Quiz: Militär utrustning

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Markus Holst » 20 januari 2019, 12:39

Enligt Wikipedia heter det atlatl eller Kestrosphendone, ord jag aldrig hört förut, men är alltså en hävstång för att få extra fart på spjutet och därmed ett längre kast. Vapnet är besläktat med stenslungan och liknande vapen som bygger på hävstångsprincipen.

Vapnet har mycket riktigt funnits på många håll i världen, bland annat fanns det i Australien innan européerna kom dit.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Amund » 20 januari 2019, 14:02

Markus Holst skrev:
20 januari 2019, 12:39
Enligt Wikipedia heter det atlatl eller Kestrosphendone, ord jag aldrig hört förut, men är alltså en hävstång för att få extra fart på spjutet och därmed ett längre kast. Vapnet är besläktat med stenslungan och liknande vapen som bygger på hävstångsprincipen.

Vapnet har mycket riktigt funnits på många håll i världen, bland annat fanns det i Australien innan européerna kom dit.
Helt rätt. Atlatl verkar komma från aztekernas språk. Har ingen aning om det svenska namnet men på engelska verkar det heta spearthrower eller den aboriginska varianten woomera, propulseur på franska, estolica på spanska och speerschleuder i Tyskland. Endast i Afrika verkar det som att man aldrig använt denna typ av vapen, åtminstone har man aldrig hittat något i alla fall. En fördel gentemot pilbågen verkar ha varit att man kunde hålla en sköld i andra handen. I modern tid förekommer den endast hos ursprungsbefolkningar typ Nya Guinea och Amazonas men på den tiden man jagade mammut så var det nog helt enkelt en atlatl man skulle ha om man ville ha det bästa på marknaden och inte ville verka oproffsig. :D


Instruktionsbok.jpg

Markus välförtjänta fråga - varsågod!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Markus Holst » 20 januari 2019, 18:18

Det är ju oklart många gånger om fasta installationer räknas som utrustning, men jag kör på att detta passar i tråden. Var är vi och vad ser vi?
Bilagor
jättemanick.jpg

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av currahee » 20 januari 2019, 19:22

Det är troligen ett av de kvarvarande tyska ”Flaktürme”, kanontorn från andra världskriget-
Men vilken stad det finns i vet jag inte.

/ currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Markus Holst » 20 januari 2019, 19:53

currahee skrev:
20 januari 2019, 19:22
Det är troligen ett av de kvarvarande tyska ”Flaktürme”, kanontorn från andra världskriget-
Men vilken stad det finns i vet jag inte.

/ currahee
Du har rätt i båda :) Jag väntar och ser ifall någon kan nämna tornets namn och plats.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Femtiotrean » 20 januari 2019, 21:45

Platsen vet jag: parken Augarten i Wien. Namnet du vill ha är kanske "Peter".

https://de.wikipedia.org/wiki/Wiener_Fl ... :_Augarten

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Markus Holst » 20 januari 2019, 21:51

Det namn jag tänkte mig var Flakturm Augarten, men peter blev ju än bättre. Femtiotrean vinner och ställer nästa fråga.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Femtiotrean » 21 januari 2019, 09:49

Femtiotrean lider av viss idétorka och frågan är kanske inte lika briljant som hans frågor brukar vara.

Utrustningen vi söker "uppfanns" i slutet av 1800-talet och adopterades först i ett land och sedan under och efter första världskriget av åtskilliga arméer i olika delar av världet, men kanske inte helt universellt i alla länder. Den har senare fallit ur normalt bruk, man kan knappast se den på foton tagna på slagfältet i moderna krig, men den kan ändå fortfarande ha en viss plats, d.v.s. den tillhör reglementet i vissa länder.

Utrustning var i bruk också i Sverige och det har gått under två olika namn. Det första hade ett direkt samband med första världskriget, det andra var liksom mer rent saklig eller konkret (kanske därför att man inte längre fattade grejen med det ursprungliga namnet?).

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Stighult » 21 januari 2019, 14:54

Gasmask och skyddsmask?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Femtiotrean » 21 januari 2019, 16:12

Egentligen en bra gissning - vi söker personlig utrustning - men tyvärr inte ett rätt svar.

(Jag tror gasmasken "föddes" som militär utrustning först under VK:et och på båda sidor av fronten ungefär samtidigt. Och alla vet vad en "gasmask" är och används för, men om den hade hetat t.ex. "skyttegravsmask", så hade man kanska med tiden glömt varför det hette så och hittat ett nytt namn?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Femtiotrean » 23 januari 2019, 06:27

Varje man hade sin gasmask. Däremot har utrustningen aldrig burits av varje man.

Gasmasken användes endast vid fara eller alarm, utrustningen däremot så gott som hela tiden.

Materialerna var enkla och vanliga: läder och metall.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2019, 10:15

Då är det någon typ av rem eller sele, alltså, men längre än så kommer jag inte.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Femtiotrean » 23 januari 2019, 11:13

Då måste man anta att du var inte militär mellan åren 1920-1960!

Jag blir inte riktigt klok på de olika namn och modeller, men en sak är säker: den försa modellen, m/23 hette vad den hette och det är namnet jag vill ha.

Sedan fanns det andra modeller, en eller två under 1930-talet. Man kan också hitta bilder på till synes exakt samma utrustningen och bildtexten säger: "xxx1 med tillörande xxx2" (där varken xxx1 eller xxx2 är namn vi söker).

Min enkla fråga blev allt annat än enkel - igen!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2019, 11:23

Du har helt rätt i det.

Nästa sak av stål och läder jag kan komma på är hjälminredningen, men att den skall ha hetat något annat tidigare har jag svårt att tro så det är nog lika fel.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Femtiotrean » 23 januari 2019, 12:21

Jag skrev "metall", inte "stål". Jag tror det var mässing.
stiligkarlmen.jpg
stiligkarlmen.jpg (24.11 KiB) Visad 584 gånger
Han bär inte utrustningen...

Skriv svar