Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 7 september 2019, 23:05

a0bd6951b798fc50f50d9e39cbb5e656.jpg
a0bd6951b798fc50f50d9e39cbb5e656.jpg (36.29 KiB) Visad 319 gånger
Enkelt att sätta in, men lördagskvällen är långt gången med diverse små- och högprocentiga, så kommer gärna igen för att visa hur det går med bildinsättandet - såvida inte någon annan hinner före...

Go'natt Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 september 2019, 08:52

sveahk skrev:
7 september 2019, 23:05

Enkelt att sätta in, men lördagskvällen är långt gången med diverse små- och högprocentiga, så kommer gärna igen för att visa hur det går med bildinsättandet - såvida inte någon annan hinner före...

Go'natt Hans K
Tack snälla Hans Sveakh.



Ett litet tips, som jag själv brottades med ett tag: Den vise kollar givetvis på eventuella märken på hjälmar. De tycks ha ett märke, som ser ut som en asterix. Vilka länder eller organisationer använde då asterix på sina hjälmar? Hittade inga. Tills jag kom på att det var ingen asterix.

Märket i färg och på lite närmare håll är hyfsat välkänt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 september 2019, 11:58

VAD föreställer fotot? Varför tror du det?

Tilläggsfråga: Är det ett originalfoto från anno dazu mal, eller är det en god reenactement?
1) tyska flickebarn under "det sista uppbådet'' 1945 - olika hjälmar med samma emblem - Hitlerjugends. Men här
gäller det ''spinnsidan'' - Bund Deutscher Mädchen, med reglementsföreskrivna hårflätor…..

2) re-enactment eller troligare - film! Snyggisen i rysk hjälm har ögon make-up och en frisörska har kammat fram hårtestarn
till att ringa in ansiktet !
Skulle inte förvåna om det var en DDR-rulle !

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 september 2019, 16:27

varjag skrev:
8 september 2019, 11:58
VAD föreställer fotot? Varför tror du det?

Tilläggsfråga: Är det ett originalfoto från anno dazu mal, eller är det en god reenactement?
1) tyska flickebarn under "det sista uppbådet'' 1945 - olika hjälmar med samma emblem - Hitlerjugends. Men här
gäller det ''spinnsidan'' - Bund Deutscher Mädchen, med reglementsföreskrivna hårflätor…..

2) re-enactment eller troligare - film! Snyggisen i rysk hjälm har ögon make-up och en frisörska har kammat fram hårtestarn
till att ringa in ansiktet !
Skulle inte förvåna om det var en DDR-rulle !

Varjag
Ja, det är Hitlerjugend / BDM märken ja.
Intressant förslag att det kunde ha varit filmscener. Jag köper det som arbetshypotes, även om jag är osäker på om det är make up...
Snarare hålögd pga brist på sömn. Eller om man så vill, makeup som skall föreställa hålögdhet. :)

Det som är frågan, är om det är verkligen Nazi-Tysklands sista dagar, och de är uppbådade då som del i landstormen / liknande.
Hade man verkligen hunnit måla Hitlerjugend-tecken på de ihoprafsade hjälmarna?
LV-flickan i Undergången i Hitlerjugend 88- PV / LV besättning tycks inte ha några märken alls på sin hjälm. Nu hittar jag iofs i all hast bara en bild framifrån (fö det är tydligen en rysk(!) skådespelerska).

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 8 september 2019, 17:33

StefanZ skrev:
7 september 2019, 16:10
(ps. Jag försökte klistra i fotot där mitt emellan img-arna, utan att lyckas. Vet DU hur man gör, får du gärna sätta fast det)
mellan img-arna klistar du inte in fotot, utan url-en till fotot. Det fungerar om du hämtar en bild från en internet-sida genom att kopiera dess url. Då kan du lägga in den där. Typ så här, fast utan mellanslag

[ img ] https://markusholst.com/modules/histori ... /MT-55.jpg [ /img ]

Utan mellanslag ser det då ut så här:

Bild

Vill du lägga upp en bild på skalman från din egen dator behöver du använda "fullständig redigerare", och så klickar du på "bilagor" nedanför textfältet och sedan på "Lägg till filer". Där kan du sedan leta fram bilden på din dator, klicka på bilden och sedan på "öppna" så dyker bilden upp här när du skickar ditt inlägg.

viewforum.php?f=55

Frågor på det?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 september 2019, 20:58

StefanZ skrev:
8 september 2019, 16:27

Ja, det är Hitlerjugend / BDM märken ja.
Intressant förslag att det kunde ha varit filmscen. Jag köper det som arbetshypotes, även om jag är osäker på om det är make up...
Snarare hålögd pga brist på sömn. Eller om man så vill, makeup som skall föreställa hålögdhet. :)


Det som är frågan, är om det är verkligen Nazi-Tysklands sista dagar, och de är uppbådade då som del i landstormen / liknande.
Hade man verkligen hunnit måla Hitlerjugend-tecken på de ihoprafsade hjälmarna?
LV-flickan i Undergången i Hitlerjugend 88- PV / LV besättning tycks inte ha några märken alls på sin hjälm. Nu hittar jag iofs i all hast bara en bild framifrån....



Min egen gissning är att BDM flickorna här är snarare luftskyddsledare / luftskyddsvakter, ni vet såna där som hjälper folk in i skyddsrummen inför hotande bombanfall när larmet går, och stannar kvar ute, kollar att inget brinner, etc. En syssla som kräver en karl för sin hatt, eller som här, en sjusärdeles flicka. Och givetvis hjälmar på, eftersom det regnar ju massvis med splitter.

Alltså inget folkuppbåd i sista stund. Hjälmarna är ihoprafsade ifrån surplus ja, men de hade tid att måla dem ordentligt med Hitlerjugends märken.

Vidare, landstorm brukade man om möjligt klä i arméuniformer. Även om civil klädsel förekom speciellt under övningsfasen. Och Hitlerjugendmedlemmar hade ofta sina HJ uniformer på. Men frånvaro av arméuniform utom de HJ-märkta hjälmar är iofs svagt men dock ett visst indicium.

Säkert kan vi inte veta, om nu inte någon HAR sett filmen, eller kan belägga med säkerhet att dylika kvinnliga luftskyddsledare förekom med exakt denna utrustning.


Markus Holst skall ha ett stort tack för sin vänliga och utförliga förklaring om hur man laddar in foton.

Och Varjag får ta stafettpinnen för nästa fråga!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 8 september 2019, 22:48

Skulle nog tro att det vi ser är en filmpausbild från Untergången - Inge Dombrovsky, som existerade i verkligheten, här spelad av ryska skådespelerskan Elena Zelenskaya.


Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 september 2019, 23:52

av sveahk » sön sep 08, 2019 9:48 pm

Skulle nog tro att det vi ser är en filmpausbild från Untergången - Inge Dombrovsky, som existerade i verkligheten, här spelad av ryska skådespelerskan Elena Zelenskaya.
Jag har inte sett filmen; men namnet Inge Dombrovsky - har uppenbar koppling till StefanZ's bild >>>>>
Snarare hålögd pga brist på sömn. Eller om man så vill, makeup som skall föreställa hålögdhet
Eftersom sveahk trålade fram namnet - oavsett bildens ursprung - går frågan till honom!

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 9 september 2019, 10:30

varjag skrev:
8 september 2019, 23:52
av sveahk » sön sep 08, 2019 9:48 pm

Skulle nog tro att det vi ser är en filmpausbild från Untergången - Inge Dombrovsky, som existerade i verkligheten, här spelad av ryska skådespelerskan Elena Zelenskaya.
Jag har inte sett filmen; men namnet Inge Dombrovsky - har uppenbar koppling till StefanZ's bild >>>>>
Snarare hålögd pga brist på sömn. Eller om man så vill, makeup som skall föreställa hålögdhet
Eftersom sveahk trålade fram namnet - oavsett bildens ursprung - går frågan till honom!

Varjag
Jag har en känsla av att vi talar om två olika situationer och helt olika flickor.
1. Min bild - som enligt vad du Varjag tror och jag köper, är något slags filmscen från en för oss helt okänd film.
Den med den intensiva hålögda flickan, hjälmarna med HJ/BDM symbol. Luftskyddsledare eller landstorm??

2. Pjäsbesättningsflickan från Undergången, 88-an bemannad med Hitlerjugendungdomar, som jag nämde som exempel på uppbådad BDM flicka, med hjälm på men utan märken på hjälmen... Värt att märka att inte heller de killar som har hjälmar, inte heller deras hjälmar har några märken på.
Denna flicka fanns tydligen även i verkligheten, Inge Dombrovsky? Här spelad av en rysk skådis.

Så, själva frågan är inte fullt förklarad, med Varjag dock som närmast med fullt användbara hypoteser.

Och Sveakh som fick fram full info om den helt utomstående exempelflickan.... Tack för det!

Om Varjag vill att Sveakh tar över frågan istället, är det helt OK för mig - även Sveakh är en högt förtjänt person här, ju. :)


Sveakh, varsågod, då får du komma med nästa fråga
. :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 9 september 2019, 12:23

Ja, om inte varjag tar den, så kör jag vidare. Vad beträffar flickan med flätorna kan det naturligtvis också vara en bild från en annan film, flätor hade de flesta och blonda "sowieso" i den åldern vid den tiden i Tyskland...

Här tre frågor som beträffar vad inte bara flickor med flätor hade att vänta sig innan kriget tog slut...
bomb.jpg
bomb2.jpg
bomb3.jpg

Tre bombade städer - vilka?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 10 september 2019, 09:16

Gissningar går också bra :wink: !

Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 september 2019, 11:45

Är det alldeles säkert att det är TRE helt olika städer? En rejäl storstad som har blivit tillräckligt mycket bombad kunde ge dylika bilder den ock...

Köln har varit svårt bombad, och Köln såsom gammal romersk medborgarstad torde haft amfiteater - dvs ett mindre colosseum...

Så min gissning på mittersta bilden är Köln, men jag garderar med kryss att alla tre är Köln...


Ps. Jag ser att ruinerna är snarare utbrända än sönderbombade. Och Engländarna hade ju som sedpläg [plägsed!] att brandbomba, gärna rent civila mål...
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 10 gånger.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 september 2019, 11:54

Ingen aninng - men
vad inte bara flickor med flätor hade att vänta sig innan kriget tog slut...
8O = ryska zoner
Nominerar Berlin, Dresden och Breslau

??, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 10 september 2019, 12:49

Det stämmer som Stefan säger att många av de bombade städerna såg till slut ungefär likadana ut, därför har jag försökt hitta lite "Merkmale" som kanske kan skilja dem åt...

Gissningarna från båda är alls inte oävna, men inte rätt. Att det gäller tyska storstäder är nog klart. Ett par tips för att skilja dem åt. Den första fick de mesta och kraftigaste smällarna redan 1943. Tvåan visar inte en amfiteater utan en utblåst s.k. Gasometer. Och trean, ja, vad ska jag säga där, den är svår - en inte alltför stor kyrka står i mitten, hjälper det?

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 september 2019, 13:32

Ettan - Schweinfurt-Regensburg

?, Varjag

Skriv svar