Starkölsexperimentet 1967-68

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
hilbert
Medlem

Starkölsexperimentet 1967-68

Inlägg av hilbert » 27 oktober 2019, 16:10

Under tiden november 68 till juni 69 genomfördes ett försök med starkölsförsäljning i livsmedelsbutiker i Göteborg Bohuslän och Värmland.
Tanken var att man på det viset skulle minska konsumtionen av starkare alkoholdrycker.
Försöket skulle ha pågått längre, men avbröts efter rapporter om ökat ungdomsfylleri.
Nu har nationalekonomen Peter Nilsson gjort en studie där han följt personer som befann sig i tidig fosterutveckling under den här perioden.
Resultaten är rätt slående:
Barnen som exponerades för försöket under tidig graviditet har som vuxna i genomsnitt betydligt lägre arbetsinkomster, löner och utbildning. Vid 32 års ålder hade de exponerade barnen i genomsnitt 24 procent lägre inkomster än den grupp som inte exponerats.
Effekter på arbetsinkomster är särskilt markanta bland dem med inkomster under medianen. Främst förefaller detta bero på en minskad sannolikhet att vara sysselsatt.
Effekter på arbetsinkomster är större bland pojkar än bland flickor. Pojkarna hade även en lägre sannolikhet att avsluta sin gymnasieutbildning.
Om jag har läst rapporten rätt följde han bara personer där mödrarna var 21 år eller yngre.
det gör att man kan fundera över hur stor population det rör sig om.
Här är en länk till en sammanfattning av rapporten, där finns också en länk till den ursprungliga rapporten.

https://www.sns.se/aktuellt/sns-analys- ... xen-alder/

StefanZ
Medlem

Re: Starkölsexperimentet 1967-68

Inlägg av StefanZ » 30 oktober 2019, 10:48

hilbert skrev:
27 oktober 2019, 16:10

Om jag har läst rapporten rätt följde han bara personer där mödrarna var 21 år eller yngre.
det gör att man kan fundera över hur stor population det rör sig om.

https://www.sns.se/aktuellt/sns-analys- ... xen-alder/
En följdfråga är, är det enbart medicinsk påverkan, eller helt enkelt om unga tjejer som dricker starköl mera än bara smaka lite någon enstaka gång, ÄR en ganska speciellt grupp. Säg, såna från s.k. socialgrupp 3?? Eller övht, ungdomar på glid.

Jag kan gott tänka mig att det sociala arvet tenderar att hänga i. En gång ute i smahällets utmarker, tenderar att stanna där om man inte tar i med krafttag. Antingen genom eget hårt arbete kanske via skola, eller genom tex äktenskap med en ordnad, stabil partner.

Har han diskuterat det, eller mätt med kontrollgrupper; som tex drack vin istället? (och sannolikt varit från övriga socialgrupper)

Kontrollgrupp av unga tjejer från socialgrupp 3 som inte dricker hade kunnat vara intressant. OM man spånar om det har med socialgrupp att göra. Men en rimlig hypotes är att tjejer som inte dricker fastän det finns tillgång till dricka, tenderar att klara sig bättre än de som dricker; Mera råg och bättre ryggrad i dem. (Idiomet är bättre stake, men det kan så lätt missförstås i detta sammanhang.... ).

Ps. En parallell och liknande fråga är väl om mellanöl, som varit tillgänglig en längre tid. Och de som gärna drack mellanöl kunde klämma i sig ett flertal burkar och bli rejält påverkade de också...
Har han diskuterat detta?

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 30 oktober 2019, 16:52

Stefan;
Det var alltså en åldersgräns på 16 år, för att köpa starköl, och ölkonsumtionen ökade kraftigt bland ungdomar. Övrig alkoholkonsumtion i andra åldersgrupper påverkades knappast alls.
Nilsson har dessutom gjort ett urval så att mammorna blev gravida innan försöket inleddes, han diskuterar varför han gjorde det i rapporten.
Det gör att jag blir ännu mer undrande över hur många personer det handlar om. Det kan också påpekas att riskerna med alkohol och graviditeter inte diskuterades på den här tiden.

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 30 oktober 2019, 19:49

Jo jo. Men diskuterar han övht tillhörighet till socialgrupp? / miljö? Fanns den frågan med i hans undersökning? Eller om man så vill, ökade ölkonsumtion kraftigt bland ALLA ungdomar, eller "enkom" bland vissa?

Jag tror ju det är ett rimligt antagande att öl är en socialgruppsbunden dryck. Medan andra i vars hem man helst dricker vin, ser till att de får tag i vin... Och därmed påverkas marginellt av den lätta / ökade öltillgången.

Vidare, min gissning är att tonårsgraviditeter är vanligare i vissa grupper än i andra grupper. Vilket sammanfaller här.

Jag kan inte veta om jag har rätt, men jag menar att det är rimliga frågor och hypoteser. En seriös forskare borde åtminstone diskutera dem.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 30 oktober 2019, 22:59

ökade ölkonsumtion kraftigt bland ALLA ungdomar, eller "enkom" bland vissa?
Jag var själv tonåring i norra Bohuslän vid den här tiden, rent anekdotiskt vill jag nog påstå att ölkonsumtionen ökade kraftigt bland ungdomar i alla socialgrupper. Tillgängligheten ökade dramatiskt. Tidigare var det 3 mil till närmaste systembolag, och där hade man ändå blivit nekad.
Nu kunde man gå in på konsum och handla helt lagligt.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 31 oktober 2019, 14:26

Nackdelen när man går för hårt fram med avregleringar, kanske är lite bättre att ta det långsamt och i flera steg, släppa loss starköl till 16-åringar även på försök verkar vara helt sjukt, nästan som man tror att man vill att försöket skall misslyckas.
Har man gjort liknande försök fast med 20 årsgräns för starköl på Konsum?
I mitt fall hade den avregleringen varit positiv, då jag i den åldern oftast bara fick tag på hembränt, borde vara bättre med öl?

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 31 oktober 2019, 15:04

mrsund;
Som jag skrev tidigare var tanken att man skulle minska konsumtionen av starkare och mer skadliga alkoholdrycker.
Det verkar inte ha inträffat.
Samtidigt pågick försöket så kort tid att det är svårt att dra några långtgående slutsatser.
Och nej jag tror inte det gjorts några nya försök.
Det mest intressanta i den här studien är att den bekräftar det vi redan vet, alkohol är ett farligt berusningsmedel som ställer till stor skada i samhället.
Som tur är verkar dagens ungdom ha förstått det, alltid något!

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 31 oktober 2019, 18:29

hilbert skrev:
30 oktober 2019, 22:59
ökade ölkonsumtion kraftigt bland ALLA ungdomar, eller "enkom" bland vissa?
Jag var själv tonåring i norra Bohuslän vid den här tiden, rent anekdotiskt vill jag nog påstå att ölkonsumtionen ökade kraftigt bland ungdomar i alla socialgrupper. Tillgängligheten ökade dramatiskt. Tidigare var det 3 mil till närmaste systembolag, och där hade man ändå blivit nekad.
Nu kunde man gå in på konsum och handla helt lagligt.
Instämmer. Dessutom ökade ölreklamen starkt i de media som då gällde. Fast vi får komma ihåg att 60-talet var en mer lössläppt tid än den vi lever i nu.
"Känt folk röker Kent!" " Jag har också gått över till Prince!" m m.
Plus förstås, "Three Towns är skönt!"

Vi tonåringar, oberoende av samhällsgrupp, ville förstås vara sköna och "inne" och rökte och drack som våra idoler gjorde. "Morbror David" gick inte att få tag på för oss sjuttonåringar men starkölet fanns lätt tillgängligt.
Bilagor
Three Towns.JPG

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 31 oktober 2019, 19:23

Lasse Odrup skrev:
31 oktober 2019, 18:29
"Morbror David"
Förklara för oss ungdomar.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 31 oktober 2019, 19:52

Markus Holst skrev:
31 oktober 2019, 19:23
Lasse Odrup skrev:
31 oktober 2019, 18:29
"Morbror David"
Förklara för oss ungdomar.
Jisses vad gammal jag plötsligt känner mig. På teknis gjorde vi noggranna uträkningar vilket dricka som gav mest för pengarna och Morbror David vann överlägset den tävlingen.

"Druvan Mavrodaphane har ju ett ganska skamfilat rykte i Sverige. Det gjordes ju ett starkvin som kallades "Morbror David" (eftersom druvnamnet ansågs svårt att uttala). Det var ett s k parkbänksdricka och var det vinet som gav mest alkohol per krona. Nu talar vi 1960- och 1970-talet."
http://jcvintankar.blogspot.com/2017/07 ... rgion.html

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 31 oktober 2019, 20:01

Beyaz. Turkiskt odricbart vitvin. Typ 1978. Jag gick naturvenskaplig linje så beräkning var korrekt.

Starköl. Hade ingen aning tack.

Bommade mellanölen med några år.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 1 november 2019, 13:00

Odrickbart var väl att ta i men det var inget för en somalier precis.
Vi som var beväringar 1971-72 på K 3 försökte då och då smuggla in bl a Beyaz på kasernen i Skövde men misslyckades oftast beroende på nitiska vaktchefer.
En gång ställde vi pavorna på nedervåningens fönsterbleck i syfte att kyla ner dryckerna men vaktchefen, rustmästare A, hade varit med förut och gjorde razzia varvid jag och en annan militärpoliselev fick tillbringa en natt i P 4 arrestlokal med bibeln och boken Svensk soldat som enda nattlektyr.
En vänlig plåtkossack stack emellertid åt mig en boulevardtidning som tröst. Om det var Piff, Raff eller Striptease har jag glömt eller kanske snarare förträngt.

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 1 november 2019, 13:54

Lasse Odrup skrev:
1 november 2019, 13:00
Intressant felskrivning :D

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 1 november 2019, 14:00

masase skrev:
1 november 2019, 13:54
Lasse Odrup skrev:
1 november 2019, 13:00
Intressant felskrivning :D
Försökte vara lite rolig. Kellerman körde samma vits i en av sina Rocky-strippar. Men ibland kan även jag vara lite dysenelektriker. :D

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 1 november 2019, 20:07

Hm.. Jag har för mig att mellanölet var max 4,5% i Sverige, vilket betyder att den finska gränsen på 4,7% på mellanölet i dagligvaruhandeln är medför att största delen att ölet som säljs (vanligen 4,6 % elller 4,7%), är starköl. Eftersom det sålts efter 1969 i dagligvaruhandeln, skulle alla som vuxit upp i Finland och är under 50 år vara förstörda, om man ska ta resultaten på allvar. Och ännu värre blir det eftersom gränsen höjdes från början av år 2018 till 5,5%. 8O

Åldersgränsen är dock 18 och inte 16, vilket inte betyder så mycket eftersom all 16-åringar känner nån som är 18.

Skriv svar