Paus i filmer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Paus i filmer

Inlägg av Hans » 23 februari 2019, 15:14

Jag sitter och lyssnar på 'Sound of music' (berätta inte för någon då är mitt rykte förstört). Och noterade pausmusiken.

Min fråga är när man slutade upp med en paus mitt i filmen. Jag utgår från att pausen var för att pudra näsan och typ köpa popcorn, eller?

Sist jag var på teater eller om det var en dansföreställning så hade de paus (om man vill gå på miltärhistorisktcentriska museum får man ge tillbaka till sällskapet ibland).

MVH

Hans

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Paus i filmer

Inlägg av dc » 23 februari 2019, 17:56

Under min tid i branschen ( ca 15 år) har vi inte kört med paus förutom i vissa specialföreställningar. Tex De sju samurajerna eller någon opera. I vissa länder körs regelbundet paus under längre filmer ( Island bland annat)

Det är något vi ibland har pratat om att införa. Förr på den analoga tiden var det ganska lätt att klippa filmen så det blev en naturlig paus.Och det finns vissa filmer du kan köpa på dvd/bluray som faktiskt har paus inlagd.. då gamla och långa filmer
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Paus i filmer

Inlägg av Sarvi » 23 februari 2019, 19:00

Var inte pausen ursprungligen till för att byta rulle i projektorn? Eller är det bara nåt jag fåttför mig?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Paus i filmer

Inlägg av dc » 23 februari 2019, 19:37

Sarvi skrev:
23 februari 2019, 19:00
Var inte pausen ursprungligen till för att byta rulle i projektorn? Eller är det bara nåt jag fåttför mig?
Det kan ha varit så på vissa ställen och kanske i filmen barndom. De flesta filmer fram till 1910-talet var dock relativt korta och kunde därför rymmas på en eller två akter.

De allra flesta biografer jag känner till hade två maskiner per salong, eller som senare blev vanligt att klippa ihop hela filmen till en stor kaka. Undantag fanns dock. Vår stora salong i Ronneby hade som mest tre (3) projektorer i drift samtidigt. En för reklamen och två andra som turades om att köra akt för akt. Den ena ersattes på 80-talet av en 16mm-maskin som kom i någon skolfilmsatsning och var delägd av kommunen. Den kördes ett par gånger totalt och har nu fått ett hem där den faktiskt används.

Har du en projektor får du räkna med en paus var 15-25 minut. Jag skulle nog rent tekniskt kunna ladda om en maskin på under 2 minuter dock. Ytterligare en faktor att räkna med var kolbyte i lamphuset som var förekommande långt fram i tiden. Hur lång tid det tog vet jag inte men säkert en minut.

Det är lite nostalgiskt, men jag skulle inte vilja gå tillbaka. Och det skulle vara omöjligt att köra som vi gör analogt.
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Paus i filmer

Inlägg av Donkeyman » 24 februari 2019, 08:05

En gång för si så där 35 år sedan återuppväckte en gammal kamrat till mig den lokala biografen som hade varit stängd några år. Med film ett par dagar i veckan under sommarhalvåret och lite mer "då och då" på vintern. Men lokalen var så konstruerad att den också kunde användas som samlingslokal, till dans och en massa annan verksamhet. Så det fanns kompletterande intäktskällor även om grundtanken var att driva bio.

Men de körde alltid med paus. Helt enkelt för att "boosta" försäljningen. Det innebar att man hade försäljning före filmen, i pausen och efter. Med följd att försäljningen gav större bidrag än biljetterna. Nu har jag sedan länge flyttat och vet inte hur verksamheten drivs numera men upplevde just systemet med paus som en fördel. Men här talar vi om en förhållandevis liten bio där kapaciteten till snabb hantering i försäljningen var stor i förhållande till publiktalet.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Paus i filmer

Inlägg av Blixten » 24 februari 2019, 21:02

Hans skrev:
23 februari 2019, 15:14
Jag sitter och lyssnar på 'Sound of music' (berätta inte för någon då är mitt rykte förstört). Och noterade pausmusiken.
Världens bästa film.

Man är i gott sällskap, en historia är ju att Ronald Reagan struntade i att läsa på inför det första(?) G7-mötet med motiveringen att det var Sound of Music på tvn :-)

En sak som vi inte får missa att kommentera på skalman är att kaptenen nog var en större krigshjälte i verkligheten än vad man visar på i filmen. En annan sak är att hans första fru (barnens mor) var född Whitehead och var barnbarn till torpeduppfinnaren

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Paus i filmer

Inlägg av Hans » 25 februari 2019, 11:27

Tackar för svar och tack Blixten för att du är solidarisk med mig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Georg_von_Trapp

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Paus i filmer

Inlägg av sonderling » 25 februari 2019, 15:15

Sist jag såg en film med paus var 2001 ett rymdäventyr och det måste varit på slutet av 70 eller början på 80-talet. Filmen hade ju några år på nacken redan då så det måste varit en special föreställning.
Farsan släpade iväg mig i uppfostrings syfte. Han tyckte star wars var skit och ville visa mig en riktigt rymdfilm..
Och trots att den stundtals var märklig så har den satt min standard för en bra rymd film.
Minns också detta med paus som nått speciellt.

Nu kan ju filmerna vara på 2 timmar eller mer, jag saknar en piss paus ibland.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Paus i filmer

Inlägg av Hans » 25 februari 2019, 15:26

2001 är en höjdare.


dc skrev:
23 februari 2019, 19:37
...kolbyte i lamphuset som var förekommande långt fram i tiden.
Kan någon vänlig själ översätta till svenska?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Paus i filmer

Inlägg av sveahk » 25 februari 2019, 16:06

Närmaste staden här i Klockrike är St Gallen, där biodöden grasserat på det huveligaste! Beståndet har under de senaste tio åren halverats, från 12 till 6. Elva av de tolv tillhörde en person, och han har mer eller mindre gett upp. Till slut tjänade han troligtvis mer pengar - och nu kommer det - på att sälja glass i filmpausen! Och den glasspausen existerar till dags dato i hans resterande biografer...

Hans K

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Paus i filmer

Inlägg av dc » 25 februari 2019, 18:51

Hans skrev:
25 februari 2019, 15:26
2001 är en höjdare.


dc skrev:
23 februari 2019, 19:37
...kolbyte i lamphuset som var förekommande långt fram i tiden.
Kan någon vänlig själ översätta till svenska?

MVH

Hans
Ljuskällan som varje projektor måste ha.

Förr var det ljusbåge som uppstod mellan två kolstavar och en massa spänning. Fick bytas och justeras regelbundet. Skitjobb, framförallt i städer med stora industrier vars stora energikonsumtion kunde påverka strömmen ibland.

Nu är standarden Xenon, ljuskolvar med en sprängkraft på en halv handgranat. Vi använder kolvar mellan 2000-4500 watt. Dessa har en brinntid på mellan 1300 till 2000+ timmar, ju större ju kortare.

Nästa steg är lasrar, det finns två olika tekniker av detta och de börjar sakta göra sitt intåg. Men de är lite dyra ännu. När vi bygger nytt nästa gång räknar vi med laserprojektorer som standard.
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Paus i filmer

Inlägg av Hans » 26 februari 2019, 17:01

Tack för förklaringen dc.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Paus i filmer

Inlägg av Hans » 7 mars 2019, 17:18

@Blixten.
ON the afternoon before the opening of the Group of 7 summit meeting in 1983, James Baker, the White House chief of staff, dropped in on Ronald Reagan to deliver a briefing book. The United States was the host of the conference, the only one held on American soil during the Reagan presidency; the administration had pre-emptively billed the meeting as a triumph; and Baker, worried about his boss's lack of preparation and aware that "Reaganomics" wasn't universally popular, had taken a lot of trouble compiling the briefings, which were both concise and comprehensive. On returning the next morning, Baker was furious to discover that the book lay exactly where he had left it -- and confronted his boss with his failure to do his prep. Reagan's unflustered reply: "Well, Jim, 'The Sound of Music' was on last night."
https://www.nytimes.com/2006/01/29/book ... gator.html



MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Paus i filmer

Inlägg av varjag » 7 mars 2019, 21:21

Den enda film jag minns - med paus - var Borta med Vinden.

Ultralång - speltid kanske 2½ timme eller mer.....

Varjag

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Paus i filmer

Inlägg av HJ » 8 mars 2019, 08:01

Insikten om att det fanns paus i filmer kom när jag såg filmen "Monty Python and the Holy Grail" där det var paus inlagt på skoj precis när filmens "upplösning" är nära, bara några minuter kvar. Filmen bryts, texten "intermission" syns på gräll bakgrund med störig musk.

/Håkan

Skriv svar