AK6 pågång?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: AK6 pågång?

Inlägg av 2Sharp » 18 juni 2019, 10:41

Även den korta kolven led av knölen som gav kyssar på okbenet, särskilt vid liggande skytte. Kärnlinjen var fortfarande högre än övre kolvlinjen vilket ger ett onormalt högt mynningsuppkast. Spuhrkolven löser båda dessa problemen.

Skarpskyttevapnet som majoren refererade är för Armén(Ej Hv), inte endast utlandsverksamheten.
Benämns Ak4D (vapnet på bilden är dock ett testex) Det är en interimlösning pga pengabrist och används för att införa/återta, bibehålla och utveckla skarpskyttekompetensen i Armén. Ak4D är under införande.
902532AA-033F-4320-998B-CFF148A5ABEB.jpeg

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: AK6 pågång?

Inlägg av KoteGaeshi » 18 juni 2019, 11:27

2Sharp skrev:
18 juni 2019, 10:33
Ang. hylsfångaren, följ SäkR:
1E081137-CE9A-45C6-AC5C-9B50C99C8F45.jpeg
Om man läser skjutreglementet och ÖFT (övningsförteckningen) (som jag inte hittar online och sitter inte på Skalman på jobbet) så framgår det med all tydlighet att skjutning med Ak4 BÖR ske utan hylsfångare. Train as you fight. Det GÅR inte att göra korrekta åtgärder för mål- och vapenkontroll, och åtgärder eldavbrott, med monterad hylsfångare. Därtill kan man också läsa i SäkR att skyddsglasögon bör användas vid all strids- och skjututbildning.
HomeGuardSoldier skrev:
18 juni 2019, 09:23
AK4 har jag av en major nere i Karlskrona för övrigt hört ska bli utgångspunkten för ett nytt skarpskyttevapen åt utlandsstyrkorna, då det fortfarande är ett mycket bra vapen och ännu har en bra slagkraft. Det ska bli spännande att höra mer om det vapnet om ett par års tid.
Majoren i Karlskrona har lite halvt rätt. Hela arméns skarpskyttar ska ombeväpnas till Ak4D på sikt. Det innebär Spuhr-kolv, kikarsikte 09, och nytt handskydd med möjlighet att montera benstöd. Utbildning är redan igång.
HomeGuardSoldier skrev:
18 juni 2019, 09:23
[vänster hand så långt fram som det bara gick på vapnet. Den tekniken gav i alla fall mig riktigt bra rekylkontroll och en ganska bra träffbild.
Helt enligt vad man utbildar på idag. Rent fysikaliskt är det bättre att hålla långt fram på vapnet än att hålla kring magasinsstyrningen som vi gjorde för ett antal år sedan med det balla israeliska "instinktivskyttet" och skjutställningen "skitande björnen". Nu är vi "tillbaka" på att tycka in kolven i axeln och försöka kontrollera rekylen mer än bara ta upp den.

Träffbilder, tja, nu för tiden skjuter vi ju på IPSC-tavlor med motsvarande zonindelning och då blir träffbild sekundärt mot verkan över tid. Det är t.o.m på g med nya mål som tar hänsyn till de nya ryska kroppsskydden, så att träff centralt i bröstet inte längre är det mest eftersträvansvärda. :milsmile:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: AK6 pågång?

Inlägg av 2Sharp » 18 juni 2019, 11:58

Nä, hylsfångaren är skit...

TVSSM gäller, PEK träffbilder utan tidspress är förlegat :)

Blir intressant kring taktikanpassning mot RATNIK kroppsskydd! Kompetent kroppsskydd...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: AK6 pågång?

Inlägg av Hans » 18 juni 2019, 12:54

Tack för all info, vad skall man göra för att komma på studiebesök och framförallt provskjuta? Jag tror jag fortfarande är kapten i reserven. Och en gång i tiden var jag duglig nog att bli utvald att vara fotomodell.

Foto: Salig Lasse Sjögren som jag hade förmånen att träffa.


MVH

Hans

Edit: Någon kanske kan komplettera viewtopic.php?f=26&t=38983&hilit=glas%C3%B6gon
Bilagor
Ak4mej.JPG

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: AK6 pågång?

Inlägg av KoteGaeshi » 18 juni 2019, 16:58

Skärmklipp23.PNG
Skärmklipp23.PNG (32.62 KiB) Visad 2584 gånger
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: AK6 pågång?

Inlägg av 2Sharp » 18 juni 2019, 19:30

Jag har tyvärr lämnat FM (from idag RO) så jag kan inte skaka fram någon provskjutning på en höft tyvärr.

Stiliga bilder! Ställningen vid mejningen är by the book i nyaste SkjutR :) (dock förordas inte mejning)

Skyddsglasögon bör definitivt vara standard vid all vapentjänst/stridsutb. etc. enda jag har haft svårt att få ihop är NVD och brillor.
I övrigt har jag kört Oakley sedan -99. FM’s Peltor är tyvärr rikskass...

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: AK6 pågång?

Inlägg av KoteGaeshi » 18 juni 2019, 19:31

2Sharp skrev:
18 juni 2019, 19:30
I övrigt har jag kört Oakley sedan -99. FM’s Peltor är tyvärr rikskass...


Ska man vara supernoga räknas dina Oakleys alltså inte som skyddsglasögon i FMs ögon, om du inte har BOA på dem. :thumbsup:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: AK6 pågång?

Inlägg av FredH » 18 juni 2019, 20:08

2Sharp skrev:
18 juni 2019, 10:41
Även den korta kolven led av knölen som gav kyssar på okbenet, särskilt vid liggande skytte. Kärnlinjen var fortfarande högre än övre kolvlinjen vilket ger ett onormalt högt mynningsuppkast. Spuhrkolven löser båda dessa problemen.

Skarpskyttevapnet som majoren refererade är för Armén(Ej Hv), inte endast utlandsverksamheten.
Benämns Ak4D (vapnet på bilden är dock ett testex) Det är en interimlösning pga pengabrist och används för att införa/återta, bibehålla och utveckla skarpskyttekompetensen i Armén. Ak4D är under införande.
Vi har skarpskyttar i Hv som även de använder ak4b med gamla kikarsiktet och benstöd, en variant på ak4d men utan den nya kolven i väntan på att vi får ut den. PSg är inget vi vill ha egentligen, ett ak4d är betydligt mer användbart för alla skarpskyttar i skyttegrupper skulle jag säga.

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: AK6 pågång?

Inlägg av 2Sharp » 18 juni 2019, 20:13

FredH skrev:
18 juni 2019, 20:08
2Sharp skrev:
18 juni 2019, 10:41
Även den korta kolven led av knölen som gav kyssar på okbenet, särskilt vid liggande skytte. Kärnlinjen var fortfarande högre än övre kolvlinjen vilket ger ett onormalt högt mynningsuppkast. Spuhrkolven löser båda dessa problemen.

Skarpskyttevapnet som majoren refererade är för Armén(Ej Hv), inte endast utlandsverksamheten.
Benämns Ak4D (vapnet på bilden är dock ett testex) Det är en interimlösning pga pengabrist och används för att införa/återta, bibehålla och utveckla skarpskyttekompetensen i Armén. Ak4D är under införande.
Vi har skarpskyttar i Hv som även de använder ak4b med gamla kikarsiktet och benstöd, en variant på ak4d men utan den nya kolven i väntan på att vi får ut den. PSg är inget vi vill ha egentligen, ett ak4d är betydligt mer användbart för alla skarpskyttar i skyttegrupper skulle jag säga.
Vilket benstöd har tilldelats Hv och hur fästs det på Ak4B? Jag håller med, psg behövs inte på en skarpskytt.
KoteGaeshi skrev:
18 juni 2019, 19:31
2Sharp skrev:
18 juni 2019, 19:30
I övrigt har jag kört Oakley sedan -99. FM’s Peltor är tyvärr rikskass...


Ska man vara supernoga räknas dina Oakleys alltså inte som skyddsglasögon i FMs ögon, om du inte har BOA på dem. :thumbsup:
Jag vet, men jag sket i det... :)

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: AK6 pågång?

Inlägg av FredH » 18 juni 2019, 21:05

2Sharp skrev:
18 juni 2019, 20:13
FredH skrev:
18 juni 2019, 20:08
2Sharp skrev:
18 juni 2019, 10:41
Även den korta kolven led av knölen som gav kyssar på okbenet, särskilt vid liggande skytte. Kärnlinjen var fortfarande högre än övre kolvlinjen vilket ger ett onormalt högt mynningsuppkast. Spuhrkolven löser båda dessa problemen.

Skarpskyttevapnet som majoren refererade är för Armén(Ej Hv), inte endast utlandsverksamheten.
Benämns Ak4D (vapnet på bilden är dock ett testex) Det är en interimlösning pga pengabrist och används för att införa/återta, bibehålla och utveckla skarpskyttekompetensen i Armén. Ak4D är under införande.
Vi har skarpskyttar i Hv som även de använder ak4b med gamla kikarsiktet och benstöd, en variant på ak4d men utan den nya kolven i väntan på att vi får ut den. PSg är inget vi vill ha egentligen, ett ak4d är betydligt mer användbart för alla skarpskyttar i skyttegrupper skulle jag säga.
Vilket benstöd har tilldelats Hv och hur fästs det på Ak4B? Jag håller med, psg behövs inte på en skarpskytt.
Vilket har jag ingen aning om, men du byter ut hela handskyddet. Jag antar att det är samma som är det som finns till ak4d. Men är inte inblandad i utrustningsdelar så ingående.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: AK6 pågång?

Inlägg av KoteGaeshi » 18 juni 2019, 23:50

FredH skrev:
18 juni 2019, 21:05
2Sharp skrev:
18 juni 2019, 20:13
FredH skrev:
18 juni 2019, 20:08


Vi har skarpskyttar i Hv som även de använder ak4b med gamla kikarsiktet och benstöd, en variant på ak4d men utan den nya kolven i väntan på att vi får ut den. PSg är inget vi vill ha egentligen, ett ak4d är betydligt mer användbart för alla skarpskyttar i skyttegrupper skulle jag säga.
Vilket benstöd har tilldelats Hv och hur fästs det på Ak4B? Jag håller med, psg behövs inte på en skarpskytt.
Vilket har jag ingen aning om, men du byter ut hela handskyddet. Jag antar att det är samma som är det som finns till ak4d. Men är inte inblandad i utrustningsdelar så ingående.
Jag är tämligen säker på att det inte faktiskt tilldelats Hemvärnet, men det betyder förstås inte att folk har fått ut det ändå beroende på vad de har för relation till förrådet på sitt stödjande förband, eller för den delen (och det har jag sett många gånger) att folk rent utav har köpt grejerna på civila marknaden.

Psg 90 är mycket riktigt ett vapen för en prickskytt. En skarpskytt måste kunna följa med gruppens anfallsrörelse, och det vill du inte göra med en repeterbössa och femskottsmagasin... :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: AK6 pågång?

Inlägg av 2Sharp » 19 juni 2019, 00:09

Tidigare var det inte inköpt för Hv behov. Främst för att inte Hv har benstöd, lampa/laser. Det blir ett dyrt handskydd...
Men det kan ju ha ändrats. Jag ser gärna Spuhrkolv på alla ak4.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: AK6 pågång?

Inlägg av FredH » 19 juni 2019, 08:55

KoteGaeshi skrev:
18 juni 2019, 23:50
FredH skrev:
18 juni 2019, 21:05
2Sharp skrev:
18 juni 2019, 20:13

Vilket benstöd har tilldelats Hv och hur fästs det på Ak4B? Jag håller med, psg behövs inte på en skarpskytt.
Vilket har jag ingen aning om, men du byter ut hela handskyddet. Jag antar att det är samma som är det som finns till ak4d. Men är inte inblandad i utrustningsdelar så ingående.
Jag är tämligen säker på att det inte faktiskt tilldelats Hemvärnet, men det betyder förstås inte att folk har fått ut det ändå beroende på vad de har för relation till förrådet på sitt stödjande förband, eller för den delen (och det har jag sett många gånger) att folk rent utav har köpt grejerna på civila marknaden.

Psg 90 är mycket riktigt ett vapen för en prickskytt. En skarpskytt måste kunna följa med gruppens anfallsrörelse, och det vill du inte göra med en repeterbössa och femskottsmagasin... :milwink:
Även om inte Hv bedriver anfallsstrid, är PSG ett väldigt begränsande vapen även för Hv. Dess användningsområde täcks gott och väl av ett ak4 med kikarsikte, benstöd och ny kolv. Och då behöver vi inte släpa på ytterligare ett vapensystem och tappar inte en soldat till i gruppens insats. De avstånd ett PSG skulle kunna vara användbart, tror inte jag att vi kommer i närheten av att kunna verka på då vi saknar all utrustning som kan stödja en prickskytt på ett bra sätt.
Vi har inte ens kikare att få tag i till alla chefer, än mindre finns det till prickskyttens kompis.
Men, det gick utanför ak6 kanske......

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AK6 pågång?

Inlägg av Bjernevik » 19 juni 2019, 21:42

FredH skrev:
19 juni 2019, 08:55
Även om inte Hv bedriver anfallsstrid, är PSG ett väldigt begränsande vapen även för Hv. Dess användningsområde täcks gott och väl av ett ak4 med kikarsikte, benstöd och ny kolv. Och då behöver vi inte släpa på ytterligare ett vapensystem och tappar inte en soldat till i gruppens insats. De avstånd ett PSG skulle kunna vara användbart, tror inte jag att vi kommer i närheten av att kunna verka på då vi saknar all utrustning som kan stödja en prickskytt på ett bra sätt.
Vi har inte ens kikare att få tag i till alla chefer, än mindre finns det till prickskyttens kompis.
Men, det gick utanför ak6 kanske......
Ingen påstår att psg är optimalt för HV. Men i en värld av begränsade ekonomiska tillgångar så blir det mer en fråga om vad som finns att tillgå, än vad som går att köpa in. HV största styrka är trots allt den relativt låga kostnaden per soldat.

För att ta tillbaka spåret till ak 6, när nästa ehvfamilj anskaffas så görs det förhoppningsvis till FM som helhet. Inklusive skarpskyttevapen.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: AK6 pågång?

Inlägg av FredH » 20 juni 2019, 06:47

Bjernevik skrev:
19 juni 2019, 21:42
FredH skrev:
19 juni 2019, 08:55
Även om inte Hv bedriver anfallsstrid, är PSG ett väldigt begränsande vapen även för Hv. Dess användningsområde täcks gott och väl av ett ak4 med kikarsikte, benstöd och ny kolv. Och då behöver vi inte släpa på ytterligare ett vapensystem och tappar inte en soldat till i gruppens insats. De avstånd ett PSG skulle kunna vara användbart, tror inte jag att vi kommer i närheten av att kunna verka på då vi saknar all utrustning som kan stödja en prickskytt på ett bra sätt.
Vi har inte ens kikare att få tag i till alla chefer, än mindre finns det till prickskyttens kompis.
Men, det gick utanför ak6 kanske......
Ingen påstår att psg är optimalt för HV. Men i en värld av begränsade ekonomiska tillgångar så blir det mer en fråga om vad som finns att tillgå, än vad som går att köpa in. HV största styrka är trots allt den relativt låga kostnaden per soldat.

För att ta tillbaka spåret till ak 6, när nästa ehvfamilj anskaffas så görs det förhoppningsvis till FM som helhet. Inklusive skarpskyttevapen.
En ak4d lär vara väldigt billig med tanke på att det bara är kolv och handskydd som byts ut till nya saker. Kikarsikten är de gamla så de borde ligga och samla damm i någon lagerlokal.

Åter till ak6. Ja, det är min förhoppning också men är nog lite skeptisk tills jag ser resultatet.

En stor fördel är om vi får samma vapenfamilj över hela linjen, men med olika piplängder och lull-lull beroende på tjänst och uppgift för den enskilde soldaten. Problemet då är det kan bli lite för olika varianter att hålla koll på och så byter folk tjänst och uppgift så vips ska det vara annorlunda. Det som är bra med vapenfamiljen nu är att det är enkelt, en variant för alla oavsett. Men det har börjat luckras upp lite sista tiden.

Kaliber är även det något som jag funderar på, vilken är optimal och finns det en eller blir det kompromisser. 7,62 har sin fördel och nackdel, precis som 5,56 har. Är då 6,5isch bästa kompromissen eller en dålig lagom variant?

Min dröm hade varit om det kom hylslös ammunition redan färdigladdade i magasin i lådan för ak6. Slippa banda, ladda magasin och slippa plocka tomhylsor eller använda hylsfångare.

Men, gissar att det förblir en dröm under min tid i FM.

Skriv svar