Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av erep » 26 maj 2018, 17:56

Boendefrågan är intressant, då vi har "alltid" haft det så att på kasern har manskapet haft sina egna stugor (logement), gruppcheferna sina och aspiranterna sina. På min tid var manskapsstugorna för ca. +20, underofficersstugorna för runt 10 och aspirantstugorna för 2 och 3.

Som en kuriositet syns ju detta i Laines femtiotalsversion av Okänd soldat (och boken) där Rokka inte vill bo med undersergeanterna utan med sin kompis Susi när de kommer till kasernen i Petroskoj.

I fält är ju sedan övernattningarna enligt de funktionella strukturerna.

Men nu har kommendören för Björneborg brigad inför en ordning där gruppcheferna sover i samma stugor som deras färska manskap. Samtidigt har de ordnats ett utrymme för bara gruppchefer, så att de skall kunna ha ett utrymme för sig. Jag har inte sett värst mycket kommenterat om detta ännu.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av Hans » 26 maj 2018, 18:09

Tack erep för intressant läsning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av mrsund » 26 maj 2018, 19:54

Det finns väl lite fördel med sammanhållningen för de förband som utbildats ihop eller rekryterats från samma "område" eller är det bara min romantiska syn?

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av Forskaren » 27 maj 2018, 18:06

Hans skrev:Tack, nu funkar det.

Fast det hela låter lite lustigt, har du tillgång till 'Larsson, Göran Studentbeväringar – studentexercisen i Lund. Publicerad i Särafen nr 2 1992.' och vet du vad han hade för källor?

MVH

Hans
Beklagar dröjsmålet med mitt svar, men jag var ute och njöt av vårsolen. Nej, jag har inte tillgång till den ursprungliga artikeln, utan hittade den arkiverade webbplatsen som jag länkade till. Jag googlade helt enkelt på ordet studentbeväring. Det är ett ord som jag hörde redan under 1970-talet, mestadels använt som skällsord för PB-elever - "Jävla studentbeväringar"!

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av erep » 3 augusti 2018, 14:55

Detta är rätt intressant ur två synvinklar

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7012249

Lyssna gärna på klipper. Det ger mera information.
De första värnpliktiga rycker in
2:34 min
Publicerat torsdag 2 augusti kl 11.20

Nu har den första kullen på 19 värnpliktiga tagit plats hos Fältjägargruppen på Frösön.

Värnplikten i Sverige har återinförts och nu har de första värnpliktiga sedan 2005 ryckt in hos Fältjägargruppen på Frösön.

19 rekryter ryckte in den 30 juli för att genomföra en militär grundutbildning. Anna Fredriksson hade inte sökt in till militären frivilligt, men en kallelse dök upp och nu är hon på Frösön och har en fyra månader lång utbildning framför sig.

– Till en början var det ganska kul att få kallelsen, men samtidigt lite skräckblandat, säger Anna Fredriksson.

Mellan 2011 och fram till 2017 var värnplikten vilande. Förra året beslöt regeringen att skyldigheten att göra värnplikt ska gälla igen och det gäller både män och kvinnor. De första att rycka in nu blir de som är födda 1999.

Totalt ska 4 000 soldater utbildas i Sverige i år. Enligt Totalförsvarets rekryteringsmyndighet (TRM) var det färre än väntat som sökte frivilligt, samtidigt som många av de som mönstrade av plikt gjorde bra ifrån sig.
1) Nitton stycken rekryter på ett förband. Det kan man verkligen kalla småskaligt. Det går åt en massa funktioner för att dessa ska utbildas på ett förband och jag frågar mig om det är lönt att utbilda rekryter i en mindre grupp än en pluton.

2) Damen som hörs är pliktad in i en 4 månaders utbildning med riktning hemvärnet. Hemvärnet är frivilligt. Ska man faktiskt plikta in personer för denna korta utbildbildning eller borde de pliktade göra längre utbildning.

Antalet utbildade skall ju ökas successivt. Undrar när man börjar utbilda förband och inte enskilda soldater.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av MD650 » 3 augusti 2018, 15:59

erep skrev:
3 augusti 2018, 14:55

1) Nitton stycken rekryter på ett förband. Det kan man verkligen kalla småskaligt. Det går åt en massa funktioner för att dessa ska utbildas på ett förband och jag frågar mig om det är lönt att utbilda rekryter i en mindre grupp än en pluton.

Det är fler än 19.
Det sker även vplutbildning i Boden, Kiruna, Arvidsjaur, Härnösand och som sagt Östersund vilka ingår i förbandet I 19.
Problemet är inte att det är småskaligt utan att Rekryteringsmyndigheten har inte lyckats lösa sin uppgift d.v.s. levera soldater p.g.a. av omstrukturering.
:)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av mrsund » 3 augusti 2018, 16:09

MD650 skrev:
3 augusti 2018, 15:59
erep skrev:
3 augusti 2018, 14:55

1) Nitton stycken rekryter på ett förband. Det kan man verkligen kalla småskaligt. Det går åt en massa funktioner för att dessa ska utbildas på ett förband och jag frågar mig om det är lönt att utbilda rekryter i en mindre grupp än en pluton.

Det är fler än 19.
Det sker även vplutbildning i Boden, Kiruna, Arvidsjaur, Härnösand och som sagt Östersund vilka ingår i förbandet I 19.
Problemet är inte att det är småskaligt utan att Rekryteringsmyndigheten har inte lyckats lösa sin uppgift d.v.s. levera soldater p.g.a. av omstrukturering.
:)
Det är inga problem, tror inte det finns utrymme i budgeten för fler ändå :oops:

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av erep » 3 augusti 2018, 16:17

MD650 skrev:
3 augusti 2018, 15:59
Det är fler än 19.
Det sker även vplutbildning i Boden, Kiruna, Arvidsjaur, Härnösand och som sagt Östersund vilka ingår i förbandet I 19.
Problemet är inte att det är småskaligt utan att Rekryteringsmyndigheten har inte lyckats lösa sin uppgift d.v.s. levera soldater p.g.a. av omstrukturering.
:)
OK, inte på ett förband men nog på en utbildningsplats.

Jag har nog svårt att se att det inte skulle vara ineffektivt.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av Bjernevik » 4 augusti 2018, 10:19

erep skrev:
3 augusti 2018, 16:17
Jag har nog svårt att se att det inte skulle vara ineffektivt.
Det är Fältjägargruppen som sköter utbildningen av av dem. Den finns redan där för att stödja Hemvärnet i området, så det är inte så att det byggts upp resurser bara för dessa 19. Men visst, kan man utbilda 19 kan man lika gärna utbilda tre gånger så många med samma resurser så synd att det inte blev flera där.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av KoteGaeshi » 4 augusti 2018, 18:15

erep skrev:
3 augusti 2018, 14:55

2) Damen som hörs är pliktad in i en 4 månaders utbildning med riktning hemvärnet. Hemvärnet är frivilligt. Ska man faktiskt plikta in personer för denna korta utbildbildning eller borde de pliktade göra längre utbildning.
Med all tänkbar sannolikhet är de som pliktas in för grundutbildning idag lika frivilliga som de som söker helt självförvållat. Jag kan också se poängen i att man tar ut pliktsoldaterna till befattningar som inte innebär anställning efter grundutbildningen, då man nog helst vill ha de allra mest motiverade till anställda, och mer välutbildade, soldater i framtiden.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av erep » 4 augusti 2018, 20:28

KoteGaeshi skrev:
4 augusti 2018, 18:15


Med all tänkbar sannolikhet är de som pliktas in för grundutbildning idag lika frivilliga som de som söker helt självförvållat. Jag kan också se poängen i att man tar ut pliktsoldaterna till befattningar som inte innebär anställning efter grundutbildningen, då man nog helst vill ha de allra mest motiverade till anställda, och mer välutbildade, soldater i framtiden.
Ja, trots att hon säger att hon inte var frivillig, har hon sannolikt varit positiv, och eventuellt uttryckt sig lite neutralt om eventuell tjänst. Vad jag inte ändå förstår, är att man inte istället utbildar 9-11 månader, utan denna korta 4 mån, ifall man inte önskat komma in i hemvärnet.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inlägg av Bjernevik » 4 augusti 2018, 21:43

erep skrev:
4 augusti 2018, 20:28
Ja, trots att hon säger att hon inte var frivillig, har hon sannolikt varit positiv, och eventuellt uttryckt sig lite neutralt om eventuell tjänst. Vad jag inte ändå förstår, är att man inte istället utbildar 9-11 månader, utan denna korta 4 mån, ifall man inte önskat komma in i hemvärnet.
Det är lite oklart vad det är hon inte var frivillig till. Mönstringen eller sedermera inkallelsen till GU.

Skriv svar