Jast ja. 4500. Jag slant på tangenterna
Quiz: Sjöfartshistoria
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Verkligen bra gjort Markus! (inte minst posta en fråga 10.23 PM och få korrekt svar klockan 03.2o morron därpå -inga sömnproblem hoppas vi!)Markus Holst skrev: ↑24 juni 2019, 04:20Åh, den känner jag igen! Det är Cheops 2400 år gamla båt, byggd av cederträ. Repet är gjort av något gräs utan svenskt namn och tror jag användes för att "sy" ihop båten. Båten i sin tur tror väl ha använts för att ta farao till dödsriket?
Visst är det resterna av VÄRLDSHISTORIEN ÄLDSTA BEVARADE FARTYG !
Och mycket riktigt byggd för att ta Farao Cheops - till mötet med Solguden.
Virket var cederträ och trossarna spunna av -
https://en.wikipedia.org/wiki/Esparto
även kallat Halfah
https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship
Markus hittar ganska säkert något …..modernare !
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Den båten träffar mitt intresse för historia mitt i prick: Ju äldre desto mera spännande. Att det var världens äldsta bevarade fartyg visste jag däremot inte. Jag hoppas någon har byggt en replika och provåkt lite.
Intressant med båten är att den inte kan ros p.g.a. platsbrist och inte heller seglas, så hur det är tänkt att Farao skulle kunna navigera till Hades är mindre känt. Kanske puttades båten med störar mot bottnen, vad det nu kan heta?
Lika intressant är att båten verkar ha varit i vatten, så trots sin odugliga framdrift har man varit ute och kajkat runt i den. Vart man skulle vet ingen, men jag gissar att man helt enkelt gjorde en jungfruresa till Gisa med den för att stoppa ned den i sin båt-grav, som inte är i pyramiden utan i en torr-docka grävd strax bredvid.
Nåväl, nu till att brassa tvärs om kabelgatts låring: Ge oss namnen på dessa olika modeller av ankare.
PS För mig hör sömnproblem sommaren - liksom vintern - till. Mitt system går i baklås när det inte är skillnad på dag och natt.
PPS vad betyder egentligen kajka, på tal om kabelgatts låring?
Intressant med båten är att den inte kan ros p.g.a. platsbrist och inte heller seglas, så hur det är tänkt att Farao skulle kunna navigera till Hades är mindre känt. Kanske puttades båten med störar mot bottnen, vad det nu kan heta?
Lika intressant är att båten verkar ha varit i vatten, så trots sin odugliga framdrift har man varit ute och kajkat runt i den. Vart man skulle vet ingen, men jag gissar att man helt enkelt gjorde en jungfruresa till Gisa med den för att stoppa ned den i sin båt-grav, som inte är i pyramiden utan i en torr-docka grävd strax bredvid.
Nåväl, nu till att brassa tvärs om kabelgatts låring: Ge oss namnen på dessa olika modeller av ankare.
PS För mig hör sömnproblem sommaren - liksom vintern - till. Mitt system går i baklås när det inte är skillnad på dag och natt.
PPS vad betyder egentligen kajka, på tal om kabelgatts låring?
Som expert på ''driveri'' - utnämner jag Sjuan till ett Drivankare !
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Bra fråga då jag inte har en aning om vad ''kabelgatts låring'' ärPPS vad betyder egentligen kajka, på tal om kabelgatts låring?
då, förutom Svenska Wiki's definition av Kabelgatt -
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kabelgatt
då ''gatt'' = Ordet "gatt" är från början ett holländskt ord som betyder 'öppning' eller 'hål'. och även betyder ett hål igenom
till exempel som här - varigenom en förtöjningskabel (tross/vajer) går igenom - också är ett KABELGATT !
Här dax definiera ''låring''
Låring är en nautisk term och benämner fartygsdelen mellan akterstäv och mot midskepps.
Låringsvis är [ungefär] riktningen 45 grader från fartygets akter.
(för främre delen av samma skepp - kallas samma vinklar - KRANBALKSVIS !)
Och nu äntligen till KAJKA
Kajka - är ett verb ''att kajka''.....
Som ''expert på driveri'' - kajkar man i båt när man plan-eller-hjälplös egentligen inte kommer någonstans……
till exempel när vinden dör ut - och man driver med slaka segel - eller t.ex. - tappat ena åran och inte kommer någonstans men bara den andra
så det så !
mvh, Varjag
När jag ändå är gång till >
och fr v ovan:
1an och 5an tillhör klassen ''draggar'' - maximaldragg och paraplydragg den senare med infällbara flyn
2an - det klassiska stockankaret 3an kallas oftast bygelankare -på svenska - ett lätt och lätthanterat val. Om man skall meta aborre, INTE
ankra över natten !
4an - modernt Patentankare om man skall övernatta bakom det. 6an - skålankare - om skall övervintra bakom det ! t.ex. på ett fyrskepp >
Varjag
1an och 5an tillhör klassen ''draggar'' - maximaldragg och paraplydragg den senare med infällbara flyn
2an - det klassiska stockankaret 3an kallas oftast bygelankare -på svenska - ett lätt och lätthanterat val. Om man skall meta aborre, INTE
ankra över natten !
4an - modernt Patentankare om man skall övernatta bakom det. 6an - skålankare - om skall övervintra bakom det ! t.ex. på ett fyrskepp >
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Så klart. Varjag lättar ankar mot nya äventyr
Jag vill minnas att min far kallade 6an för blyplätt. Bra för att ankra på lerbottnar.
Vet inte om blyplätt är ett officiellt namn eller inte
Vet inte om blyplätt är ett officiellt namn eller inte
Tack Marcus
Ett klassfoto - med Vi vill veta vilket fartyg det togs på ?
Varjag
Ett klassfoto - med Vi vill veta vilket fartyg det togs på ?
Varjag
Jag är dålig på att identifiera krigsfartyg men gissar på att det är ett amerikanskt krigsskepp - ingen annan stat brukar tillåta sådana här fjompiga klassfoton..? 
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Enkelt dubbeltorn = liten båt
Fick damens kanoner ett fortsatt liv?
/Håkan
av HJ » tis jun 25, 2019 10:22 pm
Fick damens kanoner ett fortsatt liv?
Inte?
Jag är dålig på att identifiera krigsfartyg men gissar på att det är ett amerikanskt krigsskepp - ingen annan stat brukar tillåta sådana här fjompiga klassfoton..?
Skarpsynt observationav Markus Holst » tis jun 25, 2019 6:47 pm
Enkelt dubbeltorn = liten båt
Lagern går till HJ! Som inte bara kände igen fartygsklassen - utan också den enda DAMEN i klassen
Det är helt riktigt HsMS Pansarskepp DROTTING VICTORIA !
Grattis HJ - and ''carry on....''
Varjag