Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 26 augusti 2019, 12:21

Ser ut som Jane Horney.

/ currahee

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stighult » 26 augusti 2019, 12:55

currahee skrev:
26 augusti 2019, 12:21
Ser ut som Jane Horney.

/ currahee
Visst är det Jane Horney currahee. En märklig kvinna med ett märkligare öde. Många turer om vad som verkligen hände.

Hur som helst för oss currahee vidare bland gåtorna. :P

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 26 augusti 2019, 15:30

Den troliga förklaringen är att det var den danska motståndsrörelsen mördade henne, då de trodde hon var tysk spion. Men som sagt - detta är något man kan spekulera om längre.

Vi stannar bland damerna - vem är detta och vad hände?

/ currahee
Bilagor
person.jpg

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 26 augusti 2019, 18:50

Jag känner igen Sophie Scholl utan bildsökning, så jag svarar... Sophie tillsammans med sin bror och några till, bildade en oppositionsgrupp/ dissidentgrupp, mot Nazister. Vita Rosen. De blev upptäckta, och dömdes till döden och avrättades genom giljotinering...

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 26 augusti 2019, 19:19

Helt rätt -frågan går till StefanZ.

/ currahee

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 26 augusti 2019, 21:01

currahee skrev:
26 augusti 2019, 19:19
Helt rätt -frågan går till StefanZ.

/ currahee
Tack, Currahee!

Nåväl, en av mina patenterade gåtor.
Tips. Personen är hyfsad välkänd i historien.

Hör min historia, och gissa vem jag är! Vilka är länderna A, B, och C? Vilken begravningsplats nämns i slutet?
"Min släkt var stolta adelsmän i landet A. Men tiden gjorde dem fattigare och fattigare, så min pappa jobbade vid järnvägen. Jag fick dock hjälp att studera vid ett handelsgymnasium. Sedan bröt Det Stora Kriget ut. Jag blev kavallerist i landet B och slogs huvudsakligen mot landet C. Jag var modig, jag var lyckosam, jag var hyfsat duktig, jag fick medaljer och steg i graderna. Så småningom, efter många faror och besvär, och några utslagna tänder, blev jag en sån där mäktig general, lagom tills det Andra världskriget bröt ut när landet C anföll oss. Men jag var faktisk duktigare än Jar Jar Binks, om jag får säga det själv... Mina trupper klarade sina uppdrag bra, och för det mesta hade jag mindre förluster än de andra generalerna i vår ärorika armé.
Efter kriget kom en tragikomisk vändning. Jag var alltså edsvuren general i land B. Men blev ombedd att bli general och försvarsminister i mitt ursprungliga hemland, land A. Var det för att jag var en känd general, eller mest så jag kunde förmedla synpunkter från mina gamla chefer i Land B??
I alla fall, vad jag än gjorde misstänktes jag alltid för att vara lojal mest mot landet B och tjäna deras intressen... Ingen rolig ställning. Så när de bildade om regeringen i landet A, och jag fick inte fortsätta med att vara försvarsminister eller ens parlamentsledamot, ledsnade jag. Det är inge roligt att hela tiden få "flak" och bli anklagad för andras idéer. Så fastän de erbjöd mig en hederlig pension och rätt att för alltid bo kvar i landet A, flyttade jag tillbaka till mitt nygamla hemland, landet B. Där de uppskattade mina förtjänster och meriter som sig bör: jag var vice försvarsminister, medlem i militärakademin, chefsinspektör för armén i landet B. Men jag fortsatte att prenumerera och läsa på ett flertal tidskrifter och tidningar från hemlandet A, varje gång officerare från landet A besökte militärakademin gick jag och hälsade på dem, min 70 års dag var jag iklädd i min generalsuniform från landet A... Numera vilar jag på en fin begravningsplats för land B mest förtjänta veteraner."

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 augusti 2019, 11:33

K. Rokossowsky- Kremlmuren

?, Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 27 augusti 2019, 11:34

Juste. Å länderna?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 27 augusti 2019, 12:15

Den blivande marskalk Rokossowsky var alltså en av dem som varit utrensad av Stalin i slutet på trettitalet. Misshandlad, satt i fängelse i flera år. Frisläppt våren 1940 - gissningsvis i samband med det misslyckade kriget mot Finland. När sovjeterna insåg att det räckte inte att vara tapper och ha pålitliga väl indoktrinerade politruker. Trupperna måste ledas av kunniga yrkesofficerare också... Under kriget mot nazisterna var alltså Rokossowsky en av de allra bästa. Med en specialité jämfört med Zjukow och Konew: han tänkte ekonomiskt, i hans operationer ingick alltid på vilket sätt han skulle kunna spara sina egna soldaters liv... Inga massvågor som bara vällde fram, alltså. Det finns två mer eller mindre troliga anekdoter om honom och Stalin. En gång under ett befälsplaneringsmöte inför en operation (övergång av Dvina?), där Stalin stödjer en idé, medan Rokossowski anser den vara dålig så R. insisterar på sin egen idé. Stalin beordrar R. 3(!) gånger att lämna rummet, så han får möjlighet att sansa sig... R. vägrar tre gånger och står på sig... Omedelbar avrättning hänger jättenära... Folk har blivit skjutna för mindre... Men så vänder Stalin, går med på Rokossowskis förslag, muttrar att han tycker om officerare som har mod och övertygelse att stå på sig.... Vid ett annat tillfälle efter kriget, de är i Stalins Datcha (fritidshus på landet). Det är ett gäng officerare och höga partifunktionärer. Samtalet råkar glida in på R. fängelseår. Stalin frågar om R. blev misshandlad? R. småler sorgset, pekar på sin mun där det fattas flera tänder... Stalin går ut i trädgården, river loss flera rosor så det blir en liten bukett, går in, överlämnar buketten med sina blodiga händer (han stack sig på rosornas taggar), och sa: Kamrat Rokossowsky, tillåt mig överlämna dessa rosor, och tillåt mig be er om ursäkt. Hoppas att ni förlåter mig!.....

OK, väl i Polen, utnämnd till polsk marskalk och försvarsminister, var han givetvis med på att genomdriva kommuniststyret, och med hårda medel om så var... Hur mycket av sin personliga övertygelse och hur mycket på order ovanifrån ifrån Moskva och Stalin, kan diskuteras. Men allmänna omdömet är att han var mera hårdför och trogen kommunist än en god polack. Även om ingen förnekade att han kände sig som polack... Vad som hände i det civila samhället kunde R. inte blanda sig mycket åt, utom att ge ryggstöd med sina trupper åt kommunistpartiet... Men han kunde beordra utrensningar och domar inom militären... Och det gjordes. Hur många av dödsdomar inom militären som faktiskt verkställdes framgår inte, men det är många som föll ja.
MEN, återigen två sanna anekdoter som visar att R. inte var något blodtörstigt kommunistiskt vilddjur, att han kunde ha hjärtat på rätta ställe:
Den kände förkrigs general Thomée ville återvända till Polen. R. såg till att han fick en statlig pension motsvarande en general, samt en bra lägenhet (en bristvara i efterkrigstidens Polen). En sovjetisk general och s.k. rådgivare ankom till Polen, och såg ut en fin villa åt sig som tjänstebostad. Utan vidare krusiduller lät han tömma villan på dem som bodde där. Dessa var modiga och desperata nog att skriva ett protestbrev och skickade det till försvarsministeriet. Där Rokossowski fick det i sina händer. R. blev förbannad, lät avskeda rådgivaren och skickade honom med närmaste planet hem. Ordnade även både ursäkter och skadestånd åt de avhysta, som fick flytta tillbaka...

Så, det som var partipiska var partipiska och det genomförde han, god och trogen kommunist som han var. Men det som var medmänskligt och inte innefattade problem för partiet, där lät han omdömet och hjärtat styra...

En komplicerad och sammansatt människa, en av de allra bästa generaler som Sovjet haft. En god polack.


Ps. Ang Rokossowky´s (Rokosowski) ursprung och födelseort: Det är säkert många som i likhet med mig antog att Rokossowsky var ryss, ättling till en polsk upororsman från 1863 som blev sänd till Sibirien... Så har man ofta nämnt att R talade visserligen en begriplig polska men ganska dålig...

Men hans polska rötter var alltså nära och äkta. Födelseorten var Warszawa (som iofs tillhörde den ryska delen av Polens uppdelning). Wielkie Luki närmare Rysslands kärnland som nämns ibland, uppgav han under fängelseåren, så det blev lättare att få amnesti...
Hur som, även om Wielkie Luki skulle varit korrekt, så har familjen ändå flyttat till Warszawa i samma veva. Så han växte upp i Warszawa... Han blev inkallad 1914 som artonåring, och därefter använt nästan enbart ryska och varit omgiven av ryssar och skapat sig en helt ny identitet.... Man hinner glömma mycket på de drygt 35 åren emellan... Inte konstigt alls att hans polska blev märkbart sämre än önskvärd vore.
Senast redigerad av 3 StefanZ, redigerad totalt 27 gång.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 27 augusti 2019, 12:17

varjag skrev:
27 augusti 2019, 11:33
K. Rokossowsky- Kremlmuren

?, Varjag
Juste. A Polen, B Ryssland senare Sovjet, C kejsartidens Tyskland sedan Nazitidens Tyskland.

Varjag tar över stafettpinnen, varsågod!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 28 augusti 2019, 00:37

Tack StefanZ
en lyckad -.jpg
en lyckad -.jpg (136.24 KiB) Visad 247 gånger
operation; Kunde kallats ''riktad sprängverkan'' - men hade ett annat namn då den verkställdes….

Vilket namn och vad hände ?

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 28 augusti 2019, 09:01

Det skulle kunna vara nedskjutningen av amiral Yamamotos plan av jänkarna, jag vet att Yamamoto flög i en bombare och anfölls av långtidstansflygande P-39, de kvadratiska jaktplan med dubbla kroppar.

När jag snabbgogglade, fick jag misttanken bekräftad, men hittade inte någon operationskod. Den koden som nämndes var den allmänna, "Magic" som innebar att amerikanerna knäckte den japanska marinkoden och kunde dekryptera deras meddelanden... Å på så sätt visste de om Yamamotos inspektionsflygning och hyfsat när var och eskort...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 28 augusti 2019, 11:34

StefanZ skrev:
28 augusti 2019, 09:01
Det skulle kunna vara nedskjutningen av amiral Yamamotos plan av jänkarna, jag vet att Yamamoto flög i en bombare och anfölls av långtidstansflygande P-38, de kvadratiska jaktplan med dubbla kroppar.

När jag snabbgooglade, fick jag misstanken bekräftad, men hittade inte någon operationskod. Den koden som nämndes var den allmänna, "Magic" som innebar att amerikanerna knäckte den japanska marinkoden och kunde dekryptera deras meddelanden... Å på så sätt visste de om Yamamotos inspektionsflygning och hyfsat när var och eskort...
Du har alldeles rätt ! Operationen fick kodnamnet -
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Vengeance

- som betyder ''hämnd'' ! Eftersom amiral Yamamoto hade varit hjärnan bakom japanska flottans kolossala framgångar under de första krigsmånaderna>
https://en.wikipedia.org/wiki/Isoroku_Yamamoto

Din fråga, Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 28 augusti 2019, 17:39

[quote=varjag post_id=794642 time=1566984869 user_id=292]


Din fråga, Varjag
[/quote]

Tack!

Det tidstypiska fotot nedan, som varit på framsidan av en fantastiskt fin bok om kvinnliga soldater i andra världskrigets Sovjet - är ett exempel på undermåligt bildbyråarbete. - Vi har en tråd om boken inne i forumet, dock inte om omslaget. :)

[b][b]Vad är felet med bilden?[/b] [/b] [Förlaget märkte missen och gav ut en nyutgåva med ett sådär foto på Pavlichenko på omslaget]

https://img.tradera.net/images/052/2774 ... 3110fc.jpg


ps. Ett litet extra pris om du kan och ids berätta om vad och vem bilden egentligen porträtterar....

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 29 augusti 2019, 00:29

StefanZ skrev:
28 augusti 2019, 17:39
varjag skrev:
28 augusti 2019, 11:34


Din fråga, Varjag
Tack!

Det tidstypiska fotot nedan, som varit på framsidan av en fantastiskt fin bok om kvinnliga soldater i andra världskrigets Sovjet - är ett exempel på undermåligt bildbyråarbete. - Vi har en tråd om boken inne i forumet, dock inte om omslaget. :)

Vad är felet med bilden? [Förlaget märkte missen och gav ut en nyutgåva med ett sådär foto på Pavlichenko på omslaget]

https://img.tradera.net/images/052/2774 ... 3110fc.jpg


ps. Ett litet extra pris om du kan och ids berätta om vad och vem bilden egentligen porträtterar....
:D :D :D Ja DET - var en verklig tabbe!
Ludmila Pavlichenko var en tvättäkta prickskytt i Röda Armén under 2:a Vk med mer än 300 Fritzar på sin meritlista……
Prickskyttar - använder som bekant gevär med kikarsikte - inte k-pistar !

https://en.wikipedia.org/wiki/Lyudmila_Pavlichenko

Omslagsbilden - visar inte ens en ryska; det var en ungersk 15-årig tös kallad ''Erika'' som fått en ''PapaSha'' i nävarna under
Den Ungerska Revolutionen 1956!

Varjag

Skriv svar