Haile Sellaisse , Rastafari , judendom och Israel.
Haile Sellaisse , Rastafari , judendom och Israel.
Jag undrar över vilka likheter det finns mellan rastafari och judendom och hur rastafarirörelsen grundades.
Jag skulle också vilja veta om sionismens grundare Theodor Herzl någonsin funderade på att istället för att bilda en judisk stat i Palestina istället göra det i någon del av Abessinien.
Jag skulle också vilja veta om sionismens grundare Theodor Herzl någonsin funderade på att istället för att bilda en judisk stat i Palestina istället göra det i någon del av Abessinien.
Etiopien som ett Judiskt hemland har nog aldrig seriöst diskuterats men Sionismen blev på 1890-talet erbjudna att grunda en Judestat i Uganda, även delar av Argentina diskuterades. har även för mej att jag läst nån stans om att det fans planer om ett Judiskt hemland i Australien (Västaustralien) ? Nån som vet nått om detta?
Hasseman
citat
Speciellt när man funderade på att acceptera Uganda och Argentina som alternativ.
citat
Men eftersom Etiopien eller abessinien enligt mig vore ett mer logiskt alternativ än Palestina så tycker jag att någon av dom sionistiska förespråkarna åtminstone borde ha funderat på att skapa Israel där.Etiopien som ett Judiskt hemland har nog aldrig seriöst diskuterats men Sionismen blev på 1890-talet erbjudna att grunda en Judestat i Uganda
Speciellt när man funderade på att acceptera Uganda och Argentina som alternativ.
Rastafarirörelsen grundar sig i den Jamaicanske nationalisten Marcus Garveys tankar och proklameringar. Han lärde ut till de svarta på Jamaica (och i USA) att de ska "resa hem" till Afrika, och helst då till Etiopien. Han ville ändra de svartas syn på deras egna rötter. Han ville att svarta skulle (med all rätt) vara stolta över vart de kom ifrån. På 1920 talet profeterade Garvey att en svart konung skulle krönas...
...I Etiopien kröntes på 30 talet en svart konung vid namn Ras Tafari och blev då Haile Sellassie 1. Profetsian hade enligt Garveys anhängare då slagit in. Sellassie är i det närmaste en gud nu för Rastafarianhängarna.
Haile sade sig härtamma från i rak linje från Kung David.
Rastafaris gud kallas Jah vilket härstammar från hebreiskans Yahweh (jehova).
mvh
/Rally
...I Etiopien kröntes på 30 talet en svart konung vid namn Ras Tafari och blev då Haile Sellassie 1. Profetsian hade enligt Garveys anhängare då slagit in. Sellassie är i det närmaste en gud nu för Rastafarianhängarna.
Haile sade sig härtamma från i rak linje från Kung David.
Rastafaris gud kallas Jah vilket härstammar från hebreiskans Yahweh (jehova).
mvh
/Rally
- Djinghis Khan
- Medlem
Allt det ni skriver är iofs sant, men ni kanske också borde komma ihåg vilken slags ledare Selassie egentligen var, och vilka konsekvenser hans och andra högt uppsatta judars ageranden har fått för den nuvarande synen på judar i Etiopien och Eritrea. Hade en judisk stat skapats i regionen hade den nog om möjligt varit än mer instabil än det nuvarande Israel/mellanöstenr.
Dessutom ska man komma ihåg att de vita judarna som dominerar USA/Israel och de svarta judarna, d v s falasherna (vet faktiskt inte hur det stavas
) vilka är de etiopiska judarna, aldrig har kommit överens. När Etiopien under kommunisttiden tog tag i "judefrågan" som hämnd för vad kejsaren och hans närmaste ställt till med, ville många etiopiska judar fly till Israel, men nekades under en ganska lång period tillåtelse till detta eftersom de vita judarna anser att den svarta judendomen inte är den "riktiga" judendomen. De etiopiska judar jag har mött känner sig därför generellt sett svikna och förråda av Israel.
Lång och komplicerad historia, men är det nån annan som vet mer så skriv gärna. Jag är etiopier själv så jag bryr mig
Dessutom ska man komma ihåg att de vita judarna som dominerar USA/Israel och de svarta judarna, d v s falasherna (vet faktiskt inte hur det stavas
Lång och komplicerad historia, men är det nån annan som vet mer så skriv gärna. Jag är etiopier själv så jag bryr mig
Utveckla gärna om vad Haile gjorde som ställde till det för judarna.Allt det ni skriver är iofs sant, men ni kanske också borde komma ihåg vilken slags ledare Selassie egentligen var, och vilka konsekvenser hans och andra högt uppsatta judars ageranden har fått för den nuvarande synen på judar i Etiopien och Eritrea.
Han var knappast en jude heller enligt Israeliska regler och han föddes som muslim och dog som kristen.
Dom som ställde till det för regionen är väl snarast England , Frankrike och Italien och inte kejsardömet Etiopien/Abessinien.
Det fascinerande tycker jag att Etiopien är ett av världens äldsta statsbildningar och det antagligen äldsta kristna.
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Vlad Fodorsky
Förbindelserna mellan Etiopien och dom judiska områdena var goda och när det i jesus efterföljd kristnades judar så var det naturligt att även många etiopiska judar blev kristna.
Kom ihåg att Moses gifte sig med en afrikansk kvinna och jesus uppges av vissa apostlar vara svart.
Etiopien låg också nära det romerska riket som kristnades och därifrån kom säkert inspiration.
Etiopien fick sin statskyrka redan år 400 e.k vilket tyder på vädligt nära förbindelser med Palestina.
Som jag ser det ( och jag vet att många inte håller med ) beror det på att många av dom tidiga kristna m.a.o judar var mörkhyade och bodde i området.Hur kommer det sig egentligen att Etiopien är kristet?
Förbindelserna mellan Etiopien och dom judiska områdena var goda och när det i jesus efterföljd kristnades judar så var det naturligt att även många etiopiska judar blev kristna.
Kom ihåg att Moses gifte sig med en afrikansk kvinna och jesus uppges av vissa apostlar vara svart.
Etiopien låg också nära det romerska riket som kristnades och därifrån kom säkert inspiration.
Etiopien fick sin statskyrka redan år 400 e.k vilket tyder på vädligt nära förbindelser med Palestina.
Hur är det mer logiskt?wreezig skrev:Men eftersom Etiopien eller abessinien enligt mig vore ett mer logiskt alternativ än Palestina så tycker jag att någon av dom sionistiska förespråkarna åtminstone borde ha funderat på att skapa Israel där.
Eftersom det redan fanns en stor judisk närvaro där och judarna behandlades bra av kejsarfamiljen.Hur är det mer logiskt?
Den etiopiska kyrkan är också mycket lik judendomen och det borde inte vara några problem att intergrera fler judar i det etiopiska samhället.
Palestina tillhörde ju på den tiden det Osmanska riket som var på väg att falla samman så framtiden för ett judiskt samhälle där skulle givetvis anses vara ganska osäkert.
Jag håller inte med. Israel är judendom och för judarna har området alltid varit Israel och inte Palestina. Landet är fylld av lämningar från det antikaMen eftersom Etiopien eller abessinien enligt mig vore ett mer logiskt alternativ än Palestina så tycker jag att någon av dom sionistiska förespråkarna åtminstone borde ha funderat på att skapa Israel där.
Israel. Sionisternas dröm och judars dröm hade i 1900 år varit att återvända till det område romarna drev dom ifrån. Araberna var betydligt tolerantare vid den tiden mot judar och sionisterna såg inga problem att leva sida vid sida med dem.
Nu var det som sagt inte araberna som styrde där utan turkarna.Araberna var betydligt tolerantare vid den tiden mot judar och sionisterna såg inga problem att leva sida vid sida med dem.
Området är och har alltid varit omdisskuterat så varför inte starta om där det redan finns ett fungerande judiskt samhälle , om man nödvändigtvis måste ha ett samhälle baserat på en religion vilket jag starkt ifrågasätter.
Det fanns ingen stor judisk befolkning i Etiopien, de flesta är kristna eller muslimer. Det fanns däremot en stor judisk befolkning i Palestina, vilket också är judarnas hemland. Så någon logik finns det inte i valet av Etiopien. Det låter lika logiskt som nazisternas idé om ett judiskt hemland på Madagaskar.wreezig skrev:Eftersom det redan fanns en stor judisk närvaro där och judarna behandlades bra av kejsarfamiljen.Hur är det mer logiskt?
Den etiopiska kyrkan är också mycket lik judendomen och det borde inte vara några problem att intergrera fler judar i det etiopiska samhället.
Palestina tillhörde ju på den tiden det Osmanska riket som var på väg att falla samman så framtiden för ett judiskt samhälle där skulle givetvis anses vara ganska osäkert.
Det har redan utvandrat 25 000 etiopiska judar till Israel så jag skulle nog vilja säga att den judiska befolkningen givetvis inte var dominerande men den levde i välordade samhällenDet fanns ingen stor judisk befolkning i Etiopien, de flesta är kristna eller muslimer.
Judarnas stamfader josef kom ifrån Mesopotamien och var dom judiska rikena låg därefter är diskutabelt , det är knappast så att det fanns klara gränser för dom olika kungarikena då.vilket också är judarnas hemland
Det var aldrig tal om något "hemland" på Madagaskar vilet jag är övertygad om att du känner till.Det låter lika logiskt som nazisternas idé om ett judiskt hemland på Madagaskar.
Däremot ett ställe att förvara judarna på.