Den ekonomiska krisen.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
varjag
Saknad medlem †

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av varjag » 22 september 2018, 13:34

Markus Holst skrev:
21 september 2018, 20:25
De ständigt stigande priserna på bostäder gör ju att många använder bostaden som bankomat. Tänk alla pensionärer som amorterat ner villan samtidigt som de sett villan värde fyrdubblas. De har alltså åtskilliga miljoner i säkerhet. I en värld där pengar inte kostar något (= mycket låga räntor) är det nog lockande att låna pengar köpa en rejäl husbil. De räknar ju med att aldrig behöva betala den.

Om - dom räknar rätt - Grattis! Hur länge Nollräntrnas Paradis kan vara vet ingen…
Men - det är den enda orsaken att INGEN - vågar ''dra i räntespaken'' !

Då - kollapsar hela korthuset :roll:

Varjag

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 23 september 2018, 15:02

Problemet är också att man varnat för höjda räntor rätt länge, utan att det har hänt något.
Därför kan jag tänka mig att många är immuna mot varningarna. Det blir som Peter och vargen.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 23 september 2018, 18:34

Exakt!
Det jag finner mest ofattbart om lånekarusellen är att svenska folket som inte har stora lån inte är medvetna om att de via skattsedeln subventionerar grannens husbil och svimmingpool - om krisen kommer lär de dessutom få betala en gång till.

Kostnaden för de obegripliga ränteavdragen ligger runt 20 miljarder per år idag med dagens LÅGA räntor, och kommer att fullständigt skena iväg när räntorna stiger från dagens nivå. Samtidigt har man tryckt upp långt över 300 miljarder i så kallade kvantitativa lättnader – dvs. nya pengar som trycks ut på marknaden för att lånas upp av någon köpglad villaägare. Det är alla dessa miljarder i statliga subventioner vi bl.a. ser som husbilar och Teslor på vägarna.

Vem tar ansvar för detta?

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 23 september 2018, 22:34

Det kan kosta politiskt för den regering som börjar röra ränteavdragen. Därför måste det vara en överenskommelse som många partier står bakom.
Eller så slutar det med en ny krisuppgörelse, som den vi hade 1992.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 25 september 2018, 08:09

Ytterligare en illustration till trådens ämne.
Årets första hummer såld för 83000 kr/kg
http://folkbladet.se/nyheter/arets-prem ... 71087.aspx

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 september 2018, 11:14

hilbert skrev:
25 september 2018, 08:09
Ytterligare en illustration till trådens ämne.
Årets första hummer såld för 83000 kr/kg
http://folkbladet.se/nyheter/arets-prem ... 71087.aspx
O-smaklig måltid !

Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 25 september 2018, 11:20

Att köpa den första hummern har väl blivit en enkel reklamkupp i media. Det nämns ju alltid i nyheterna vem som köpt den första hummern, följt av en kort intervju. Alltså gratis TV-reklam inför hela svenska folket. Jag tror det är vad som får dessa hummerköpare att betala. Hummern ger de nog till katten.

Men samtidigt intressant att budgivningen på denna reklamtid har sjunkit, för några år sedan kostade motsvarande hummer 107. 000 kronor, alltså ett tapp på 19%. Är det kanske gammelmedias förlorade marknadsvärde vi ser här?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Kronkursen

Inlägg av LasseMaja » 10 juni 2019, 20:58

Kronkursen har ett tag varit låg, till nytta för våra företag. Efter valet ser det dock ut som att nedgången eskalerat. Då tänket jag, måste vara för att riksbaken håller så låg ränta, men får plötsligt läsa att räntehöjningar kan få kronan att rasa ytterligare. Kan någon kunnig förklara för en novis som mig var det är som händer?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 10 juni 2019, 23:20

Ekonomi är psykologi. Värdet på en valuta handlar om tillit. Valutamarknaden verkar just nu inte lita på svenska kronan varför den sjunker i värde.

Minus-räntan handlar ju just om att sänka värdet. Man får ju nu betala för att spara i svenska kronor - man vill så klart ha betalt för det.

Den politiska oron vi hade efter valet sänker såklart också värdet på kronan eftersom politiken och framtiden var osäker

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 11 juni 2019, 15:24

Det som ekonomiskt rätt varierar. Sedan kraschen 2008 är en av de nya dogmerna att exportera mer än importen. I Europa drivs dogmen av Tyskland. I öst av Kina och Japan. Även lilla Sverige är frälst på idén.
Men de som Tyskland säljer till blir fattigare och fattigare. Tyskland har inget annat alternativ än att försälja, dvs ge subventioner till köparna i olika formen. I allt detta hittar vi svaret på varför Tyska banker måste vara så brutala mot Grekland. Annars rasar vansinnet ännu fortare.
För Sveriges del märks det här kanske främst på två sätt. Den religiösa tron på att vi måste betala av på en statsskuld som egentligen inte finns längre. Kombinerat med en budgetsyn utan motstycke i Europa.
När Sverige så betalar av 300 miljarder på sin statsskuld (dvs i praktiken flyttar lite papper mellan två kontor i centrala Stockholm) så betyder det att utländska köpare av svenska statspapper hålls borta. Och kronans värde faller.
Men exportföretagen jublar, trots att kronfallet på 17% (om jag nu minns rätt) urholkar deras vinst.
Om vi istället hade samma syn som de flesta övriga länderna på budgetåtstramningarna, då skulle vi i ett enda slag kunna finansiera gigantiska satsningar på att rädda vår hotade miljö. T.ex.
Just nu pekar utvecklingen mot fortsatt fall av kronan, för exportföretagens skull. Alla vi andra betalar deras vinst när vi reser utomlands.
Ett annat exempel på vansinnet: http://www.ostrasmaland.se/ledare/en-g ... gspolitik/
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 11 juni 2019, 20:22

LasseMaja skrev:
10 juni 2019, 20:58
Kronkursen har ett tag varit låg, till nytta för våra företag.
Håller inte alls med om den där gamla "sanningen". Det där gällde på regleringarnas tid innan globaliseringen när företagen var nationellt hårt knutna. Idag är verksamheten global med både kostnader och vinster fördelat över många valutaområden, snarare tar svenska mindre och medelstora företags stora importberoende stor skada av all fördyring.
LasseMaja skrev:
10 juni 2019, 20:58
Efter valet ser det dock ut som att nedgången eskalerat. Då tänket jag, måste vara för att riksbaken håller så låg ränta, men får plötsligt läsa att räntehöjningar kan få kronan att rasa ytterligare.
Svensk ekonomi har varit dopad länge nu trots en rekordlång högkonjunktur och varken regering eller Riksbank anser sig ha ansvar varken för det uppkomna läget eller kronkursen, vilket i sin tur urholkar förtroendet för svensk ekonomi. Eftersom en hel del bedömare tvivlar på att alla svenska hushåll och företag klarar av ens en blygsam räntehöjning så är risken stor för ytterligare kronflykt vid ett sådant scenario.

Det är åtminstone min tolkning av det motsägelsefulla påståendet.

Riksbankens hejdlösa slöseri med vår valuta för ett fiktivt inflationsmål samt politikernas obenägenhet att ta ansvar underminerar svensk ekonomi och gör oss hela tiden fattigare.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 19 december 2019, 21:35

För första gången på nästan 5 år har vi inte minusränta.
Detta blev tom uppmärksammat på CNN med ett ganska stort inslag.
Annars brukar Sverige på CNN mest handla om kriminalitet och bilbränder, i den mån vi nämns överhuvudtaget.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 20 december 2019, 17:58

hilbert skrev:
19 december 2019, 21:35
För första gången på nästan 5 år har vi inte minusränta.
Ja tack och lov.
Allt fler har insett att det inte leder till något gott när man urholkar värdet på en valuta. Ingen har en aning om vad som händer när den ekonomiska utvecklingen styrs av ett kapitalutbud som är politiskt skapat och inte resultatet av rationella ekonomiska investeringar.
Vad jag menar är att om jag har exempelvis 1000 kronor sparade så urholkas värdet på dessa eftersom ingen vill betala mig ränta på pengarna. Istället tvingas jag köpa aktier/fonder som egentligen borde sjunka eller stå stilla i värde, men som stiger eftersom det är det enda som ger avkastning. Snacka om en ekonomisk politik som är tvärtemot de klassiskaSpara och slösa!

Men framförallt är jag rädd för en situation där vi har minusränta samtidigt som det inträffar en ekonomisk kris liknande 1992 eller 2007 - då bleve krisen och stålbadet i Grekland en västanfläkt jämfört med det haveri som skulle drabba vårt lilla land i ett sådant läge. Endast ekonomer utan ett historiskt perspektiv kritiserar Riksbankens beslut.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 20 december 2019, 18:02

På många sätt känns för mig minusränta som logiskt: Jag ber någon ta hand om mina pengar. Så klart att denne vill ha betalt.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 20 december 2019, 18:08

Markus Holst skrev:
20 december 2019, 18:02
På många sätt känns för mig minusränta som logiskt: Jag ber någon ta hand om mina pengar. Så klart att denne vill ha betalt.
Då ska de också ha betalt om de tar hand om och använder alla dina saker, bil, hus etc. :) Den dag vi ser kapital som ett dött ting som bara ska förvaltas upphör ekonomin som vi känner den.

Skriv svar