Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 april 2018, 20:30

Slaget om Tammerfors - Ögonvittnen från Finska inbördeskriget
Timo Malmi och Ari Järvelä

En hel samling ögonvittnes skildringar från alla sidor och åldrar. Det ger intressanta perspektiv och skildringar av slaget. Tex när den vite soldatesn vittnes bild sammanfaller med barnets vittnes bild. Ja inte samma skildring förstås men man ser att händelserna passar samman. Sånt blir spännande tycker jag.
Hade gärna sett liknade böcker från andra historiska händelser.

Sonderling

PS Min dotter läste Steinbecks Möss och människor (skoluppgift) och var upprörd i en vecka över livets orättvisor. Jag har bara läst hans bok om VK2, "Det var en gång ett krig" tror jag den hette.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 8 april 2018, 14:28

Läser Peter Olaussons Tredje Rikets myter.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 21 april 2018, 13:09

Har övergått till "C-130 Hercules a Story" av Martin W. Bowman en berättelse om detta ikoniska transportflygplan från dess insats i Vietnam till idag. Inkluderar beskrivning av den lyckade undsättningen av gisslan Stanleyville i Kongo av belgiska fallskärmsjägare 1964 (Operation Dragon Rouge), israelernas fritagning av gisslan i Entebbe 1976 (Operation Åskvigg/Yonatan, operationen döptes i efterhand om efter överstelöjtnant Yonatan "Yoni" Netanyahu den ende i räddningsstyrkan som dödades). I båda dessa operationer spelade Hercules en stor roll. Belgarna flögs in av amerikanska Hercules och israelerna i egna. En tredje operation som jag just nu läser om är Operation Eagle Claw försöket att frita den amerikanska gisslan på ambassaden i Teheran, som ju inte gick lika bra ...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 27 maj 2018, 11:03

Läste precis "Mannen i Damskus" av Eric Ericson och Susanna Wallsten

En bok med liksom en massa små notiser som på sätt och vis hänger ihop. Handlar om Alois Brunner och hur han kom till Syrien m.m. Liksom när jag läste om Mengele så hade jag ingen aning om att han faktiskt var där. Det var ju liksom bara spekulation trodde jag. Minnes bilder från barndomens agent serier kommer upp, kanske läste man om det i nån fakta ruta i Serie-nytt på tidigt 80-tal vad vet jag.

Boken är som sagt annorlunda men inte oangenämn på något sätt. perfekt när man är mitt i en flytt och stressad. Man kan läsa en notis om dagen om så krävs.

Fortsätter nu på samma tema.

Niclas Sennerteg´s Hakkorset och Halvmånen

Jag finner detta med kopplingen mellan islamism och Nazism väldigt intressant, säerskilt den blinda fläck i frågan som verkar finnas idag på vänstersidan.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 17 juli 2018, 18:29

James S. Robbins - This time we win- revisiting the Tet offensive

Boken var inte riktigt vad jag trodde det var. Letade efter en bok om Tet-offensiven och fick en bok som behandlar Vietnam och Tet-offensiven med en önskan att ta död på en del myter om kriget och revidera historien. Ja alltså en historie revitonisktisk bok ur en positiv kontext. Nått jag iofs saknat och undrat när de skulle komma. Då man inte har några problem att omvärdera och analysera VK2 till exempel. Men kanske en konflikt måste bli ca 50 år gammal innan man kan göra detta.

Det började med att författaren, likt jag (som många forumsmedlemar märkt) störde sig på att alla nya Amerikanska krig och särsklit de senaste, alltid betecknas som USA´s nya Vietnam och minsta självmordsanfall som det nya Tet. (JA jag minns flera artiklar han citerar.) :roll:
Samt värre var att USA nya fiender spelade på denna analogi för att försöka vinna propaganda poäng.

Här kommer en risk för en dolkstöts legend men många Vietnam veteraner hög som låg menar att de var på väg att vinna precis när de skulle dras ur. (Samma påstående har jag läst om gällande Sovjets krig i Afghanistan. Men det är kanske en slutsats lätt att dra när man ser det lilla perspektivet. ) Och titeln syftar just på det att en Vietnam veteran frågade med anledning av hans bok: Kommer vi vinna nu? Ja den här gången vinner vi: är svaret.
till nytta för en historiker, som vill visa att krigsmotståndet aldrig var i majorietet, att det amerikanska folket tröttnat på kriget innan Tet, och att det inte är förluster i soldater som triggar det utan mer känslan av att inget händer.


Ett problem han tar upp är detta med att förmedla vilket typ av krig man förde och att inte förstå fienden. Problemet med antigerilla krig är ju att man inte kan visa på större segrar eller erhållet territorium, mer att seger mäts i en byggd brunn. Att USA körde containment doktrinen och ville förhandla och att Hanoi ville vinna, liknas vid två kontrahenter som spelar spel med varandra men där den ene tror de spelar schack och den andre att de spelar poker.

Macnamara tappar modet vill att USA drar sig ur och går in i en depression. Bryter samman på möten och börjar gråta, och är försvarsminister endast till namnet på slutet. (Nyhet för mig som lärt mig att han är onskan själv.) 8O


Många i högre befattning och befäl är veteraner från VK2 men underligt nog mest skrivbords erfarenhet, vilket han menar färgade kriget. Specelt siffer ecxersisen som body-count etc. Kriget hade nog först annorlunda om nån haft stridserfarenhet av Papa nya guineas djungler.

Det förekommer mycket siffer exercis med olika statistiska undersökningar som visar på än det ena och än det andra, jag har lite svårt för sånt, men det kanske är till nytta för en historiker, som vill visa att krigsmotståndet aldrig var i majorietet, att det amerikanska folket tröttnat på kriget innan Tet, och att det inte är förluster i soldater som triggar det utan mer känslan av att inget händer.
Nord-Vietnam läser västerländsk press och tror på det som står där, att folket tappat lusten och tror att tiden är mogen, en felkalylering eller misstaget att sitta i sin egen filterbubbla.

Tet-offensiven var känd i förväg och kom inte som en överaskning för den amerikanska militären, som förväntade sig en Ardenner lik offensiv men man sa inget så det kom som en överaskning för civilbefolkningen i USA som just innan hade fått höra att fi var på defensiven. Amerikanska analytiker trodde inte först på uppgifterna om offensiven för den verkde bara för dum. Dessutom har nord och syd olika tidzoner vilket gör att anfallen börjar lite vid olika tider (man hade glömt att synkronisera sina klockor.)

Termen "psykologisk seger" uppfinns av media och tas över av CIA analytiker, som på nått sätt försöker förklara fiendens misslyckande handling, ett gigantiskt självmål men som kommer användas av USA´s fiender sedan dess.

Han tar upp medias roll och att det finns ett inbyggt fel i det att det är den fjärde statsmakten som ska bevaka makten men i och med detta finns en förutsättning att makten alltid försöker mygla med nått. Därför blir oftast rapporteringen kritisk. (Som kommunal tjänsteman känner jag igen detta, att lokal pressen alltid tror man håller på med nått fuffens, så tröttsamt.) Även om under denna tid så var den allt oftast på krigsmotståndarnas sida.

Ett stort stycke rör sig kring den famösa bilden där Polischefen Loan skjuter ett FNL befäl på öppen gata. Och det faktum att bilden sedan används ur kontext. Bay Lop som han hette hade tidigare innan skjutit hela famlijer till ARVN befäl och använt civila sköldar. Nått som helt kommit bort i den senare diskursen. Man får följa hans öde tills han dör 98.

Amerikanska ambassaden intogs aldrig, alla utom en av angriparna nedkämpades i trädgården. En kom in och blev hastigt nedkämpad. Det är en längre redogörelse i boken och förhör med fångar ger frågan om det hela inte var en spurr of the moment grej.
"Vi var tvungna att förstöra byn för att rädda den" citatet är väl känt men fel och ur kontext. egentligen är det "men vi var tvungan att förstöra staden för att rädda den". Och syftar på staden Ben Tre, där en belägrad garnision kallade på flygunderstöd danger close. Och myntades av det intervjuade befälet där han i frustration fick frågor om pressen om förstörelsen faktiskt var nödvändig?

I stort sätt skedde striderna mellan gerilla och Syd-vietnams militär, att möta den Amerikanska krigsmaktens fire power var något som skulle undvikas. Det blir i staden Hue som det inte gick och där möter man också reguljär Nordvietnamesisk trupp. Här tas Hue massakern upp i ett kapitel och det faktum att det närmast är okänt och mycket för att media var helt ointresserad av detta illdåd. En favorit metod verkar vara att begrava folk levande. Men Syd-vietnameserna hade inte glömt så 75 vill ju så många som möjligt fly för sina liv. (Jag minns ju själv båtflyktingarna och detta med att det aldrig riktigt ville förklaras varför de nu ville fly Vietnam när kriget var slut och enat.)

Författaren menar att det fanns bara kommunister i FNL och att det skulle vara en förening av många olika motståndsrörelser är bara nys, som man kommit på i efterhand för att nyansera det kommunisktiska hotet. (Det tror jag inte på. Och helt ärligt ibland undrar jag om mina forna landsmän ens vet vad kommunism är för nått.) :?


"Gillar" författarens försök att förklara att USA vann kriget i början av 70-talet och lämnade över det till Syd-vietnam som förlorade det och då Sveks av USA. Ja ja det är som jag brukar säga, Nord-vietnam vann på walk over. :wink:

Epitetet NFL (FLN) och Vietcong förekommer båda i texten.

Finns tyvärr inte med ett enda foto. :x

Till sist boken var intressant,speciellt de bitar som avhandlar tillfånga tagna Amerikaner samt att det alltid är intressant med nya perspektiv och mythbusting men jag saknar fortfarande en bok som avhandlar Tet-offensiven. Han har en gedigen notförteckning där mycket kan verifieras i gamla tidings artiklar från tiden, vilket gör det ännu mer intressant hur en del myter kan få liv endå.


Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 17 juli 2018, 21:42

sonderling skrev:
27 maj 2018, 11:03
Läste precis "Mannen i Damskus" av Eric Ericson och Susanna Wallsten

En bok med liksom en massa små notiser som på sätt och vis hänger ihop. Handlar om Alois Brunner och hur han kom till Syrien m.m. Liksom när jag läste om Mengele så hade jag ingen aning om att han faktiskt var där. Det var ju liksom bara spekulation trodde jag. Minnes bilder från barndomens agent serier kommer upp, kanske läste man om det i nån fakta ruta i Serie-nytt på tidigt 80-tal vad vet jag.

Boken är som sagt annorlunda men inte oangenämn på något sätt. perfekt när man är mitt i en flytt och stressad. Man kan läsa en notis om dagen om så krävs.

Fortsätter nu på samma tema.

Niclas Sennerteg´s Hakkorset och Halvmånen

Jag finner detta med kopplingen mellan islamism och Nazism väldigt intressant, säerskilt den blinda fläck i frågan som verkar finnas idag på vänstersidan.

Sonderling
Sennerteg tar också upp Brunner i sin bok dock är han främst fokuserad på Egypten.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 18 juli 2018, 19:59

sonderling skrev:
17 juli 2018, 18:29
James S. Robbins - This time we win- revisiting the Tet offensive

Boken var inte riktigt vad jag trodde det var. Letade efter en bok om Tet-offensiven och fick en bok som behandlar Vietnam och Tet-offensiven med en önskan att ta död på en del myter om kriget och revidera historien. Ja alltså en historie revitonisktisk bok ur en positiv kontext. Nått jag iofs saknat och undrat när de skulle komma. Då man inte har några problem att omvärdera och analysera VK2 till exempel. Men kanske en konflikt måste bli ca 50 år gammal innan man kan göra detta.
Tack Sonderling för en mycket bra recension med intressanta reflektioner och tankar. Just detta med att det måste gå ett tag innan man rättvist kan bedöma ett krig håller jag verkligen med om.

Jag tror att frågan handlar om så mycket mer än själva Vietnamkriget och dess innehåll. Det handlar om en politisk brytningstid från en konservativ och nationalistisk samhällssyn mot en mer liberal sådan och där man bryter med traditionen om total trohet och lydnad mot nationalstaten och alla dess beteenden. Trots olika åsikter om utrikespolitiken finns det och har alltid funnits en självklarhet att stödja nationen när man väl befinner sig i krig, och detta oförbehållna stöd har alltmer ifrågasatts för att under 60 och 70-talets liberaliseringsvåg slutligen accepteras som vilken politisk fråga som helst.

Så nej, Vietnamkriget var inte alls något militärt fiasko för USA i den bemärkelsen, med en sådan måttstock har jag svårt att hitta några framgångsrika krig överhuvudtaget. Och TET-offensiven var militärt ett enormt fiasko för Nordvietnam - men att försöka förklara det för någon gammal krigsmotståndare är omöjligt - det är en truism att Ho Chi Minhs trupper segrade överallt och att jänkarna hela tiden famlade i blindo.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 19 juli 2018, 08:09

tyskaorden skrev:
17 juli 2018, 21:42
sonderling skrev:
27 maj 2018, 11:03
Läste precis "Mannen i Damskus" av Eric Ericson och Susanna Wallsten

En bok med liksom en massa små notiser som på sätt och vis hänger ihop. Handlar om Alois Brunner och hur han kom till Syrien m.m. Liksom när jag läste om Mengele så hade jag ingen aning om att han faktiskt var där. Det var ju liksom bara spekulation trodde jag. Minnes bilder från barndomens agent serier kommer upp, kanske läste man om det i nån fakta ruta i Serie-nytt på tidigt 80-tal vad vet jag.

Boken är som sagt annorlunda men inte oangenämn på något sätt. perfekt när man är mitt i en flytt och stressad. Man kan läsa en notis om dagen om så krävs.

Fortsätter nu på samma tema.

Niclas Sennerteg´s Hakkorset och Halvmånen

Jag finner detta med kopplingen mellan islamism och Nazism väldigt intressant, säerskilt den blinda fläck i frågan som verkar finnas idag på vänstersidan.

Sonderling
Sennerteg tar också upp Brunner i sin bok dock är han främst fokuserad på Egypten.
Ja den var också bra. Det är egentligen en otrolig historia detta med att tyskar åker till Egypten m.m. för att utbilda personal och bygger raketer och flygplan. Många charlataner passar också på. Jorå ja har vart i Penemunde (som mekaniker ja.) Blir som en historie bok över efterkrigstiden i hela regionen. Och det är vapenhandlare och skumma nassar, mossad agenter och annat vilket återigen ger mig vibbar av min barndoms agent X9 eller Serie magasinet. Man förväntar sig att Modesty Blaise ska komma närsomhelst.
Sennerteg betonar på slutet att han inte vill ge ammo till Islamofober etc men det är lite svårt att nonchalera berörings punkterna mellan Islamister och Nazister, trots allt.

Förövrigt: Tack Amund för att du gillade recensionen, jag får be om ursäkt för en del skriv fel och annat (dubblett i ett stycke såg jag.) . Dels var man ju ivrig för man hittat nått nytt och spännande , dels skriver jag på farsans macdator som inte är som jag vill, (han har ingen mus bara nån slags platta, bara det.)

Ja jag minns när man började skriva om den tyska civil befolkningens lidande så där 50 år efter vk2, och det utan att man blir nazist för det. Och ju mer jag läser om massakern i Hue desto mer upprörd blir jag. 5000 pers försvann ca 3000 av dem hittades i massgravar fram till 75. (om man inte städat bort resten under tiden så ligger väl 2000 kvar där ute nånstans.)
Detta var samma år som my lai exploderade och som dränkte ut detta, som med rätta beskrevs som ett övergrepp men Hue bortförklarades som att det skett i stridens hetta!?

Men ni andra kan vara lugna jag har inte blitt reaktionär, jag tycker Vietnam kriget skulle tagit slut 45-46 med att USA hjälper Vietminh och kasta ut Fransoserna. :wink:

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av KoteGaeshi » 19 juli 2018, 11:39

"Svenskar i Waffen-SS - Hitlers svenska soldater" av Lars T. Larsson (SMB 2018).

Det är tydligt att förf. har bedrivit ett gediget forskningsarbete och kan sitt material. Vi får en räcka intressanta personporträtt, från övertygade svenska nazister som vill kämpa för rasens överlevnad till personer, avvisade av svenska frivilligförband, som av misstag råkar ta värvning i SS när tyskarna erbjuder dem att få tjänstgöra i Finland.

Fastän förf. är blott ett år yngre än undertecknad (och jurist!) skriver han ett språk fullt av ungdomliga missar - personer "spenderar semestern i...", tjänstgör "mellan 1943 till 1945" och liknande. Jag vet att jag är överkänslig, men en rejäl korrläsning skulle lyfta fram materialet på ett bättre sätt.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 20 juli 2018, 14:12

sonderling skrev:
19 juli 2018, 08:09
tyskaorden skrev:
17 juli 2018, 21:42
sonderling skrev:
27 maj 2018, 11:03
Läste precis "Mannen i Damskus" av Eric Ericson och Susanna Wallsten

En bok med liksom en massa små notiser som på sätt och vis hänger ihop. Handlar om Alois Brunner och hur han kom till Syrien m.m. Liksom när jag läste om Mengele så hade jag ingen aning om att han faktiskt var där. Det var ju liksom bara spekulation trodde jag. Minnes bilder från barndomens agent serier kommer upp, kanske läste man om det i nån fakta ruta i Serie-nytt på tidigt 80-tal vad vet jag.

Boken är som sagt annorlunda men inte oangenämn på något sätt. perfekt när man är mitt i en flytt och stressad. Man kan läsa en notis om dagen om så krävs.

Fortsätter nu på samma tema.

Niclas Sennerteg´s Hakkorset och Halvmånen

Jag finner detta med kopplingen mellan islamism och Nazism väldigt intressant, säerskilt den blinda fläck i frågan som verkar finnas idag på vänstersidan.

Sonderling
Sennerteg tar också upp Brunner i sin bok dock är han främst fokuserad på Egypten.
Ja den var också bra. Det är egentligen en otrolig historia detta med att tyskar åker till Egypten m.m. för att utbilda personal och bygger raketer och flygplan. Många charlataner passar också på. Jorå ja har vart i Penemunde (som mekaniker ja.) Blir som en historie bok över efterkrigstiden i hela regionen. Och det är vapenhandlare och skumma nassar, mossad agenter och annat vilket återigen ger mig vibbar av min barndoms agent X9 eller Serie magasinet. Man förväntar sig att Modesty Blaise ska komma närsomhelst.
Sennerteg betonar på slutet att han inte vill ge ammo till Islamofober etc men det är lite svårt att nonchalera berörings punkterna mellan Islamister och Nazister, trots allt.

Förövrigt: Tack Amund för att du gillade recensionen, jag får be om ursäkt för en del skriv fel och annat (dubblett i ett stycke såg jag.) . Dels var man ju ivrig för man hittat nått nytt och spännande , dels skriver jag på farsans macdator som inte är som jag vill, (han har ingen mus bara nån slags platta, bara det.)

Ja jag minns när man började skriva om den tyska civil befolkningens lidande så där 50 år efter vk2, och det utan att man blir nazist för det. Och ju mer jag läser om massakern i Hue desto mer upprörd blir jag. 5000 pers försvann ca 3000 av dem hittades i massgravar fram till 75. (om man inte städat bort resten under tiden så ligger väl 2000 kvar där ute nånstans.)
Detta var samma år som my lai exploderade och som dränkte ut detta, som med rätta beskrevs som ett övergrepp men Hue bortförklarades som att det skett i stridens hetta!?

Men ni andra kan vara lugna jag har inte blitt reaktionär, jag tycker Vietnam kriget skulle tagit slut 45-46 med att USA hjälper Vietminh och kasta ut Fransoserna. :wink:

Sonderling
Ja det var mycket lycksökare tom Otto Skorzeny var med på ett hörn men det tycks mest varit skryt från hans sida. De tyska instruktörer som skulle få ordning på de egyptiska styrkorna blir efter ett tag rätt så desillusionerade på de egyptiska officerarnas oförmåga.

Jo händelserna i Hue har ju kommit lite i symmundan då det var "fel" sida som låg bakom.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 26 juli 2018, 08:27

Nicolas Warr - Phase line green - The battle for Hue , 1968

En ögonvittnes skildring från slaget. Sånt är alltid intressant och ger alltid lite udda info (Som toalett bestyr och ovanan vid att skita i ett hål i golvet.)
Samtidigt är detta en annorlunda Vietnam-krigs skildring i det att det är konventionela styrkor som möts i ett konventionellt krig. USMC har ingen stridsvana från strid i bebyggelse men ni vet adapt, och overcome och det där så lär de sig men måste betala i blod.
Författaren skriver bra men ibland undrar jag om han är lite dum!? (Jo anledningen till att du sattes att sprätta upp kartonger med ammo var ju att du fick ju ett litet sammabrott innan, som du nämnde, så nått högre befäl satte dig där för att du skulle samla dig lite. Fattar du väl?)

En sak som följer Vietnam-krigs mallen är den sedvanliga misshandeln av den leende krigsfången. Trodde att det skulle förklaras men som jag läst på annat håll är detta nått Vietnamesiskt att le och skratta när man är rädd, inte förlora ansiktet, skrämma bort det onda, typ. Driver ju oftast en Amerikansk soldat till vansinne som just förlorat sina polare.

Nu ska jag läsa vidare en memoar från den Vietnamesiska sidan. (Inte den andra sidan då eftersom författaren flydde till Sverige efter kriget men mer om det sedan.

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 1 augusti 2018, 18:48

sonderling skrev:
26 juli 2018, 08:27
Nicolas Warr - Phase line green - The battle for Hue , 1968
Finns flera spel om Hue. En spelförening jag var med i hade ett. Slaget verkar inte vara en stor grej i Sverige, men uppenbarligen något som är uppmärksammat i USA.

Själv har jag läst en bok med titeln, Biskopen och korståget 1206, av Jonathan Lindström. Det är en bok som försöker beskriva Andreas Sunesens liv och svensk kolonisering av Estland. Sättet som boken är skriven på är spekulativt. Lindström drar långtgående slutsatser av ett knapphändigt material. Emellertid redovisar han för de faktiska evidens som finns, och hans antaganden är fullt normala och realistiska. Sammantaget får man därför en läsvärd och intressant bok som också är byggd på sunda principer och verifierbara fakta. Jag kunde bara finna två fel i boken, och de var helt triviala och handlade inte direkt om ämnet som så.

Författaren är samma person som var i tv-serien, Vikingarnas tid. Han gjorde sig avsevärt bättre i bokform. Det får mig att tro att han med lite erfarenhet skulle kunna fungera bra i framtida tv-produktioner.

För ett tag sedan läste jag, Hitler's island war, av Julie Peakman, om de allierades försök att invadera den grekiska övärlden. Det var en bra bok med många anekdoter, men det var inte lätt att förstå striderna som så. Det största problemet för mig var kanske att allt beskrevs från de allierades sida. En bättre titel hade därför varit, Churchill's island war, men Hitler säljer väl bättre.

Nu håller jag på med en bok om Roms undergång. Titeln är "The Fate of Rome", och författaren Kyle Harper. Jag har bara börjat, och än så länge bara förstått att det i mycket handlar om sådant som vi människor inte kan påverka, alltså sjukdomar, svält och annat.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 1 augusti 2018, 19:38

Läser Åsne Seierstads Med ryggen mot väggen [Serbiska porträtt] från 2004 om situationen i Serbien vid tiden kring Milosevics fall.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 10 augusti 2018, 16:43

Jag frångick mitt militärpornografiska läsande och har precis läst ut:
Bild
Förvaltningen
Av Jonas Hjalmar Blom
https://www.adlibris.com/se/bok/forvalt ... 9188671233

Rekommenderas varmt. Jag kan inte säga att jag gapskrattade men nog satt jag och smålog igenkännande många stunder. Har ni erfarenhet av offentlig sektor eller större företag kommer ni att göra likaledes. Har ni inte det får ni en (nid) bild av den.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 12 augusti 2018, 17:55

sveahk skrev:
12 augusti 2018, 15:15
Då får vi anta att det är Hans momentana favoritområde - Falklandsöarna.
Anledningen är den alldeles utmärkta bok som jag precis (en kvart sen) läst ut:

Bild

Som jag är för lat att recensera, det får The Guardian göra åt mig: https://www.theguardian.com/books/2006/ ... ianreview5

Jag har läst Phoenix Squadron och jag var även där imponerad.
https://www.amazon.co.uk/Phoenix-Squadr ... 067&sr=1-4

Rowland White är på min favoritförfattarlista och jag kommer snart skaffa i alla fall Storm Front.
https://www.amazon.co.uk/Storm-Front-Ro ... 067&sr=1-3

MVH

Hans

Skriv svar