Jag fick Rising '44 av Norman Davies i födelsedagspresent (1 augusti, så ni kommer ihåg)
https://www.theguardian.com/books/2003/ ... anreview19
Sidan 33 har jag kommit till. Där säger han att det fanns 'Brittish planes painted with Finnish markings ... standing by on airfields near London'
Detta strax innan fredsutbrottet efter vinterkriget.
Ingen direkt källa än.
Borde finnas dokumenterat om det ö.h.t. har skett.
Någon?
MVH
Hans
Brittiska plan med finska svastikor
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
-
-
Re: Brittiska plan med finska svastikor
Tack han med det trevliga namnet.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Finnarna hade väl Bristol Bulldog(?) jaktplan tills leveranserna tog slut?
Kan det ha varit dessa? De var ju per definition brittiska, och som de var fjolårets utgångna modell såldes de säkert gärna till alla som ville köpa.
(även om britterna själva använde dem till de blev förbrukade, tex i Östasien).
Den länkade tråden nämner andra flygplanstyper, där leveranserna blev iofs inställda i sista stund.
Kan det ha varit dessa? De var ju per definition brittiska, och som de var fjolårets utgångna modell såldes de säkert gärna till alla som ville köpa.
Den länkade tråden nämner andra flygplanstyper, där leveranserna blev iofs inställda i sista stund.
-
- Stödjande medlem 2021
Skumm läser jag tråden i det andra forumet så verkar man inte helt säker på flygplans typ annat än att Lysander, Gladiator, Hurricane och Bristol Blenheim levererades.
En i tråden påpekar att de levererades normalt med bara en vit rundel. Nått jag sett på Fiat G50, foto taget på fiat-plan i genomresa i Sverige ( i nån bok jag läst nångång). Så det verkar ju troligt. Kriget tog förövrigt slut innan de kom fram.
Jag har också läst boken men minns inte det stycket. Tyckte inte den var så bra, lite mycket sidospår och sånt.
Har nån ett annat tips som bara avhandlar själva upproret, så tar jag tacksamt emot det.
Sonderling
En i tråden påpekar att de levererades normalt med bara en vit rundel. Nått jag sett på Fiat G50, foto taget på fiat-plan i genomresa i Sverige ( i nån bok jag läst nångång). Så det verkar ju troligt. Kriget tog förövrigt slut innan de kom fram.
Jag har också läst boken men minns inte det stycket. Tyckte inte den var så bra, lite mycket sidospår och sånt.
Har nån ett annat tips som bara avhandlar själva upproret, så tar jag tacksamt emot det.
Sonderling
-
Gillar den hitintills. Fokuserad på upproret men ger bakgrundsfakta. Skall fråga sällskapet efter alternativ. Kanske finns något här: https://www.1944.pl/en/article/the-wars ... ,4516.htmlJag fick Rising '44 av Norman Davies i födelsedagspresent (1 augusti, så ni kommer ihåg)
https://www.theguardian.com/books/2003/ ... anreview19
MVH
Hans
-
- Medlem
Mig veterligen så levererades 17 Bristol Bulldog II till Finland i februari 1935 och ytterligare 2 från Sverige den 15:e december 1939. Inga ytterligare Bulldog-jaktplan levererades under kriget från britterna.StefanZ skrev: ↑22 aug 2019 21:12Finnarna hade väl Bristol Bulldog(?) jaktplan tills leveranserna tog slut?