Militära fiaskon

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Militära fiaskon

Inlägg av Hans » 03 jun 2019 11:41

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 03 jun 2019 17:52

Tack Hans! :)

Det gick hett till även 1965.
Hans skrev:
02 jun 2019 21:58

Men varför står M47 på tankkyrkogården?
Jo jag har även sett uppgifter om M47 men bara i någon enstaka källa. Men som så ofta är det nog bildtexterna som är felaktiga och visar något annat tillfälle - och själv är jag lite på hal is när det gäller olika tankmodeller, kan med nöd och näppe skilja en BT-7 från en Maus. :D

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 03 jun 2019 19:52

Amund skrev:
03 jun 2019 17:52
Jo jag har även sett uppgifter om M47 men bara i någon enstaka källa. Men som så ofta är det nog bildtexterna som är felaktiga och visar något annat tillfälle
Kan mycket väl vara så, vi har bägge sett dokumentärfilmer där de visar helt felaktiga filmsnuttar för att illustrera något helt annat. När och hur många M 47 pakistanarna hade fick jag inte i min snabbtrål.
Amund skrev:
03 jun 2019 17:52
och själv är jag lite på hal is när det gäller olika tankmodeller, kan med nöd och näppe skilja en BT-7 från en Maus. :D
Är det någon skillnad 8O :wink:

Bild
Maus, passar väl f.ö. i tråden.

Bild
BT 7.

MVH

Hans

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 07 jun 2019 21:31

Amund skrev:
01 apr 2018 08:41
Stora militära katastrofer och vad som leder fram till dem är alltid fascinerande. Beror det på inkompetens eller är det slumpen, eller kanske en kombination?

Varken Österrikarna eller turkarna var särdeles välorganiserade, den österrikiska hären bestod av österrikiska officerare men i övrigt talades ett tiotal olika språk inom armén och tolkar måste ofta översätta order uppifrån ut till förbanden och under ytan fanns dessutom stora motsättningar mellan olika förband av olika etnicitet, så det var ingen välfungerande armé som Josef II ledde ut i fält
Den turkiska armén ryckte fram i nuvarande nordvästra Bulgarien med fästningen Baba Vida vid Donau som första mål, vilken man intar med lätthet innan man fortsätter framryckningen norrut.

Kejsare Josef II:s plan var att genskjuta fienden och har därför som avsikt att skicka ut sina berömda beridna spanare som vi idag känner till som de berömda ungerska husarerna – Detta fruktade lätta spaningskavalleri var utrustat med kroksabel och karbiner, dock var deras militära disciplin kanske inte av högsta standard.

Den 20-21:a september når stora delar av den över hundratusen man starka österrikiska hären fram till floden Timis, och över bron i den lilla staden Karansebes skickar kejsaren först över sina husarer för att försöka lokalisera den framryckande fienden. Väl på andra sidan träffar dessa på ett zigenarläger där man blir erbjuden att köpa brännvin… Sagt och gjort – och snart är största delen av den ungerska spaningsstyrkan redigt berusade. Samtidigt närmar sig stora delar av det egna infanteriet som genast vill ta del av den stora mängden sprit. Husarerna vägrar och skottlossning utbryter. En infanteristyrka försöker ta sig in i lägret genom att låtsas att de är turkar eller att turkarna är dem hack ihäl, många enheter formerar sig till försvar mot allt som rör sig i mörkret och snart råder en förvillad strid mellan soldater ur samma armé. Alla skjuter mot allt som dyker upp och förvirringen är total – Det tyska ordet ”Halt!” ska i styrkor av slaviskt ursprung ha uppfattats som att de skriker ”Allah”. .... Den österrikiska arméns enorma språkproblem leder till att alla språk man inte förstår tror man är turkiska. Försvarsstriden fortsätter natten igenom och stora skaror retirerar från slagfältet. De retirerande soldaterna uppfattas i sin tur som fiender när paniken sprider sig allt längre i de bakre etapperna.

Jag vill påpeka att den turkiska armén säkerligen även den var en allierad armé där soldaterna kom från många folkslag. En del även slaviska...
Så även "turkarna" - rättare kanske sagt - ottomanerna - kunde ropa på många språk.
Vem vet, kanske österrikarna hade även någon liten legion med turkisktalande?? Fullt möjligt.

Det fanns således ingen automat; de som skriker på turkiska är fiender, och alla de som skriker på något annat språk är de våra....

..