Ja det är tio år sedan och som sagt det är först nu jag begriper att krisen är slut? Hur länge varade den?
Sonderling
Ingen 30-talsjargong alls sonderling! När stormen bröt ut - var man tvungen välja första ''slaktlamm'' - Lehmann'ssonderling skrev: ↑9 september 2018, 19:06Är det nånslags ironi? Du vet Varjag 30-tals jargong är inte så gångbart längre.![]()
Sonderling
Det är högkonjunkturen som snart är slut.sonderling skrev:Ja det är tio år sedan och som sagt det är först nu jag begriper att krisen är slut? Hur länge varade den?
Finanskriserna - för det är bankväsendet som är A & O i kriserna, brukar komma med 10-12 års mellanrum.
Var inte det för att försvara den fasta kronkursen?Valutakrisen 1991 hade väl samma ingredienser
Det är vardagsmat för stater som inte spelar i den ekonomiska elitserien. Det kan ofta handla om en kapitalflykt som egentligen är orättvis, exempelvis att oroligheter i en region även slår mot länder som inte berörs men finns i regionen. Länder med ekonomisk potential men som inte har marknadens fulla förtroende som ekonomiskt solida, t.ex. Ryssland, Turkiet, Argentina, Brasilien, –lätt drabbas av kapitalflykt och där man trots dåliga tider tvingas höja räntorna kraftigt för att kapital ska strömma tillbaka till landet. Det är därför dessa länders börser snabbt kan skapa miljonärer och lika snabbt ruinerar dem.
Jo 90-tals krisen i Sverige var i mycket en framtvingad strukturförändring. En slutstrid om vem som har kontroll över det internationella och nationella kapitalet. Politikerna trodde fortfarande att det var på Finansdepartementet man bestämde kronans värde och även vilken styrränta landet ska ha – detta trots att man avskaffat valutaregleringen, och därmed gett marknaden möjlighet att dra bort kapital om man inte tror att kronan är värd det politikerna säger att den är värd. Egentligen är det lite komiskt så här i efterhand hur okunniga och naiva politikerna var – skulle någon idag ta finansministern på allvar om denne hävdade att det går 6 kronor på en dollar, samtidigt som marknaden bedömer att en dollar är värd ungefär 9 kronor? Sedan har ju både högern och vänstern varit rörande eniga om tolkningen att alla fel och fiaskon berodde på den illvillige gamle juden George Soros, men det är en annan historia.hilbert skrev: ↑21 september 2018, 14:41Var inte det för att försvara den fasta kronkursen?Valutakrisen 1991 hade väl samma ingredienser
Den situationen har vi väl inte idag?
Jag skall villigt erkänna att jag inte är så insatt i de här frågorna.
Den som anser sig vara det får gärna förklara skillnader och likheter.
Vill först betona att jag visserligen läst ekonomisk historia men är ändå en glad amatör, och liksom för lärda nationalekonomer är även min tolkning en åsikt bland andra.
Där säger du något intressant. Jag har en kompis som handlar med konst och antikviteter. Han är närmast chockad över hur bra affärerna går.Marknaden är så full av pengar att ingen vet vad de ska göra av dem