Zecharia Sitchin

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Zecharia Sitchin

Inlägg av Fasans Lord » 2 april 2002, 16:22

Vad tückerni om denne författare/dåre/språkforskare/mustaschprydd åldring?
Nån som har läst boken "Den Tolfte Planeten"?
Mycket bra...

:x

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 18 april 2002, 17:33

Jag har faktiskt inte läst något av honom, är han SF-författare? :monkee:

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Nej

Inlägg av Fasans Lord » 19 april 2002, 17:28

O nej, han är en "forskare" som är övertygad om att vi människor har skapats av utomjordingar från Planet X.
Inte helt sjukt faktiskt, han har bra bevis.Minst sagt.

Gå in på:
http://www.mars-earth.com/sitchin.htm

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 19 april 2002, 17:31

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 22 april 2002, 15:03

Hmm... Påminner lite om:

http://www.uri-geller.com/
(Glöm inte att peka på fotot och recitera din favoritmantra :lol: )

Och icke att förglömma:

http://www.daniken.com/e/index.html
(Upptäckte till min stora fasa att de faktiskt säljer hans böcker på SF-bokhandeln...)

Och mina personliga favoriter:

http://www.alaska.net/~clund/e_djublons ... atHome.htm
"Deprogramming the masses since 1547"
Jodå :lol:

Jag vet att man ska vara öppen, men vissa av de här forskarna/föreningarna verkar vara riktiga :aliengray

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 22 april 2002, 15:40

Visst,det kanske är lite flummigt men jag tycker faktiskt att alla ska läsa boken "Den tolfte planeten".
Den väcker en massa konstiga funderingar och tankar och allt känns inte
lika självklart längre.
Mäktigt bra faktiskt.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 23 april 2002, 14:49

Den är visst utlånad på mitt bibliotek, men jag lovar att försöka kolla upp den när den kommer in. :)

Bara det är intressant så struntar jag i flummighetsfaktorn.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 3 maj 2002, 11:11

den tolfte planeten är orhört komisk! de sluledningar författaren gör är skrattretande. Hans teori är enligt mej löjeväckande trams och om man synar hans teorier lite närmare så faller de som ett korthus. Tyvärr verkar han vid första anblicekn vederhäftig och forskaraktig, om ni förstår hur jag menar.

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Fasans Lord » 3 maj 2002, 11:57

hangatyr skrev:den tolfte planeten är orhört komisk! de sluledningar författaren gör är skrattretande. Hans teori är enligt mej löjeväckande trams och om man synar hans teorier lite närmare så faller de som ett korthus. Tyvärr verkar han vid första anblicekn vederhäftig och forskaraktig, om ni förstår hur jag menar.
Ja, man ska verkligen inte ta den på allvar.
Men vissa grejer är faktiskt rätt svåra att förklara, även om hans teorier känns rätt mycket som: om det är så, så kanske det är så och stämmer det så är det ju säkert så.. :)

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 3 maj 2002, 12:16

... Låter som en bok av samma slag som gamle Ohlmarks "Svarta magin". Fast jag har svårt att tro att den kan vara lika rolig... :wink:

Hursomhelst så har jag reserverat den nu.

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Fasans Lord » 3 maj 2002, 16:54

*P* skrev:Hursomhelst så har jag reserverat den nu.
Gut, den är faktiskt läsvärd, trots allt.
En del av hans teorier känns, som sagt, lite bristfälliga.Men en del av dem ställde verkligen mej mot väggen, fick mig att fundera lite.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 25 augusti 2002, 23:25

http://randi.org/

Den enda sida som behövs som motvikt.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 11 september 2002, 16:35

Heh... Jag har varit på den sidan tidigare och gillar Randi skarpt, var det inte han som gjorde den där dokumentären om försäljning av aura-förbättrande vatten i ryssland också?

Bara för att jag läser von Däniken & co innebär det inte att jag tror på vad de skriver, men de är rätt underhållande...

Jag har förresten fått tag i en ny likartad bok - Ufo och Bibeln. Den är skriven av någon dåre som försöker bevisa att det funnits "rymdvarelser" på jorden med hjälp av gamla testamentet... :lol:

Användarvisningsbild
KättarAngus
Medlem

Inlägg av KättarAngus » 15 december 2003, 10:10

hangatyr skrev:den tolfte planeten är orhört komisk! de sluledningar författaren gör är skrattretande. Hans teori är enligt mej löjeväckande trams och om man synar hans teorier lite närmare så faller de som ett korthus. Tyvärr verkar han vid första anblicekn vederhäftig och forskaraktig, om ni förstår hur jag menar.
Detta är enormt förekommande inom UFO-svängen (om man nu får uttrycka sig så svepande). Skrapar man lite på ytan så finns det ibland inte ens ett korthus utan bara en hägring eftersom författaren själv har tolkat och dragit (mycket förhastade) slutsatser från materialet som finns att tillgå.

Jag läste nyligen Kal Korffs "The Roswell UFO Crash: What They Don't Want You To Know". "They" är i det här fallet flertalet UFO-"forskare" som häver ur sig bok på bok på bok om Roswellhändelsen.

Ett exempel är att många ofta drar fram det enorma antal ögonvittnen till Roswellkraschen. Poblemet är att dessa krymper till knappt en handfull om man tar bort alla som på ett tidigt stadium fick nys om det via djungeltrumman men aldrig såg något med egna ögon. Per definition är de inte ögonvittnen. Tar man sedan bort de som gjort oförklarliga/svårförklarade observationer av föremål i närheten av Roswell vid tiden för händelsen men där man inte säkert kan knyta deras observation till kraschen, ja då är det än färre ögonvittnen kvar.
Lägg därtill att de första egentliga intervjuerna av ögonvittnen och andra gjordes i slutet av 70-talet, 30 år efter händelsen.

Många författare kollar inte bakgrundsfakta ordentligt. Major Jesse Marcel som syns på foton hållandes ballongresterna inne på ett kontor tillhörandes Brig. Gen. Roger Ramey omnämns vid ett flertal tillfällen i personliga utvärderingar som en man har livlig fantasi, lätt för att överdriva och förstärka sin egen betydelse. Inte den bästa att ha som stjärnvittne med andra ord.

Innan själva kraschen påstås det att militärpersonal på Roswell Army Air Force Base, white Sands och Alamogordo, New Mexico följde ett oidentifierat föremål på radar under ett par dagar.
I en bok av Kevin D. Randle påstås att Frank Kaufmann, radarexpert, földe fenomenet på radarskärmarna nära nog 24 timmar i sträck. För att kunna möjliggöra detta iggades ett system av speglar upp så att Kaufmann kunde hålla koll på radarn även när han befann sig på toaletten(!)

Kaufmann själv har förnekat detta och Randles bortförklaring/ursäkt när han konfronterades med detta var: 'jag måste ha blandat ihop Kaufmanns berättelse med något jag såg i en Sci-Fi-film' !!!
Randle är en av de författare man bör sky som pesten, den andra är Philip J. Corso, ännu en som fabulerar hej vilt. Han har t.ex. påstått sig vara förföljd av CIA. Det löste han dock enkelt genom att helt sonika storma in på kontoret tillhörande CIAs högste chef. Problemet med Corsos berättelse är att han konsekvent ger fel namn på personen i fråga. Platsen han anger (Langley, Virginia IIRC, jag har inte boken framför mig just nu) var inte korrekt heller i förhållande till det datum han anger.

Uppenbarligen kan man fabulera och ljuga hej vilt i böcker utan att det klassas som bedrägeri även om boken utger sig för att ej vara en fiktiv berättelse.

Ett mycket talande citat ur Korffs bok är:
"Scientific credibility has high standards indeed. Why should this burden be placed upon UFOlogy?"
M.S. LaMoreaux, MUFON Journal, Maj 1994

/Angus

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 18 december 2003, 00:42

Sitchins bok står faktiskt i min bokhylla. Hans resonemang är besläktat med Robert Anton Wilsons, han med böckerna om Illuminati om nu någon undrar. Sitchin bör man läsa om man är rädd för att man börjar bli trångsynt...

Apropå Däniken, vet ni att han byggt upp sitt eget "Däniken-land" i Schweiz?

Skriv svar