syd om Kap Farvel den 30.januari 1959. 55 passagerare och 40 i besättningen följde med fartyget i djupet. Vraket har aldrig blivit funnet, inte heller några vrakrester. Bortsett från en livboj som flöt i land på Island ett halvår senare. Haveriet förde till en stor politisk skandal i Danmark och händelsen är fortfarande diskuterad i Danmark och på Grönland.

Donkeyman kommer att publicera en mer utförlig berättelse om denna händelse inom kort. Och "varjag" frågar vidare.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 november 2019, 10:22

Tack Donkeyman; ser fram emot din berättelse om katastrofen !

Fråga kommer, Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 16 november 2019, 10:25

Den berättelsen skall jag ha kvalitetstid för. Det är inte bara för quizzarnas skull att man läser Skalman!

Men som en slags prolog läste jag redan den tyska Wikipedia-sidan som verkar vara rätt bra. Fartyget hade fått sitt namn efter stadsministern som hade några år tidigare dött av en hjärtinfarkt i Stockholm under Nordiska rådets möte.

Jag trodde - kanske i min enfald, måste jag anta - att det var bara amerikanska krigsfartyg och sovjetiska/ryska fartyg som döptes efter personer (som man ville hedra på det sättet)...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 november 2019, 13:06

Eftersom f.g. fråga handlade om ishinder…..
presenterar jag ett -
en blaa variant.jpg
som fortfarande är farliga för sjöfarten och - för vilka engelskan har ett välkänt ord -

vilket?

(jag känner inte ngt svenskt)

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 16 november 2019, 14:01

"The smaller icebergs are known as growlers (less than 3.3 feet high by less than 16 feet long) and bergy bits (3.3 to 16 feet high by 16 to 49 feet long). "The growlers and bergy bits are difficult to detect by radar and satellite, yet are still capable of damaging or sinking a ship. Since there are more icebergs and they are melting faster, we can expect a bigger population of growlers and berg bits, so more danger to shipping,"

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 november 2019, 22:48

Femtiotrean skrev:
16 november 2019, 14:01
"The smaller icebergs are known as growlers (less than 3.3 feet high by less than 16 feet long) and bergy bits (3.3 to 16 feet high by 16 to 49 feet long). "The growlers and bergy bits are difficult to detect by radar and satellite, yet are still capable of damaging or sinking a ship. Since there are more icebergs and they are melting faster, we can expect a bigger population of growlers and berg bits, so more danger to shipping,"
Yep Femtiotrean - growler var ordet jag sökte. Growling - är ett verb - ''hotande strupljud''
morrare.jpg
morrare.jpg (133.97 KiB) Visad 1446 gånger
och ''are difficult to detect by radar and satellite...'' -

Du tar oss vidare!
Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 17 november 2019, 09:24

Antagligen finns det inget svenskt ord: https://glosbe.com/en/sv/growler

Jag tycker att såna quizzfrågor är bra som ger oss en chans att lära oss någonting nytt. Jag vet att bland de otaliga krigsfartyg vid den amerikanska flottan som är nämnda efter presidenter, amiraler och andra individer finns det ett som är döpt efter en kvinna - men om min fråga är bra så får jag snart lära mig att det finns några andra till!

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 17 november 2019, 20:46

Tänker direkt på USS Pochahontas..?
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Pocahontas_(1852)

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 18 november 2019, 08:38

Svaret är rätt bra - och jag måste kanske konstatera att det får duga åt mig :roll: Men egentligen tänkte jag om krigsfartyg som (1) är inte "decommissioned" och som (2) är "combat ships".

Det finns två (tror jag mig veta nu efter lite sökande) sådana fartyg som uppfyller mina kriterier.

PS Amund har frågan *om inte* :? :wink:

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 18 november 2019, 18:02

Tack så länge men jag fortsätter gärna med den intressanta frågan ett tag till så länge det går och fyller på med https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Gabrielle_Giffords ?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 18 november 2019, 19:27

Är inte USS Roosevelt (Arleigh Burke-jagaren, inte Nimitz-hangarfartyget USS Theodore Roosevelt) döpt efter både Franklin D och Eleanor?

Låst