Quiz: Finlands historia

Femtiotrean
Medlem

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 16 maj 2018, 11:53

1917-2015

1921-1932 Ryssland- Finland-Sverige-Tyskland-Estland-Finland (Viborg-Helsingfors)

PS Uppblåst viktigpetter, jag vet...men jag har biografin i min (eller min frus) bokhylla.

PPS Inte bortlömd, men okänd (trots biografin som kom ut förra år och hundraårsjubileumsutställningen).

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 16 maj 2018, 12:07

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 maj 2018, 12:20

Femtiotrean frågar,
Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 16 maj 2018, 20:21

"Skeppsredare Gustav Thordens åtgärder bör i detta sammanhang nämnas som en liten episod. Han hade flyttat den modernaste delen av sin flotta ut ur det finska registret till Stockholm, så att de stod utanför räckhåll. Då en del av dessa fartyg var sådana som Sovjetunionen uttryckligen hade önskat, föranledde denna förlust friktion och misstroende i samarbetet med kontrollkommissionen. Nyhetsbyrån TASS beskyllde t.o.m. Finlands regering för konspiration."
"Finlands handelsflotta vid tiden för krigsslutet förlorade sålunda 25 % av sina fartyg, den bästa och modernaste parten. Fartygsbeståndet reducerades- medan kriget varade och på grund av överlåtelserna sammanlagt med 65 %."

http://www.vegastiftelsen.fi/2013/03/kr ... stand.html

Fråga i morgon...

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 18 maj 2018, 08:08

Det hann bli övermorgon - och det blir en sjöhistorisk fråga.

Här ser vi en man i sin bästa ålder:
galoner.png
galoner.png (264.75 KiB) Visad 674 gånger
Han ser ut att vara en nöjd gubbe. Det var länge sen han mönstrade på sitt första fartyg som borstare och nu bär han fyra galoner. Men hans sjömannaliv kunde lätt ha varit över för ett kvartssekel tidigare då han hade redan blivit maskinchef.

Fartyget skulle frakta sin värdefulla last från landet A till landet B när det anfölls av flyg från landet C. Kaptenen och mer än hälften av besättningen omkom, men maskinchefen och de andra lyckliga räddades till landet D. Fartyget hade börjat brinna men höll sig flytande och användes av landet E (och sjönk senare när den gick på en mina). Egentligen borde flyget ha skyddad fartyget därför att (enligt en hemlig order som kaptenen fått) skulle avlastas i en hamn i landet F.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 18 maj 2018, 17:43

Svår men mycket trevlig fråga där jag inte vet hur den ska attackeras, men försöker med denna indiciekedja och ser vart det leder:

Det bör vara ganska nära land, i en vältrafikerad farled kanske där man angrips av flyg? Är inte helt säker på vilket lands flyg som borde ha ”skyddat fartyget”, de som sänkte henne..?

Fartyget går med viktig last från land A (Sverige)till land B (Frankrike/Belgien?), angrips av flyg från land C (Storbritannien?). Besättningen räddar sig till land D (danskt territorium?) och land E (Tyskland?) tar över fartyget. Lasten F kan då vara (Nederländerna?)som Tyskland snart skulle erövra? Om det här skulle stämma är det alltså april/maj 1940..?

Konspiratoriska fantasier men man måste ju börja någonstans, hur tog den vilda salvan? :)

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 18 maj 2018, 20:22

En träff, nämligen D som mycket riktigt är Danmark, närmare sagt dansk territorium.

Tidspunkten är fel,

Men en bra början!

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 19 maj 2018, 16:53

Femtiotrean skrev:En träff, nämligen D som mycket riktigt är Danmark, närmare sagt dansk territorium.

Tidspunkten är fel,

Men en bra början!
Det här känns som spelet Master Mind, ni vet en rättoch två på fel plats :D Har det med Spanska inbördeskriget att göra? Ett fartyg destinerat till Danmark kan ha räddat de överlevande? I så fall:
A=Tyskland (som inte hade någon blockad).
B=Grekland
C=Italienskt flyg baserat i Spanien
D=Danmark
E=Hmm. Sovjet
F=Spanien

?

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 19 maj 2018, 23:45

Fartyget, rederiet, sjökaptenen, maskinchefen, besättningen - alla var finska eller finländska, hur man nu vill uttrycka det.

Året var inte 1940 och vi bör flytta oss framåt i tiden från spanska inbördeskriget.

När maskinchefen hörde bomben rusade han ner i sin hytt, tog sitt pass och sin fräjdebok, klädde på sig sin flytdräkt där han stuvade andra kläder. Sen sprang han upp på däck och hoppade i lovart...

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 21 maj 2018, 16:05

De som hoppade i le omkom. Kaptenen och två andra som hade befunnit sig på kommandobryggan när de två flygplan anfallde dödades eller sårades allvarligt av kulorna. De som överlevde och räddades sig i rräddningsbåtar av aluminum plockades upp så småningom av ett fartyg från landet E och fördes sedan till danskt (landet D) territorium.

Rederiet ville inte betala dem någon lön eller dagpenning och gjorde ingtenting att får sjömannen hem så fort som möjligt. Lyckligtvis kunde de få tillfälligt arbete då ett av rederiets fartyg låg i stadens hamn för reparationer som tog månader. De hann också ta del i valsslakt innan efter ungefär ett halv år kom ett krigsfartyg från landet E och förde dem bort. Sedan följde en lång vistelse i ett interningsläger. Det varade tre år.
Femtiotrean skrev: Fartyget skulle frakta sin värdefulla last från landet A till landet B när det anfölls av flyg från landet C. Kaptenen och mer än hälften av besättningen omkom, men maskinchefen och de andra lyckliga räddades till landet D. Fartyget hade börjat brinna men höll sig flytande och användes av landet E (och sjönk senare när den gick på en mina). Egentligen borde flyget ha skyddad fartyget därför att (enligt en hemlig order som kaptenen fått) skulle avlastas i en hamn i landet F.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 22 maj 2018, 17:20

Jag som trodde att någon skulle genast gissa att en av bokstäverna står för Finland!

I alfabetisk ordning:

Danmark
Finland
Förenta staterna
Norge
Storbritannien
Tyskland

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 23 maj 2018, 07:25

Oj, jag glömde helt bort att berätta för Amund hur många rätt han fick med sitt andra försök! (Jag tror nog att jag raderade den delen i misstag.) Svaret skulle ha varit fortfarande bara ett, Danmark - eller Färöarna.
saari.jpg
saari.jpg (17.75 KiB) Visad 585 gånger
muistokivi.jpg
muistokivi.jpg (24.9 KiB) Visad 585 gånger
enannanresa.jpg
enannanresa.jpg (33.33 KiB) Visad 585 gånger

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 24 maj 2018, 06:45

Jag måste nog anta att varjagen har inte tittat in på denna quiz...

...men om han gör det, ber jag honom ge oss ännu ett tipps. Ett sådant tipps som resulterar i ett rätt svar eller åtminstone en gissning.

PS Svaret kommer i morgon.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 maj 2018, 11:14

Jag måste nog anta att varjagen har inte tittat in på denna quiz...
Det har han, men ekvationer med Sex Obekanta lämnar han därhän - lärdom från matematiklektionerna :)

mvh, Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 24 maj 2018, 12:46

Jag skulle hellre se det som ett ganska okomplicerat läggspel med inte alltför många delar - och en av delarna är redan på rätt plats!

Det måste medges att det var inte alldeles enkelt *i början* dårför att det fanns en stor mängd av delar som hörde inte till spelet och skulle dårför bli över när spelet är färdigt, men man bör inte överdriva det och påstå att det gör frågan svårare än det faktiskt är!

Se det som ett pussel där det blir lättare hela tiden!

Och som sagt det handlar inte länge om sex obekanta utan om fem bekanta!

Varifrån kommer den ytterst negativa inställningen?

Varför kan du inte ens ge mig en viss eloge för att jag gjorde ett hederligt och helhjärtat försök att ställa en bra (och kanske en ny typ av) fråga - även om det slog fel *igen*?

Jag frågar mig inte varför nya kvissskalmaniter kan känna sig ovälkomna! Fattar ni faktiskt inte hur lätt det är att skrämma bort alla som inte redan tillhör innegänget?

PS Jag överdriver och spelar enligt min vana, men...

Låst