Quiz: Efterkrigstiden

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 16 januari 2019, 14:31

Jasså sportfrågor var inte omtyckta :) Jag förstår er, jag är inte heller så kunnig runt sport.

Här frågans två huvudpersoner
Bilagor
gubbar.png

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av currahee » 16 januari 2019, 14:47

Soldaten som äter (troligen) ärtsoppa är boxaren Ingemar Johansson.

/ currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 16 januari 2019, 16:31

currahee skrev:
16 januari 2019, 14:47
Soldaten som äter (troligen) ärtsoppa är boxaren Ingemar Johansson.

/ currahee
Det är riktigt. Berätta mer. Vilket OS hände något med honom, och vad? Vem är den andre gubben och vad drabbade honom?

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av currahee » 16 januari 2019, 16:36

Kan personen till vänster vara Edwin Ahlqvist som var manager för boxaren Ingemar Johansson?

/ currahee

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 16 januari 2019, 16:41

Kuvakaappaus-4.png
Kuvakaappaus-4.png (13.84 KiB) Visad 762 gånger
"Vid FEI:s (Internationella ridsportförbundets) kongress 1949 återkallades medaljerna efter en protest från det franska laget eftersom Persson, som var remontryttare med fanjunkares grad vid K 4 i Umeå, endast under spelen varit tillfälligt konstituerad som fänrik. Enligt då gällande regler krävdes att man för att få delta i tävlingarna vid OS skulle vara "gentleman" eller officer, vilka räknades som amatörer, till skillnad från underofficerare som räknades som professionella. Sistnämnda eftersom det var deras huvudsakliga arbetssyssla att mot lön utgöra beridare och manskapsutbildare på heltid vid kavalleriregementena."

http://www.ridsport.se/100ar/Dinhistori ... llPersson/


"I samband med Olympiatravet på Åby travbana år 1982 fick nämligen Ingemar ”Ingo” Johansson ta emot den silvermedalj han blev fråntagen under OS i Helsingfors 1952. Både Prins Bertil och IOK-presidenten Juan Antonio Samaranch var på plats och publiken gladdes med hemmasonen. Det var ett stort ögonblick. Ett ögonblick av upprättelse.”

"I OS-finalen boxades en 19-årig Ingo mot Ed Sanders, en tvåmetersbjässe från Los Angeles, Motståndaren jagade och jagade, men svensken backade konsekvent undan och väntade på läge. Resultatet blev att inte ett enda slag delades ut och efter två ronders visselkonsert i Helsingfors mässhall diskades Ingo för passivitet.
Han fick inte ta emot någon medalj i Helsingfors och hånades rejält i svensk press, men en vårsöndag tre decennier senare fick han retroaktiv upprättelse. Journalisten Sven "Bem" Ekström hade upptäckt att de olympiska reglerna saknade stöd för beslutet att konfiskera medaljen och jobbade hårt i ärendet under många år. Till slut fick han rätt."

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 16 januari 2019, 17:10

Femtiotrean lämnar ett imponerande mångordigt svar.

Genhäll Persson (Gnäll-persson) ansågs som professionell eftersom han tjänade som underofficer. Ofta uttalas det i ryttarkretsar som att han inte var "fin nog" när han bara var konstitutionerad fänrik, men det hela bottnar alltså i amatörregeln. Skrivningen att tävlingarna var öppna för "officerare och gentlemän" tolkas lätt som om det var en fråga om rang, inte yrke.

Till OS i Helsingfors fyra år senare hade de ändrat reglerna så att fanjunkare Persson var välkommen att delta. Sverige ställde upp med samma lag - och vann guld. Huruvida de red samma hästar har jag inte forskat i. Gnäll-Persson ingick även i guldlaget 1956.

Ingemar boxades klokt 1952 och höll sig undan sin motståndare med en förhoppning att denne skulle slå sig trött. Samma taktik användes av Muhammed Ali i "the rumble in the jungle", vilket inte ledde till diskning utan vinst.

Femtiotrean övertar stafettpinnen.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 17 januari 2019, 13:01

Jag har vad man fint kallar en faiblesse för udda och ovanlig namn. Genhäll :o 8O :thumbsup:

I skolan så hade jag en kompis som satt bredvid mig. Han var vad man i dag kanske kallar Asperger light, han var bara intresserad i det han var intresserad i - och han var intresserad i allt som hade med olympiska spel eller med världsmästerskap i ishockey att göra. Jag har uppenbart inte glömt bort allt jag fick höra under rasterna eller läsa i papperslappar under lektionerna...
Kuvakaappaus-4.png
Kuvakaappaus-4.png (517.97 KiB) Visad 733 gånger
???


PPS Han var intelligent men han måste gå om en klass: han hade fätt underkänt och inte klarat matematikproven trots stödundervisning. På gymnasiets andra klass fick han en sorts lidnersk knäpp efter att vi gjorde (utanför skolan) intelligenstest och det visade sig att hans kvot var högre än min :roll: Men han hade svårt med matte fortfarande. Han läste juridik vid universitet och ansågs som en begåvning och fick anställning vid en ansedd advokatbyrå. Han hade börjat skriva poesi och en samling av hans dikter kom ut. Sen dog han av en hjärntumör.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 17 januari 2019, 13:42

Jag hoppas att det där inte var din fråga för i så fall har jag inte förstått den.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 17 januari 2019, 14:15

En högst ovanlig och man kan säga idrottshistorisk situation har uppstått. Inga rid- eller travhästar är dock inblandade,

Var? Vad? Varför? Vad hände sen?

*Någon* måste ha förstått frågan - och *någon* mäste veta eller hitta svaret!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 17 januari 2019, 14:56

Aha, bilden var frågan. Fattar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 17 januari 2019, 14:57

Kan det vara det där kortbane-loppet där alla utom siste skrinnaren trillade?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av MD650 » 17 januari 2019, 16:27

Det var väl den där australiensiska skrinnaren som i alla loppen låg sist men vann OS-guld då alla medtävlare föll på banan och inte kom i mål?????
:)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 17 januari 2019, 18:38

Ingen aning, men ser en sydstatsflagga i publiken. Har för mig att Sonderling skrivit i någon tråd på Skalman att den inte förekommer offentligt i "Nordstaterna"... Så var kan den förekomma öppet i ett sammanhang som har med ishall att göra? Sommar-OS i Atlanta innehöll knappast någon vinteraktivitet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 17 januari 2019, 19:28

MD650 skrev:
17 januari 2019, 16:27
Det var väl den där australiensiska skrinnaren som i alla loppen låg sist men vann OS-guld då alla medtävlare föll på banan och inte kom i mål?????
:)
Det var det jag menade. OS i Salt Lake City 2002
VECKANS FOKUS skrev:
12 FEBRUARI 2010 TEXT: CLAES LÖNEGÅRDFOTO: SCANPIX

Den osannolika berättelsen om australiensaren Steven Bradbury utspelade sig på skridskoåkningens kortbana – short track – i OS i Salt Lake City 2002.

Bradbury, en man som tillverkade sina egna skridskor i en liten verkstad hemma på gården, befann sig i slutet av sin idrottskarriär. Olympiaden skulle bli det sista han gjorde.

Kvalloppet vann han bekvämt. Men efter lottningen var han övertygad om att turneringen var över för hans del. I kvartsfinalen ställdes han både mot den regerande världsmästaren och den stora hemmafavoriten. Bara två kunde gå vidare.

Precis som han hade förutspått slutade han trea i heatet, bara för att sedan få beskedet att världsmästaren var diskad.

Inför semifinalen gjorde Bradbury vad som skulle visa sig vara ett taktiskt genidrag. Han insåg att han – som var äldre och betydligt längre än sina konkurrenter – aldrig skulle kunna gå till final på egen hand. Enda chansen var att ligga på betryggande avstånd bakom klungan och hoppas att de andra skulle ramla och dra med sig varandra i sin iver att slåss om förstaplatserna.

Och det var precis vad som hände i semifinalen. Bradbury gled in på en andraplats.

Om bara två skulle falla i finalen skulle han ta en medalj. Han körde på samma strategi, lade sig sist. Då händer det osannolika: i sista kurvan, efter nästan 1 000 meter, kraschar alla rakt in i sargen. Alla utom Steven Bradbury som stum av överraskning sträcker armarna i luften när han passerar mållinjen som segrare.

Så gick det till när Australien blev det första landet på södra halvklotet att ta guld i ett vinter-OS.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 17 januari 2019, 21:18

Det kanske ser ut som is men det är bilden som ger den illusionen. Golvmaterialet som man ser är lackerad parkett eller någon sorts plast i en mycket ljus nyans av blä.

Det jag trodde skulle vara alldeles klar är att vi ser en prispall med plats för fler än en silvermedaljvinnare. Och jag trodde att någon skulle gissa att funktionären fär vänta och vänta...

Skriv svar