Markus Holst skrev: ↑8 maj 2019, 17:21Som lite information till Amund brukar Nynäshamn anses ligga i Sverige.
Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
-
Femtiotrean
- Medlem
Los Náufragos del Berge Istra heter dokumentärfilmen om de två sjömän, Imeldo Barreto León och Epifanio Perdomo López, som överlevde och som räddades av ett japanskt fiskebåt efter tjugo dygn.
M/S BERGE ISTRA och M/S BERGE VANGA var "OBO-skip (fork. for eng. ore/bulk/oil, 'malm/bulk/olje') der lastene føres i samme rom (ikke samtidig); en eldre type malmtankskip (eng. ore/oil-carriers, fork. OO) med smale rom for malm midtskips og oljetanker på sidene"
Trettio år senare:
"Det hemmelige håndtrykket
To gigantiske norske skip forsvant sporløst. 70 mennesker døde. En hemmelig pakt har skjult sannheten i mer enn 30 år. Nå forteller denne mannen hva som egentlig skjedde.
Forfulgt av dårlig samvittighet: Nå forteller sjøkaptein Johnny Eilers for første gang om hva som skjedde i kulissene i rederiet da Berge Istra og Berge Vanga forliste. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet"
Amund har frågan!
M/S BERGE ISTRA och M/S BERGE VANGA var "OBO-skip (fork. for eng. ore/bulk/oil, 'malm/bulk/olje') der lastene føres i samme rom (ikke samtidig); en eldre type malmtankskip (eng. ore/oil-carriers, fork. OO) med smale rom for malm midtskips og oljetanker på sidene"
Trettio år senare:
"Det hemmelige håndtrykket
To gigantiske norske skip forsvant sporløst. 70 mennesker døde. En hemmelig pakt har skjult sannheten i mer enn 30 år. Nå forteller denne mannen hva som egentlig skjedde.
Forfulgt av dårlig samvittighet: Nå forteller sjøkaptein Johnny Eilers for første gang om hva som skjedde i kulissene i rederiet da Berge Istra og Berge Vanga forliste. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet"
Amund har frågan!
Tack Femtiotrean! Vill minnas att malmrester bildat syrefickor som därmed möjliggjorde explosion - något åt det hållet i alla fall.
Detta fartyg som jag i bildform tyvärr inte hittar mer än i denna ritning gav faktiskt upphov till både en nationalhymn och delvis även en fana:
En del frågor att ta tag i - varsågod:
Fartygets namn?
I vilken hamn och när?
Vilken nationalsång och textförfattaren?
Och som en hederlig gammal Bonusfråga ala Skalman så finns det även ett sorts vapen i sammanhanget - vilket?
Detta fartyg som jag i bildform tyvärr inte hittar mer än i denna ritning gav faktiskt upphov till både en nationalhymn och delvis även en fana:
En del frågor att ta tag i - varsågod:
Fartygets namn?
I vilken hamn och när?
Vilken nationalsång och textförfattaren?
Och som en hederlig gammal Bonusfråga ala Skalman så finns det även ett sorts vapen i sammanhanget - vilket?
Jag lägger in en konstnärlig bild på händelsen.
Textförfattaren är vid tillfället fånge.
Textförfattaren är vid tillfället fånge.
Ovanför fortet vajade, trots intensivt bombardemang, ännu stjärnbaneret. Fort McHenry utanför Baltimore under 1812-1815 års krig med Storbritannien. Vid beskjutningen användesAnd the rockets' red glare, the bombs bursting in air,
Gave proof through the night that our flag was still there;
https://en.wikipedia.org/wiki/Congreve_rocket
Och wikipedia pekar mig på HMS Erebus som det sökta fartyget.
/Håkan
Alldeles riktigt!HJ skrev: ↑9 maj 2019, 07:16Ovanför fortet vajade, trots intensivt bombardemang, ännuAnd the rockets' red glare, the bombs bursting in air,
Gave proof through the night that our flag was still there;
stjärnbaneret. Fort McHenry utanför Baltimore under 1812-1815 års krig med Storbritannien. Vid beskjutningen användes
https://en.wikipedia.org/wiki/Congreve_rocket
Och wikipedia pekar mig på HMS Erebus som det sökta fartyget.
/Håkan
HJ frågar vidare - varsågod!
Tack Amund! En av mitt livs aha-upplevelser är just att The Star Spangled Banner inte primärt syftade på frihetskriget, utan 1812 års krig.
Vi tar en ny fråga: Jag söker en brittisk operation under andra världskriget som planerades, påbörjades, avbröts, planerades för nya datum som inte blev av, och som till sist aldrig genomfördes. Målet var metaforiskt uttryckt att "svedda Hitlers mustach" och hade en historisk föregångare som satt djupt i engelska folksjälen (vilket ledde till att operationen hade entusiastiskt stöd från Churchill).
Vad hette operation jag söker, och vad gick den ut på?
/Håkan
Vi tar en ny fråga: Jag söker en brittisk operation under andra världskriget som planerades, påbörjades, avbröts, planerades för nya datum som inte blev av, och som till sist aldrig genomfördes. Målet var metaforiskt uttryckt att "svedda Hitlers mustach" och hade en historisk föregångare som satt djupt i engelska folksjälen (vilket ledde till att operationen hade entusiastiskt stöd från Churchill).
Vad hette operation jag söker, och vad gick den ut på?
/Håkan
Den första som faller i åtanke var ''Catherine''; Självaste Förste Sjölorden Wimson Churchills äsklingsidé att skicka in flottan
i Östersjön och hejda HItlers malmimport och handel med Stalin.....
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Catherine
?
Varjag
i Östersjön och hejda HItlers malmimport och handel med Stalin.....
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Catherine
?
Varjag
Nej, det var inte den jag tänkte på. Den historiska föregångaren var Francis Drake som "svedde spanske kungen skägg" genom en attack mot spanska hemmahamnar.
/Håkan
/Håkan
Kanske kan ges som ledtråd också om att det i likhet med Francis Drakes räd handlade om att hindra en planerad invasion av moderlandet.
/Håkan
/Håkan
Det var en djävulsk plan, med syfte att förstöra det tonnage tyskarna dragit samman inför Seelöwe. När det blev tydligt att invasionen inte var satt på paus övergavs den plan/operation jag söker i denna fråga.
/Håkan
/Håkan
Ja! Det var operation Lucid (som från börjar kallades Lucifer) jag tänkte på. Planen fick ut på att skicka utjänta oljetankers som moderna brännskepp för att förstöra de pråmar som dragits samman i Calais och Boulogne-sur-Mer inför eventuell invasion av england.
https://codenames.info/operation/lucid/
varjag får dra till med ny fråga! (Och får kanske äran att starta sid 500 i denna tråd)
/Håkan
https://codenames.info/operation/lucid/
varjag får dra till med ny fråga! (Och får kanske äran att starta sid 500 i denna tråd)
/Håkan
Tack HJ
Jag har läst mer än de flesta om Vk2 - men med tlltgagande ålder oxå - glömt det mesta
När jag läste ditt sista tips - och grävde fram Lucid - kom jag på att ''visst fan har jag läst om detta'' ------ men glömt det -
Fråga kommer, Varjag
Jag har läst mer än de flesta om Vk2 - men med tlltgagande ålder oxå - glömt det mesta
När jag läste ditt sista tips - och grävde fram Lucid - kom jag på att ''visst fan har jag läst om detta'' ------ men glömt det -
Fråga kommer, Varjag
Brännare i ett modernt krig med maskinella fartyg...
Det är nästan så jag tror att WC jämförde det heroiska i förintandet av den spanska armadan och att symboliken i detta skulle kunna sporra britterna till stordåd - kan man verkligen för en sekund ha inbillat sig att det skulle kunna funka?