Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Siklöja - löjrom
Sarvi prickade in siklöjan där beståndet har gått ned dramatiskt under de senaste 10 åren. Och produkten är givetvis löjrom. Men jag undrade också vad det beror på att siklöjan försvinner. Jag låter följdfrågan stå öppen lite till medan ni kan studera en löjromstoast som försvann ned i Donkeymans ölmage för ett par veckor sedan. Platsen var ombord i ångfartyget "Storskär".
Jag ger en liten ledning genom att påpeka att det inte bara är Donkeyman som gillar löjrom.

Jag ger en liten ledning genom att påpeka att det inte bara är Donkeyman som gillar löjrom.

OT -
e're Lysholms Linie i nubbeglaset …..
i.s.f.
e're Lysholms Linie i nubbeglaset …..
i.s.f.
Nejdå. Det är en vanlig hederlig "Bäsk". Det vill säga "Bäska Droppar" som är malörtsbrännvin. När jag är i Svedala dricker jag Svenskt brännvin. Men skall jag ha en stänkare i Norge så blir det Lysholm Linje eller Gammel Oppland.
Men så skall jag förtydliga andra ledet av min fråga. Som väl inte är en ren sjöfartsfråga men fiskeri är ju också en form av shipping. Att fångsterna av siklöja reducerats kraftigt på senare år beror på att det är någon annan som käkar upp den. Men som är till irritation för annat yrkesfiske också. Vem kan det vara ?
Men så skall jag förtydliga andra ledet av min fråga. Som väl inte är en ren sjöfartsfråga men fiskeri är ju också en form av shipping. Att fångsterna av siklöja reducerats kraftigt på senare år beror på att det är någon annan som käkar upp den. Men som är till irritation för annat yrkesfiske också. Vem kan det vara ?
Jag gissar på storskarv.Donkeyman skrev: ↑30 september 2018, 14:33Nejdå. Det är en vanlig hederlig "Bäsk". Det vill säga "Bäska Droppar" som är malörtsbrännvin. När jag är i Svedala dricker jag Svenskt brännvin. Men skall jag ha en stänkare i Norge så blir det Lysholm Linje eller Gammel Oppland.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Visst är storskarven en högst bidragande orsak till att balansen mellan fiskbestånden förändras men fiskare i hela Östersjön upplever också det man kallar "sälplågan". Sälbestånden har ökat dramatiskt på senare tid. Jag lyssnade på ett radioprogram om saken och då påstod man att i Bottenhavet och Bottenviken tar sälen 8 ggr så mycket fisk som människan. Och siklöjan är ett lokalt bestånd som har drabbats speciellt.
Nu hade vi Sarvi som prickade in siklöjan och Markus som tog följdfrågan. Så den av de två som är först tar nästa fråga.
Nu hade vi Sarvi som prickade in siklöjan och Markus som tog följdfrågan. Så den av de två som är först tar nästa fråga.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
För fiskare river sälen upp samma känslor som vargen gör för landkrabbor. Sarvi får frågan, han var först.
Då undrar jag var vi är om man ser denna fyr?
- Bilagor
-
- 1F5A296A-B03D-4838-9462-FF58FECE4555.jpeg (53.92 KiB) Visad 547 gånger
Visst är det så, varjag tar oss vidare.
Denne -
(Jo - jag vet att vi befinner oss i Sjöfartshistorien
)
skar sina första lagrar i detta flygplan. Innan har blev ännu mera bekant med liknande bedrift på Böljan den Blå….
Då allt gått bra med hans flygplantyp - kom han senare att ge alla sina båtar samma namn
Vem?
Varjag
skar sina första lagrar i detta flygplan. Innan har blev ännu mera bekant med liknande bedrift på Böljan den Blå….
Då allt gått bra med hans flygplantyp - kom han senare att ge alla sina båtar samma namn
Vem?
Varjag
Här -
en De Havilland Gypsy Moth
, Varjag
I hårt väder och med ''bottenrevade segel''
Varjag
Varjag
Nu föll poletten plötsligt ned. Minnet är bra men kort. Det är Sir Francis Chichester som tidigt var flygare men ännu mer känd som ensamseglare. Hans segelbåtar hette alla "Gypsy Moth", tror det fanns 4 stycken totalt.