Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Femtiotrean
Medlem

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 5 maj 2019, 03:18

olja.jpg

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 maj 2019, 00:53

diagram.jpg

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 6 maj 2019, 06:55

Aha, man kan använda sådana för att upptäcka isberg också. Det kände jag inte till. Coolt! (Så länge skotten går av som planerat och inte fastnar i eldröret förstås...)

/Håkan

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 6 maj 2019, 11:48

Jag upprepar frågan eller frågorna:

"Vad heter projektilen?

Och vilken roll spelar den i fartygets 30-åriga historia?"

PS Fartyget var USS Little Rock.

PPS Amund står på tur om och när han har tid.

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 6 maj 2019, 17:59

Jag kände mig ovärdig att svara eftersom jag först trodde frågan handlade om det robotsystem som senare installerades på little rock. Men utifrån tillkomna bilder läser jag på Wikipedia om en incident när en lysgranat (star shell /illumination shell) från uss little rock inte brann iväg som avsett, varpå man sänkte eldröret för att vänta ut den, och den smällde av rätt in på slagskeppet Missouri med dödsfall som konsekvens. Händelsen inträffade en mörk natt när man utanför Kanadas kust ville lysa upp natthimlen för att upptäcka eventuella isberg i november 1946.

/Håkan

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 6 maj 2019, 23:21

Det finns antagligen ingen direkt översättning för "star shell"? "Stjärnskott" skulle vara ett vackert ord, men lärbetyda någonting helt annat.

HJ har frågan!

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 7 maj 2019, 09:08

Tack Femtiotrean för en intressant fråga. Jag skulle anta att lysgranat är det närmaste översättningen, men säkert finns det en vedertagen beteckning.

Jag som inte har kunskap att komma med genomtänkta, förbryllande men lärorika frågor, får försöka med något annat. Ett minnesmynt tillägnat en frostbiten expedition
Minnesmynt_.jpg
Minnesmynt_.jpg (63.45 KiB) Visad 305 gånger
På myntet syns en admiral. Vilken?

Och "vem" upptäckte man?

/Håkan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 maj 2019, 13:32

På myntet syns en admiral. Vilken?

Och "vem" upptäckte man?
Även HJ behagar leverera en liten ''slamkrypare'' frågan :)

Amiralen på myntet - är faktiskt det infrusna fartyget - SMS TEGETTHOFF, döpt efter den Österikiska amiralen.

Vad man upptäckte fick Kejsarens namn - Franz Josefs Land.....

Mannen på myntet - var expeditionschefen - Karl Weyprecht

https://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Weyprecht

vars titel ''bara'' var Linienschiffsleutnant (slagskepplöjtnant) - i svensk terminology nog Kommendörkapten 1:a graden.
[betr. det där k.u.k. framför hans titel i länken - betyder det Kaiserlicke und Königliche…..marine.] = den Österrikisk-Ungerska dubbelmonarkin…

Varjag

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 7 maj 2019, 15:03

varjag genomskådade villospåret och gav det svar jag sökte. Bra! Svaret var såpass utföligt att jag inte har så mycket att tillägga. Varför man behållt ett så icke-ryskt namn har jag inte funderat närmare på (wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Josef_Land antyder att Norge gjort anspråk på ön).

varjag får ställa nästa fråga!

/Håkan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 maj 2019, 00:09

Tack HJ
Vi rotar lite i svensk marinhistoria - den här skutan, blev en
banbrytare.jpg
banbrytare.jpg (57.02 KiB) Visad 275 gånger
- den första i världen med en nyhet som senare skulle bli popular worldwide

Vad hette fartyget och vilken - var nyheten ?

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 8 maj 2019, 03:58

Fartyget ser ut att heta M/S Rautas...

...som lär ha varit en s.k. Grängesseglare och en kombinerad malm- och tankfartyg. Eller kanske malm ut och olja in, inte båda typ av last samtidigt...

...men kan Rautas (1944) och systerfartyget Rautala ha varit världnyheter på det sättet - knappast, tror jag?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 maj 2019, 04:44

Femtiotrean skrev:
8 maj 2019, 03:58
Fartyget ser ut att heta M/S Rautas...

...som lär ha varit en s.k. Grängesseglare och en kombinerad malm- och tankfartyg. Eller kanske malm ut och olja in, inte båda typ av last samtidigt...

...men kan Rautas (1944) och systerfartyget Raunala ha varit världnyheter på det sättet - knappast, tror jag?
Lyfter på hatten Femtiotrean ! :D
mlt.gif
mlt.gif (5.46 KiB) Visad 271 gånger
RAUTAS och systern RAUNALA - var världens första, s.k. ''malmtankers'' !
Även om det i praktiken blev mycket mera malm = än olja :roll: Lapplandsmalmen med c:a 55-60 % järn var så tung att sidotankarna
kunde ta motsvarande vikt i olja (en ''spotta'' på RAUNALA' s tid - ungefär 13000 ton.)
[jag var lättmatros i RAUNALA 4-5 resor - bara en enda gång, efter lossning Baltimore - gick till Caripito (Venezuela) för oljelast glömt
var till men inte Sverige. Minns att befälet gnällde om att ''bara tankrengöringen - knappast gör det mödan värt för en enda last....'']

Femtiotrean - tar nästa laddning !

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 8 maj 2019, 08:30

Det måste medges att utan att kunna läsa namnet hade jag aldrig kommit ens nära det rätta svaret :P

https://www.faktaomfartyg.se/rautas_1944.htm
http://www.faktaomfartyg.se/raunala_1946.htm

Sedan var det bara att söka i Skalmanforumet: "/.../ 'kombinationslastare' med t.ex. malm och olja. Jag var lättmatros på vad jag tror var världens andra s.k. 'malm/tanker', RAUNALA. Grängesbergsbolaget byggde omkring 1946 två stycken, RAUTAS och RAUNALA. Lapplandsmalmen var så tung att fartygen kunde lastas fulla i de smala men djupa malmrummen.'Patentluckor' hade dom också - med dånet från en jordbävning drog man ståljalusier över lastrummen, en nyhet på den tiden. På bägge sidorna om dessa fanns oljetankar och idén var att fartygen skulle dra malm från Narvik till USA east coast och ta olja hem från Caripito i Venezuela. Fartygen var på omkring 13000 BRT och DET ansågs jättestort för den tiden. Skroven var svetsade - en annan nyhet. Svetsningstekniken var inte så utvecklad - och RAUNALA uppvisade regelbundet sprickor i däcket framför kommandobryggan. En orsak till någon oro hos besättning och befäl. De sistnämnda försäkrade 'att går hon av' flyter vi på de tomma oljetankarna (med malmlast), annars på oljan (med oljelast) - det sista lät mera troligt....." :D

Båda fartygen "levde lyckliga" tills de blev sålda för skrot och upphuggna, men nu söker vi ett fartyg och dess systerfartyg som gick ett helt annorlunda öde till mötes.

Dessa två äldre herrar var med:
detvardå.png
???

PS Varken rederiet eller fartygen var svenska eller svenskbyggda.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 8 maj 2019, 17:12

Jag gör en tokgissning på de två stackars spanjorer som hittades efter en månad efter att Berge Istra exploderat prt Japan. De befann sig på backen när det small och klarade isg därför. Systerfartyget hette Berge Vanga och hon gick samma öde till mötes några år senare.....?
varjag skrev:
8 maj 2019, 04:44
gick till Caripito (Venezuela) för oljelast glömt
var till men inte Sverige.
Jag sätter en slant på att det var Nynäshamn. :wink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 maj 2019, 17:21

Amund skrev:
8 maj 2019, 17:12
varjag skrev:
8 maj 2019, 04:44
gick till Caripito (Venezuela) för oljelast glömt
var till men inte Sverige.
Jag sätter en slant på att det var Nynäshamn. :wink:
Som lite information till Amund brukar Nynäshamn anses ligga i Sverige.

Låst