Farrier - hovslagare

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Farrier - hovslagare

Inlägg av KoteGaeshi » 13 juli 2016, 15:40

De brittiska kavalleriregementenas hovslagare (idag väl bara i Household cavalry) med sina karaktäristiska yxor och (i Life guards) svarta hjälmplymer, är ett lite apart, men historiskt relevant, inslag i det brittiska militära ceremonielet.
Yxan, med en lång spik, användes för att avliva sårade eller sjuka hästar, och bärs idag istället för svärd på parad av arméns farriers.

Har det funnits liknande befattningar i det svenska kavalleriet - stridande soldater som samtidigt har denna speciella funktion? Finns det annars någon anledning till att dagens beridna högvakt inte inkluderar sådana, annat än att befattningen inte ligger på en soldat längre? :milsmile:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Farrier - hovslagare

Inlägg av qw12 » 14 juli 2016, 08:35

Följdfråga
Har 'farrier' samma ursprung som 'fourier' = 'furir' ?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Farrier - hovslagare

Inlägg av Markus Holst » 14 juli 2016, 10:00

farrier stammar från ferrum - järn. Hästskor heter i tyskland fortfarande hovjärn. Furir kommer väl från furage, alltså foder, samma ord som fodermarsk

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Farrier - hovslagare

Inlägg av KoteGaeshi » 14 juli 2016, 16:32

Det vore förstås vackert om farrier och furir vore samma etymologiskt, men det verkar som sagt inte vara så.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Farrier - hovslagare

Inlägg av qw12 » 14 juli 2016, 21:35

nej, uppenbarligen inte. Även wikipedia säger att ferrum är ursprunget

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Farrier - hovslagare

Inlägg av varjag » 30 oktober 2018, 04:15

KoteGaeshi skrev:
13 juli 2016, 15:40
De brittiska kavalleriregementenas hovslagare (idag väl bara i Household cavalry) med sina karaktäristiska yxor och (i Life guards) svarta hjälmplymer, är ett lite apart, men historiskt relevant, inslag i det brittiska militära ceremonielet.
Yxan, med en lång spik, användes för att avliva sårade eller sjuka hästar, och bärs idag istället för svärd på parad av arméns farriers.

Har det funnits liknande befattningar i det svenska kavalleriet - stridande soldater som samtidigt har denna speciella funktion? Finns det annars någon anledning till att dagens beridna högvakt inte inkluderar sådana, annat än att befattningen inte ligger på en soldat längre? :milsmile:
Det förestaller jag mig måste ha funnits. Men realiteten bör varit att t.ex. ett kavalleriregemente behövde flera stycken - och att dessa
troligast var helt upptagna med att sko/omsko hästar. Med lite tid över att slåss…..

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Farrier - hovslagare

Inlägg av Markus Holst » 30 oktober 2018, 08:51

Armén utbildade stora mängder hovslagare. Det finns speciella hovslagarväskor att hänga på sadeln.

Hovslagaryrket fanns som allt annat på flera nivåer. Jag vågar inte säga hur de var organiserade och i vilket antal de medföljde förbanden.

Varje häst hade med sig en uppsättning reservskor i högra sadelväskan. Soldaten ansvarade för att veta vilken storlek på skor hästen hade. Huruvida han själv skulle kunna byta en förstörd sko eller ersätta en försvunnen vet jag inte. Troligen fanns det en hovslagarutbildad kille i varje kompani, som medförde den lilla hovslagarväskan och gjorde enklare fältarbete, och mer utrustad personal i trossen.

Att i lumpen bli utbildad till hovslagare var en vinstlott för många killar - du fick ett yrke att leva på i det civila, om du ville.

Vem som akut dödade hästar vet jag inte. Det måste bero på situationen. Att det i Sverige skulle funnits en speciell yrkeskår för det tror jag inte. Det troligaste är att det ålåg veterinären.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Farrier - hovslagare

Inlägg av Schwemppa » 30 oktober 2018, 10:10

Min farfar var veterinärunderofficer under Fortsättningskriget. Han var inte veterinär, han var jordbrukare men en erkänd hästkarl och, som jag har förstått det, åtföljde han veterinärofficeren (som var veterinär på riktigt) som hjälpreda och assistent.

Till hans uppgifter hörde också att avliva hästar när veterinären så bedömde. Han hade en Mauser 9mm för ändamålet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Farrier - hovslagare

Inlägg av varjag » 30 oktober 2018, 10:31

Schwemppa skrev:
Till hans uppgifter hörde också att avliva hästar när veterinären så bedömde. Han hade en Mauser 9mm för ändamålet.
För de undrande - det var
en s.k. Rød Nia.jpg
- en tysk C/96 tillverkad under 1:a Vk och kamrad för den tyska 9 mm's (& finska..) Parabellumpatronen.
Den prominenta Röda Nian inbränd på kolven - var just för att påminna skytten om den INTE passade för Mausers standardpatron - 7,63mm Mauser.


Varjag

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Farrier - hovslagare

Inlägg av Schwemppa » 30 oktober 2018, 11:17

varjag skrev:
30 oktober 2018, 10:31
- en tysk C/96 tillverkad under 1:a Vk och kamrad för den tyska 9 mm's (& finska..) Parabellumpatronen.
Den prominenta Röda Nian inbränd på kolven -
Varjag
Just den. För jag har sett den och hållit i den, han hade den kvar efter kriget. Fråga inte mig hur det gick till.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Farrier - hovslagare

Inlägg av varjag » 30 oktober 2018, 12:12

Just den. För jag har sett den och hållit i den, han hade den kvar efter kriget. Fråga inte mig hur det gick till.
Familjeklender bevaras bäst UTAN statlig insyn :lol:

Varjag

Skriv svar