Finland före 1157

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Finland före 1157

Inlägg av Markus Holst » 25 februari 2019, 18:14

Att man hade lador ute på gärden var ju dels tidsbesparande. Man kunde lägga hemtransporten till mindre arbetsintensiva tider på året, men det har ju även andra logistiska fördelar. Pratar vi myrslåtter pratar vi vattensjuka marker och då är det praktiskt att transportera under tjäl-säsong.

Av samma orsak togs våtmarkerna ur drift i takt med jordbrukets mekanisering.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Finland före 1157

Inlägg av Hans » 25 februari 2019, 18:27

Markus Holst skrev:
25 februari 2019, 18:14
myrslåtter
Förr i tiden när vi hade regler i forumet fanns det en som sade att man var tvingad att skriva på skandinaviska språk.

Myrslåtter - Swahili? Kilingonska? Vänligen förklara.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Finland före 1157

Inlägg av millgard » 25 februari 2019, 18:44

Hans skrev:
25 februari 2019, 18:27
Markus Holst skrev:
25 februari 2019, 18:14
myrslåtter
Förr i tiden när vi hade regler i forumet fanns det en som sade att man var tvingad att skriva på skandinaviska språk.

Myrslåtter - Swahili? Kilingonska? Vänligen förklara.

MVH

Hans
Myrslåtter:

I stora delar av ffa norra Skandinavien fanns hö att bärga på myrar, då det var klent med äng. Varje hemman hade då ett antal myrar tillhörande hemmanet så att djuren kunde få foder. De kunde ligga långt från hemmet, 6-15 km var inte alls ovanligt. Därför slog man dem och såg till att få under tak ganska per omgående varefter de kunde få torka färdigt i de glesa höladorna. Sedan hämtade man det torra höet med kälke under vintern.

Själva hanteringen heter då "myrslåtter".






EDIT: En enkel trålning som herrn annars är så bra på ger som första träff:

https://kulturmiljonorrbotten.com/tag/myrslatter/

EDIT 2: Den första bild som dyker upp är från Tornedalen och Kangos; där mina svärföräldrar är uppvuxna. Min svärfar, född 1931, berättade att han som 12-åring fick börja vara med i myrslåttern och det var ett hårt slit, långt hemifrån och med myggplågan endast en aning lindrad av beckolja. Man vadade över älven ungefär 5 kilometer uppströms hemmanet, sedan var det ytterligare lika långt till den närmaste myren.
Senast redigerad av 1 millgard, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Finland före 1157

Inlägg av Hans » 25 februari 2019, 18:46

Tack för förklaringen millgard.

MVH

Hans

Edit: Nog tusan drog jag en snabbtrål. Men fick inget i trålen. Sedan så är du inte förlåten än efter nagelacket, så det så.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finland före 1157

Inlägg av Schwemppa » 26 februari 2019, 11:10

millgard skrev:
25 februari 2019, 17:49
Tack för intressanta breddningar i den finska kulturen. Jag kan bidra med vidimerandet av den glesa höladan, vars väggar avsiktligen gjordes glesa så att höet kunde slängas in utan att vara knustorrt - det torkar färdigt under tak. Ganska vanliga på myrar och utägor, där tidsbristen förhindrade hemtransport av höet under skördetiden.
Nöjet är på min sida. :) Och angående ladorna, så ock i Finland. Man behöver inte gå längre än till etiketten på nationaldrickan:
Bilagor
koskenkorva.JPG
koskenkorva.JPG (35.42 KiB) Visad 1909 gånger

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Finland före 1157

Inlägg av Valdemar Sappi » 27 februari 2019, 09:16

Innan 1800-talets utdikning var detta inte ovanligt även i Sverige. Även om det säkert skiljde sig både i avstånd och omfattning. Gotland var t.ex. blåprickigt från luften.
De här uthusen finns med i min nästa roman "Smutsiga hjärtan". Gutarna i Wäta Utby flyr till höladorna ute i myren när dansken kommer.
Finns en bra modell i Fornsalen som visar hur blått Gotland var.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Finland före 1157

Inlägg av Markus Holst » 27 februari 2019, 09:27

Om man tar gamla vägen från Tierp söderut mot Uppsala kommer man strax innan Månkarbo genom ett odlingslandskap där det öster om vägen finns mängder med sådana lador bevarade. Jag åkte där ofta innan motorvägen byggdes, lika fascinerad varje gång.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Finland före 1157

Inlägg av sveahk » 27 februari 2019, 10:30

Även alperna från öst till väst är smockfullt av öppna Heustadel eller Heuscheune...
Heustadel.jpg

Hans K

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finland före 1157

Inlägg av Schwemppa » 8 mars 2019, 11:54

Några ord om det kanske intressantaste fyndet från den här tiden på senare år; "Finlands äldsta kyrka", kyrkogrunden i Ravattula by i St Karins, en bit utanför Åbo.

Man hade vid arkeologisk inventering i Auraådalen på 1990-talet funnit tecken på ett gravfält på Ristimäki ("Korsbacken") i Ravattula, fördjupningar i marken, och arkeologiska utgrävningar inleddes år 2010. Man antog att man hade hittat ett gravfält från korstågstiden.

Vid pass 2013 kunde man konstatera att man hittat grunden av en kyrka, uppförd under andra halvan av 1100-talet, placerad mitt i ett gravfält med ca. 300 gravar och spår av en mur eller inhägnad omkring det hela. Gravfätet hade varit i bruk redan på 1000-talet, men gravsättningarna tycks ha upphört först iom att kyrkan tagits ur bruk, vilket tycks ha skett på 1200-talet.
ravattula1.JPG
ravattula1.JPG (54.91 KiB) Visad 1801 gånger
Själva kykan hade varit byggd av trä, och omfattat en kyrkosal på 6x6 meter och en kordel på 4x3,5 meter. Det fanns inte tecken på brand, så kyrkan hade övergivits när den tagits ur bruk. Urbruktagandet stöds av att det inte hittades religiösa föremål eller inredningdetaljer, så den hade tömts före. Däremot hittades en del gotländska och svealändska mynt, präglade under slutet av 1100-talet och början av 1200-talet, som uppenbarligen tappats eller placerats under golvet.

Modell av kyrkan:
ravattula2.JPG
ravattula2.JPG (59.35 KiB) Visad 1801 gånger

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finland före 1157

Inlägg av Schwemppa » 8 mars 2019, 13:09

Det som gör fyndet av en kyrka från den här tiden speciellt, är att det inte fanns någon kyrklig organisation i Finland ännu vid den här tiden. Biskopssätet i Nousis grundades först omkring 1229 och det var då man började bygga ut den kyrkliga strukturen, grunda församlingar mm. Det att den här kyrkan tycks ha övergivits vid de tiderna kan tyda på att man flyttat till en nygrundad församling med en ny kyrka.
ravattula3.JPG
Halsband med glaspärlor funnet i kvinnograv i Ravattula
ravattula3.JPG (32.09 KiB) Visad 1796 gånger
Man uppskattar att kyrkan i Ravattula har tjänat en mindre församling, kanske 15 hushåll och man kan anta att de varit lokaliserade i den närliggande trakten.
ravattula5.JPG
"Korsbacken"
Och ja, namnet Ristimäki - Korsbacken tyder på att det funnits ett folkligt minne av kyrkan kvar. Redan på medeltiden fanns det en tradition av att resa ett kors på ställen där det en gång funnits en kyrka.

Så också nu igen:
ravattula4.JPG
ravattula4.JPG (107.28 KiB) Visad 1796 gånger
Utgrävningsprojektets websajt: http://www.ravattula.fi/ala6.htm

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Finland före 1157

Inlägg av Markus Holst » 8 mars 2019, 14:09

Hur konstaterade man att det var en kyrka om inga sakrala föremål hittades?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finland före 1157

Inlägg av Schwemppa » 8 mars 2019, 14:35

Markus Holst skrev:
8 mars 2019, 14:09
Hur konstaterade man att det var en kyrka om inga sakrala föremål hittades?
Gravfältet och byggnadens riktning säkerligen, men främst av allt altargrunden. Om jag förstått artiklarna jag läst rätt, så byggs det alltid en speciell grund under altaret, som ska hänvisa till Jesu grav.
ravattula6.JPG
ravattula6.JPG (52.94 KiB) Visad 1788 gånger
Stor likhet har antagligen förelegat med Södra Råda kyrka i Sverige.
sodra_rada.JPG
Södra Råda kyrka

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Finland före 1157

Inlägg av Markus Holst » 8 mars 2019, 14:59

Bra jämförelse med Södra Råda kyrka, som väl var Sveriges äldsta stående kyrka innan den brändes ned. Jag lyckades besöka den det sista året.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Finland före 1157

Inlägg av Esa K » 8 mars 2019, 15:07

Markus Holst skrev:
8 mars 2019, 14:09
Hur konstaterade man att det var en kyrka om inga sakrala föremål hittades?
Som det säjs på anglosaxiska: If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck. Här som analogt med det som Scwemppa påtalade, byggnadens riktning, det kombinerat med den form byggnadens plan har. Så dylik plan från tiden + riktning = troligast kyrka!

mvh

Esa K

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finland före 1157

Inlägg av Schwemppa » 8 mars 2019, 15:22

Jag skulle tro att väldigt många indicier pekade åt ett och samma håll = kyrka. :)

Angående gravarna och fynden; notera skärmdumpen från sajten för utställningen Birckala 1017 i Tammerfors (järnåldersliv i en tavastländsk by). Halsbandet av glaspärlor.
birckala.JPG
Gravfältet runt kyrkan var äldre, ända från 1000-talet. Cirka 10 % av dem har undersökts, alla dessa har kristna särdrag. Dvs den döde har begravts i en kista, insvept i tyg eller hudar. Inga särskilda gravgåvor, främst har man hittat spik från kistorna och en del smycken, männen tycks ha haft mantel- eller bältespänne och kniv med sig.
ravattula08.jpg
Artesan Jere Uurasmaa med en rekonstruerad kista för barn, studieprojekt.
Förutom glaspärlhalsbandet hittades också ett hängsmycke i två mycket snarlika versioner. Det nytillverkas redan och finns till salu som Ravattulasmycket. :)
ravattula07smycke.JPG
ravattula07smycke.JPG (46.07 KiB) Visad 1777 gånger

Skriv svar