Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av sveahk » 28 oktober 2018, 21:41

Geiser, riktigt Amund, och jag tror det räcker som svar. Det tredje skeppet hette Thingvalla (som platsen för islänningarnas Allting), och rederiet gick under samma namn. Ett danskt företag som skeppade skandinaviska emigranter till Amerikat i slutet på 1800-talet. Och som förlorade först Hekla 1 1883 öst om Sandefjord i Norge, utan förlust av människoliv. Sämre gick det när rederiets Geiser kolliderade med Thingvalla - tala om otur! - fem år senare i dimman utanför Nova Scotia...118 emigranter drunknade. Thingvalla, som vi ser på tredje bilden, klarade sig i hamn med en totalkrossad näsa - ett under om något!

Varjag eller Amund tar hand om frågan.

Hans K

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 oktober 2018, 22:03

sveahk skrev:
28 oktober 2018, 21:41
Geiser, riktigt Amund, och jag tror det räcker som svar. Det tredje skeppet hette Thingvalla (som platsen för islänningarnas Allting), och rederiet gick under samma namn. Ett danskt företag som skeppade skandinaviska emigranter till Amerikat i slutet på 1800-talet. Och som förlorade först Hekla 1 1883 öst om Sandefjord i Norge, utan förlust av människoliv. Sämre gick det när rederiets Geiser kolliderade med Thingvalla - tala om otur! - fem år senare i dimman utanför Nova Scotia...118 emigranter drunknade. Thingvalla, som vi ser på tredje bilden, klarade sig i hamn med en totalkrossad näsa - ett under om något!

Varjag eller Amund tar hand om frågan.

Hans K
Jag trodde ärligt - att båtens skador hade rensats upp i docka av din bild - men det var tydlgen inte fallet
Thingvalla.jpg
Thingvalla.jpg (86.65 KiB) Visad 1148 gånger
En precisionskollision minsann!

Amund tar frågan!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 29 oktober 2018, 20:21

Ojdå, fick jag frågan med min lilla insats? Tack för den i så fall :)

Detta handelsfartyg verkar på den här bilden ha lastat bilar på däck 8O - kanske i Mecico prt Colombia? Hursomhelst gick hon på grund väldigt illa en gång i mitten på 80-talet och hon sjönk så småningom - även några besättningsmän omkom också.

Handelsfartyg.jpg

På bilden ovan kan man tydligt skymta Panamaflaggan i aktern, men nu undrar jag vad detta fartyg gjorde under Andra världskriget och vad hette hon då..?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 oktober 2018, 12:07

Lite magert med kött på dom benen Amund….

Sticker ut nacken med gissningar….byggd UK 1938-45, omkr. 11000 ton. Krigsförflutet ? Hon var inte ngn AMC
Skadad med räddad efter torpeddrama ?????

:roll: Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 30 oktober 2018, 19:41

varjag skrev:
30 oktober 2018, 12:07
Lite magert med kött på dom benen Amund….
Ja sannerligen, men det måste vara svårt om frågan ska överleva Varjags första granskning. :D
varjag skrev:

Sticker ut nacken med gissningar….byggd UK 1938-45, omkr. 11000 ton.
Byggåret och storleken har du fått till bra men hon byggdes inte på den sidan Nordsjön.
varjag skrev:
Krigsförflutet ? Hon var inte ngn AMC
Hon var bitvis ganska så bra beväpnad beroende på uppdraget. :wink:
Modell.jpg
Blev ganska hårt åtgången vid ett tillfälle av både kustartilleri och flyg.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 oktober 2018, 03:40

Byggåret och storleken har du fått till bra men hon byggdes inte på den sidan Nordsjön.
Nachtjägerleitungsschiff TOGO ! (Nattjaktledarfartyg; opererade med Luftwaffe radarpersonal ombord)
notera alla radarantennerna.....jpg
notera alla radarantennerna.....jpg (17.82 KiB) Visad 1068 gånger
Frågebilden visar henne som Panama's TOPEKA
Am 08. April 1976 neuer Eigner und neuer Name TOPEKA. Trotz mehrfachem Eignerwechsel bleibt der Name bestehen.
Dessemellan många olika uppgifter - trupptransportfartyg, minläggare, hjälpkryssare, norskt repatrieringsfartyg som SVALBARFD - mm mm mm

https://www.tapatalk.com/groups/frozens ... d-t89.html
https://en.wikipedia.org/wiki/German_ni ... essel_Togo
http://www.dal-jte-sammlung.de/index.ph ... h1945/togo

Bra fråga Amund!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 31 oktober 2018, 07:04

varjag skrev:
31 oktober 2018, 03:40
Nachtjägerleitungsschiff TOGO ! (Nattjaktledarfartyg; opererade med Luftwaffe radarpersonal ombord)

Frågebilden visar henne som Panama's TOPEKA
Am 08. April 1976 neuer Eigner und neuer Name TOPEKA. Trotz mehrfachem Eignerwechsel bleibt der Name bestehen.
Dessemellan många olika uppgifter - trupptransportfartyg, minläggare, hjälpkryssare, norskt repatrieringsfartyg som SVALBARFD - mm mm mm

https://www.tapatalk.com/groups/frozens ... d-t89.html
https://en.wikipedia.org/wiki/German_ni ... essel_Togo
http://www.dal-jte-sammlung.de/index.ph ... h1945/togo

Bra fråga Amund!

Varjag
Och du löste frågan! :) Befann sig som vanligt handelsfartyg i Kamerun när kriget bröt ut men lyckades slinka tillbaka till Tyskland i slutet av november (gjorde ca 17 knop). Försökte bryta sig ut genom Engelska kanalen med 350 mans besättning i februari -43, som den sista kaparen HSK Coronel, men britterna hade god kännedom om henne och dunkade på henne så gott de kunde. Nådde fransk hamn men försöket övergavs och hon återvände till Tyskland och sin nya roll inom Luftwaffe. Gick under början av 1945 i skytteltrafik med flyktingar från Pillau.
Lite mer om henne i de här länkarna:
http://www.gyges.dk/Togo.htm
https://de.wikipedia.org/wiki/Togo_(Schiff,_1938)
Togo innan ombyggnad.jpg
Togo innan ombyggnad.jpg (24.99 KiB) Visad 1064 gånger
Varjags mycket välförtjänta fråga - varsågod!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 oktober 2018, 11:56

Tack Amund
ett berömt skepp-
- torrlagt før bottenskrapning -.png
- torrlagt før bottenskrapning -.png (361.02 KiB) Visad 1046 gånger
och diverse reparationer….säkert behövliga då skutan befann sig på en uppmärksammad världsomsegling…

Vad hette hon - och var skedde ''torrläggningen'' ?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 31 oktober 2018, 19:57

Tokgissning på Endeavour och någonstans i Varjags hemtrakter..? :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 november 2018, 07:32

denna kanalen.....jpg
eller bättre - smala sund ''vid världens ände'' bär än idag skeppets namn…..långt från Terra Australis :wink:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 1 november 2018, 21:03

Kan det vara Beagle? Ingen aning i så fall var man bottenskrapade henne, naturen ser karg ut - Eldslandet?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 november 2018, 21:41

Amund skrev:
1 november 2018, 21:03
Kan det vara Beagle? Ingen aning i så fall var man bottenskrapade henne, naturen ser karg ut - Eldslandet?
Och - som vanligt, skjuter Amund en - Femetta!
The Beagle Laid Ashore for repairs. Location: Tierra del Fuego, Santa Cruz river, 50.1125°S and 68.3917°W That is the position calculated by Captain Robert FitzRoy. The error was small. The drawing shows that the site must have been a river bank (50.13°S?, 68.39°W?) near the calculated position.
Med på resan, befann sig ingen mindre än - Charles Darwin; mannen med ''Arternas Uppkomst'' och Darwinismen !
Beagle med Darwin.jpg
Beagle med Darwin.jpg (32.87 KiB) Visad 896 gånger
https://www.britannica.com/biography/Ch ... gle-voyage

Notera The Beagle-Channel på kartan - dom SEGLADE igenom den - ingen dålig bedrift!

Din fråga, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 2 november 2018, 17:40

Tack för frågan. Tänker ofta att sjömanskapet på dessa segelfartyg måste ha varit enormt stort med tanke på de få hjälpmedel man hade. Fortsätter på temat hjälpmedel och metoder till sjöss.

Nuförtiden behöver väl ingen navigera längre utan det sköter en dator antar jag. Inte ens sjökort behövs väl längre utan de är numera digitala har jag förstått, man undrar om det ljuset påverkar mörkerseendet som var så viktigt förr?
Då ställer jag några frågor om hur det navigerades förr om åren, det finns många på forumet som kan betydligt mer än jag om detta men jag provar i alla fall.

1. Vad kallas denna pryl 1?

Navigationshjälpmedel.jpg

2. Och vad kallas denna pryl 2?

Ytterligare en.jpg
Ytterligare en.jpg (32.61 KiB) Visad 836 gånger
3. Sista frågan inkluderar användning av prylarna på de två bilderna – Om låt säga pryl 1 säger att en fyr befinner sig i bäring 45 grader styrbord och man samtidigt avläser pryl 2. När fyren befinner sig tvärs om styrbord har vi en position. Bäringen (=den tänkta kursen) till fyren utgör en ortlinje och den tillryggalagda distansen mellan avläsningarna är lika med avståndet till fyren, nu kan man enkelt sätta ut positionen på sjökortet.

Vad kallas denna navigationsavläsningsmetod?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 2 november 2018, 17:50

1. Pejlskiva
2. Släplogg
3. Terrester navigation, dvs navigation baserad på observationer av kända fasta föremål, till exempel land

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 2 november 2018, 17:59

Donkeyman skrev:
2 november 2018, 17:50
1. Pejlskiva
2. Släplogg
3. Terrester navigation, dvs navigation baserad på observationer av kända fasta föremål, till exempel land
Det är full pott för Donkeyman! :)
Ska erkänna att på 3:an tänkte jag mig svaret Fyrastreckspejling som jag tror det kallades, alltså att 45 grader är lika med 4 streck på kompassen.
Hursomhelst går frågan till Donkeyman - Varsågod!

Låst