Gormslægten og navnet Hardeknud

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Gormslægten og navnet Hardeknud

Inlägg av Karsten Krambs » 7 augusti 2018, 10:59

Denne analyse har afdækket at der er belæg for, at navnet Hardeknud har eksisteret i England tilbage omkring år 900. Derfor er det interessant, at når et så sjællent navn som Hardeknud optræder to gange i England fra omkring år 900 og ca. 1050 - at man må stille spørgsmålet: "Hvem var de nævnte vikinger?"

Læs videre her -

https://www.academia.edu/36276613/Konge ... Harde_Knud

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Gormslægten og navnet Hardeknud

Inlägg av Jens Yde » 8 augusti 2018, 14:14

Fint lille arbejde du har lavet, Peter Krambs, og det holder gang i oldsagerne. Desværre kan jeg ikke bidrage med noget specielt fornuftigt angående det oldnordiske sprog. Mængden af navne fra vikingetid i artiklen, omkring 65, er samtidig stor.

I korthed er mit gæt pr. dags dato, at Gormslægten, med lille Gorm ombord, er sejlet fra den nordlige del af de britiske øer til det sydlige Norge. Fra området øst for Oslofjorden, i dag kaldet Østfold, er familien nået til Nordjylland og har slået sig ned i nogenlunde sikkerhed i den vestlige Limfjord. Hårdt presset af mig selv har jeg udpeget et konkret område som deres bopæl. Det ligger i nærheden af Sejlhøj ved Øster Vandet øst for Klitmøller, der er et gammelt fiskerleje som i vore dage bruges til surfing og kaldes Cold Hawaii. Fra området nær Vandet Sø kunne Gorm og hans familie nå ud i både fjord og hav, altså en fornuftig placering hvis andre vikinger ville dem ondt.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Gormslægten og navnet Hardeknud

Inlägg av Karsten Krambs » 8 augusti 2018, 16:49

Jens Yde skrev:
8 augusti 2018, 14:14
Fint lille arbejde du har lavet, Peter Krambs, og det holder gang i oldsagerne. Desværre kan jeg ikke bidrage med noget specielt fornuftigt angående det oldnordiske sprog. Mængden af navne fra vikingetid i artiklen, omkring 65, er samtidig stor.
Dejligt at kunne medvirke til at holde liv i din interesse for dansk historie, Jens Yde. Som du ser husker jeg endnu dit fornavn, mens du åbenbart mener jeg hellere burde hedde Peter Krambs? 8O Jeg håber artiklen har kunne inspirere dig til yderligere tankegods, så du kan skrive videre på din 'Gorms Saga'. Fortsat god fornøjelse med det.

Forøvrigt er artiklen - indtil nu - og på kort tid læst 147 gange, så jeg kan ikke klage over manglende interesse. Tak for det.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Gormslægten og navnet Hardeknud

Inlägg av Karsten Krambs » 7 augusti 2019, 16:01

Hej igen Jens Yde !!

Jeg har lidt mere litteratur om Gormslægten og Hardeknud. Lige til at åbne og læse, se bare her -

* Kongenavne Harald, Svend & (Harde)Knud

'Denne analyse har afdækket at der er belæg for, at navnet Hardeknud har eksisteret i England omkring år 900. Dermed ikke sagt, at navnet har angelsaksisk oprindelse. Traditionen med kongelig møntprægning blev først indført i Skandinavien perioden 995-1000 og den første danske historieskrivning er fra 1100-tallet. Derfor er det interessant at et så sjældent navn som Hardeknud optræder to gange i England fra omkring år 900 og fra ca. 1050. Hvem var de nævnte vikinger?'

https://vikingetiden44096621.files.word ... d-knud.pdf

* Early Norse kings of York

'This paper is a critical review of the early Norse kings of York. The true value of all sources is analysed and evaluated, as well as compared to the hagiography and legend of the ‘Historia de Sancta Cuthberta’ whose credibility is verified.'

https://vikingetiden44096621.files.word ... f-york.pdf

Skriv svar