Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av sveahk » 20 juli 2019, 11:22

Markus Holst skrev:
20 juli 2019, 09:52
Då är vid den galliska erövringen av Rom år 390 f.kr. Det verkar vara en keltisk grupp som kallades senoner.

Mannen på bilden är inte känd till namn men hans titel var Brennus, vilket verkar vara en återkommande titel på galliska härförare.

Klurigt formulerad fråga. Jag har gissat och letat mycket men landade aldrig i Rom.
Absolut riktigt Markus, du antikar vidare!

Jag hamnade vid Brennus efter lite läsning om Roms historia, och då särskilt denna händelse: " Enligt legenden krävde gallerna en lösensumma av 1000 marker guld för att häva sin belägring(av Rom). När guldet skulle vägas upp anklagade romarna gallerna för att använda falska vikter. Brennus lär då ha kastat även sitt svärd på vikterna och sagt "Ve de besegrade!" (Latin: Vae victis)...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 20 juli 2019, 11:49

Brennus var en ny bekantskap för mig också. Det är för övrigt på Skalman jag lärt mig om den galliska invasionen av Rom. Du fick mig att lära mig mera.

Nu till äldre saker.

Sist jag ställde fråga i denna quiz enades vi om att jordbruket kom till Sverige ca 3900 år före Kristus. Man tror på rätt goda grunder att det kom hit med en kraftig invandring, nästan en invasion. Dessa invandrare förde med sig inte bara konsten att bruka jorden, man tror även att de förde med sig något annat som fortfarande påverkar vår svenska kultur. Vad syftar jag på?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av sveahk » 20 juli 2019, 15:07

Hur vore det med alkoholen!

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 20 juli 2019, 15:31

Alkoholen har du rätt i, men det var inte det jag tänkte på. Jag tänkte på något immateriellt och för Skalman rätt betydande.

EDIT nej, inte krig.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 21 juli 2019, 11:04

Markus Holst skrev:
20 juli 2019, 15:31
Alkoholen har du rätt i, men det var inte det jag tänkte på. Jag tänkte på något immateriellt och för Skalman rätt betydande.

EDIT nej, inte krig.
De förde med sig indoeuropeiskt språk då?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 21 juli 2019, 11:39

De förde säkert med sig mycket mer, men det indoeuropeiska språket är vad jag syftade på. Intressant läsning lärde mig härom dagen att en del forskare funderar på om språket redan var uppdelat i en västgermansk och en nordisk gren vid ankomsten hit eller om uppdelningen skedde i Västeuropa.

Koroshiya tar oss vidare.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 21 juli 2019, 16:18

Markus Holst skrev:
21 juli 2019, 11:39
De förde säkert med sig mycket mer, men det indoeuropeiska språket är vad jag syftade på. Intressant läsning lärde mig härom dagen att en del forskare funderar på om språket redan var uppdelat i en västgermansk och en nordisk gren vid ankomsten hit eller om uppdelningen skedde i Västeuropa.

Koroshiya tar oss vidare.
Ja vem vet. Själv tycker jag man märker ett tydligt dialektkontinuum från Norden och ner över kontinenten till Belgien, men kanske är det bara någon form av illusion, då det känns som att högtyskan är mer främmande än plattyskan.

Ibland inbillar jag mig att jag borde förstå vad belgare och holländare pratar om, och deras språk är inte så svårt att läsa. Men det säger väl inte så mycket eftersom jag läste tyska på högstadiet.

Har du någon länk till det du läste?

Nu ska vi ha en fråga om mynt.

Här är en bild på några mynt som tillhör en mycket stor skatt. Den består av ca. 70 000 mynt och några smycken och väger runt 750 kilo. Uppskattningsvis är den värd mellan 80 och 165 miljoner kronor.
gamblamynt.jpg
De som präglade de här mynten tillhörde en kultur som man i förstone kanske inte kommer att tänka på när det gäller saker som tidig myntning, men de satte igång med det redan på 400-talet före Kristus.

Hur som helst: vad kallas den här skatten?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 21 juli 2019, 16:38

Jag har främst läst om urnordiskan på Wikipedia. Du har rätt i dialektkontinuiteten ned till Belgien, men grejen med dialektkontinuiteter är väl just att man förstår sin granne men inte dennes granne.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 22 juli 2019, 00:33

Vi tar en ledtråd. Mynten är daterade till en "intressant tid" för folken i området.

Och kanske var det därför som skatten grävdes ned. Man ville väl inte att de som gjorde tiderna intressanta skulle komma över den.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 22 juli 2019, 02:25

Vi tar en till. De som präglade mynten tillhörde en kultur som var spridd över många hundra mil i olika riktningar. Rester av denna kultur finns idag mest bara kvar som en liten språkgrupp uppdelad på sex olika språk. Omkring en miljon människor har dem som modersmål, och kanske tre miljoner kan prata dem tack vare skolundervisning, men de är ändå alla i minoritet i de länder där de finns.

De, som förmodligen var orsaken till att skatten grävdes ned, är också de mest skyldiga till att myntpräglarnas kultur nästan försvann.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2019, 08:30

Jag får vibbar av kelterna när du nämner språken, men har aldrig hört att de präglade mynt. Orsaken torde då vara romarna, men jag tror jag är ute och cyklar eftersom jag aldrig hört att kelterna präglade mynt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 22 juli 2019, 09:17

Markus Holst skrev:
22 juli 2019, 08:30
Jag får vibbar av kelterna när du nämner språken, men har aldrig hört att de präglade mynt. Orsaken torde då vara romarna, men jag tror jag är ute och cyklar eftersom jag aldrig hört att kelterna präglade mynt.
Men det stämmer ganska bra med ledtråden om att man inte tänker på folket i frågan som myntpräglare ;)

Förresten, det måste vara svårt att vara språkvetare. Att gissa sig fram till rimliga teorier om när språk delades upp, utan att i princip ha några texter att gå på. Man får väl förmoda att forskarna är vidsynta inför vad andra tycker.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2019, 09:35

Tyvärr har ju den pinkande elefanten lämnat Skalman. Han kunde mycket om språk och hade kunnat svara på sådant. Jag är ju glad amatör.

Menar du att det var kelter som präglade mynten?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 22 juli 2019, 10:40

Markus Holst skrev:
22 juli 2019, 09:35
Tyvärr har ju den pinkande elefanten lämnat Skalman. Han kunde mycket om språk och hade kunnat svara på sådant. Jag är ju glad amatör.

Menar du att det var kelter som präglade mynten?
Det är åtminstone fullt möjligt eftersom de präglade mynt :)

Kör en ledtråd till.

Den förmodade orsaken till att skatten grävdes ned handlar om att hela området invaderades under ledning av en mycket känd man som det har skrivits böcker och gjorts filmer om.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2019, 12:44

Känd man som det skrivits böcker om och invaderar kelter, eller gäller som han själv kallade dem, torde vara Julius Caesar, eller Julle som han kallas i ett Asterix-album.

Skriv svar