Quiz: Finlands historia

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av erep » 5 maj 2018, 10:10

Femtiotrean skrev:
Erep tar på sig frågan!
Tack!

Vi fortsätter med officerare.

Herren på bilden är hemma från Tavastland och hans far var kyrkoherde. Under inbördeskriget blev han fångad av de röda då han var på väg för att ansluta sig till de vita. Han lyckades dock mirakulöst rymma från fångenskapen där han var häktad med av de röda dödsdömda fångar. Efter inbördeskriget deltog han i Aunus-expeditionen.

På bilden är han kapten på generalstabsofficerkurs i krigshögskolan. Han stupade sedermera som överstelöjtnant under fortsättningskrigets anfallsfas och blev postumt befordrad till överste.

Vem är det?
20180505_101955-459x689.jpg
20180505_101955-459x689.jpg (66.26 KiB) Visad 875 gånger

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 6 maj 2018, 07:16

medaljerutdelas.jpeg
härkundemandö.png

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 6 maj 2018, 11:31

Jaha, vi har en svarsvägrare :wink:

Denne herre fick en stridsgrupp att leda i anfallet österut. Avdelningens namn Osasto (=avdelning) (bokstav) kom från hans förnamns första bokstav. Han hade en chef som var en av vinterkrigets hjältar, men han kom inte överens med sin chef.

Anfallet började med fart, och han fick en tysk division som förstärkning, men den visade sig vara totalt värdelös, och dessutom var sovjettrupperna gränsvaktare och lokalbefolkning som var vana med ödemarken. Tyskarna hade inte en enda yxa, såg eller puukko-kniv (motsvarar Mora-kniv) i sin materieluppsättning. Manskapet var mest unga män från Berlin, vilka det inte var annat fel på att de inte förstod sig på ödemarken. Befälen var mest nazipartiets medlemmar från Hamburg, lägre tjänstemän, handelsmän etc, vilka fått sina befäl närmast p.g.a medlemskap i partiet. Tyskarna var rädda för de djupa skogarna och dög inte ens till att bygga stockvägar.

Trots det nådde avdelningen efter hårda strider sitt första mål, men bara för att stoppas där och bli omringade, då sovjettrupperna fick förstärkningar. Avdelningen var alltså i en motti.

Dessutom blev denna herre osams med sin chef, som tog avdelningens ledarpost av den sökta herren och i praktiken degraderade honom till chef för ett regemente.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 6 maj 2018, 17:49

Jag gillar "svarsuppskjutare" eller "-fördröjare" bättre. Om det är någon annan som vill försöka, så blir jag bara nöjd med det - men jag är helt beredd att bära mitt ansvar och ställa en ny fråga (som kanske igen blir för svår *och* meningslös).

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 6 maj 2018, 18:02

Turkka?
Femtiotrean skrev: jag är helt beredd att bära mitt ansvar och ställa en ny fråga (som kanske igen blir för svår *och* meningslös).
Bekymra dig inte så mycket om det Femtiotrean! Jag upplever att du blir besviken både om ett svar dröjer och om någon svarar alltför snabbt. Ingen fråga är "meningslös" och jag kan inte vara den ende som lär mig något av en fråga som ingen lyckas svara på utan det är bara så det är. Just dina frågor är oftast svåra men mycket lärorika och du lyckas ofta hitta den där udda händelsen som är bortglömd i vår intressanta 1900-tals historia. Du bjuder dessutom ofta på en intressant personlig koppling till händelsen som ytterligare levandegör historien - Fortsätt gärna så! :)

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 7 maj 2018, 09:31

Jag blir absolut inte besviken om någon svarar alltför snabbt!

Jag kanske gillar att gnälla och jag kan ha mycket bestämda åsikter om saker och ting - men det som jag inte tyckte var bra att frågeställaren *ger nya tips i pang pang tempo. Jag tycker det är bättre när man får litet mer tid på (1) att läsa, (2) att grubbla och (3) leta efter svaret (om man vill och kan osv).

Det där med meningslöst svåra frågor är egentligen bara ett slags "running joke" eller ett "tit for tat" - i bästa vänskap - mellan varjagen och jag.

Usko Johannes "Jussi" Turtola (01.11. 1897 Lehtimäki – 29.08. 1941 Pinkosalmi)

http://www.sotahistoriallisetkohteet.fi ... /area/120/ (på finska och det kanske inte blir helt begripligt med Google Translate)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 maj 2018, 23:22

Amund skrev:Turkka?
Femtiotrean skrev: jag är helt beredd att bära mitt ansvar och ställa en ny fråga (som kanske igen blir för svår *och* meningslös).
Bekymra dig inte så mycket om det Femtiotrean! Jag upplever att du blir besviken både om ett svar dröjer och om någon svarar alltför snabbt. Ingen fråga är "meningslös" och jag kan inte vara den ende som lär mig något av en fråga som ingen lyckas svara på utan det är bara så det är. Just dina frågor är oftast svåra men mycket lärorika och du lyckas ofta hitta den där udda händelsen som är bortglömd i vår intressanta 1900-tals historia. Du bjuder dessutom ofta på en intressant personlig koppling till händelsen som ytterligare levandegör historien - Fortsätt gärna så! :)

Instämmer helt Amund!

Med vår ''Femtiotrean'' - har Skalman fått vad det länge saknat.....En Ny - spett :thumbsup:

memberlist.php?mode=viewprofile&u=6313

En medlem som sorgligen fick andra intressen - efter åratal av spännande ''dribbling med varjag'' :D

Dä va thider det! Och jag gläder mig att Stefan Spett fått en värdig efterföljare !

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 8 maj 2018, 06:06

Femtiotrean visste.

Jussi Turtola stupade som texten bakom länken berättar då han tog en underrättelsepatrull direkt mot ryssen. Texten låter förstå att situationen varit lite som suicide by cop med polisen bytt till ryssen. Det hävdas att Turtola inte tagit skydd när ryssarna öppnade eld.

Jussi Turtolas brorson Matti Turtola, som är en professionell militärhistoriker har skrivit en bok om Jussi Turtola med titeln Kyllä täällä kaatuakin voidaan, d.v.s. "Nog kan vi stupa här också", vilket turtola lär ha sagt i sista telefonsamtalet med sin högsta chef, general Hjalmar Siilasvuo, som inte gav tillstånd att bryta ut ur Kiestinki mottin. Siilasvuos III armekår var underställd tyskt befäl, och general Falkenhorst gav inte tillstånd att dra sig tillbaka, eftersom han ville fortfarande nå Louhi och bryta Murmansk-banan.

Senare bröt sig de finska trupperna sig ut, men måste lämna kvar en del tyngre utrustning.

Matti Turtola ger en annan syn av underrättelsepatrullen i sin bok, som är skrivn lite speciellt, som om Jussi Turtola berättade en stor del av innehållet. Han beskriver att Turtolas motiv för att själv gå med på patrullen, eller egentligen leda patrullen var att han som chef för sitt regemente måste själv bekanta sig med förhålladena för att kunna besluta om nästa åtgärder. Här ser det lite ut som om släktskapet har spelat sin roll, eftersom det nog inte ingår i en regementesschefs uppgifter att ge sig ut på personliga underrättelsepatruller, och särskilt inte att frontalstorma fiender under sådana patruller.

(Regemente är här en militär enhet, inte en administrativ helhet i vilken mening ordet ofta i Sverige används)

-----

Femtiotrean fortsätter

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 8 maj 2018, 08:33

Farsan var där. Inte i mottin utan nånstans mellan divisionen och mottin. JR 53 hade fått grundutbildade men oerfarna rekryter som ersättningar och enligt order borde de ha omedelbart flyttas till bataljonen. men det var någon som tyckte att det var ingen bra idé och höll dem kvar vid trossen. Farsan själv ansåg att det räddade hans liv.

Men nu söker vi en annan överstelöjtnant som stupade i en mindre eldstrid när han följde på hästrygg strax bakom täten.

Han hade varit med i första världskriget och blivit högt dekorerad, han hade hållit en betydande ställning inom försvarsmakten innan han lämnade soldatlivet och blev politiskt aktiv både utanför riksdagen och som riksdagsman, han hade skrivit sina krigsmemoarer och författat ett par andra böcker, han hade varit med i vinterkriget som stabsofficer i ett viktigt skede...
titeluppslag.jpeg
Kuvakaappaus.png
Kuvakaappaus.png (176.63 KiB) Visad 797 gånger
liaisonofficer.jpeg
enveckakvarilivet.jpeg

Vem var han?

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 8 maj 2018, 19:49

Kauno Turkka den här gången då? :)

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 8 maj 2018, 22:11

Det enda som stämmer är att Kauno Turkka var överstelöjtnant när han stupade. Men han deltog inte i första världskriget, han var inte politker, han var inte författare och han träffades av granateld i skyttegraven i januari 1944 på Karelska näset.

Vi befinner oss norr om Ladogasjön och året är 1941.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 9 maj 2018, 08:24

Överstelöjtnanten var inte jägare, När första världskriget bröt ut, befann han sig i Jena där han studerade vid universitetet och gick in vid tyska armén som volontär. Familjen var ursprungligen tysk och hade bott i Viborg. Hans flytande tyska var antagligen en orsak till att han var där han var när han stupade.

Han var en man som hade mött Mussolini och han var högt inblandad i utomparlamentariska händelser i början av 1930-talet.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 10 maj 2018, 10:56

Det ser ut att vara överstelöjtnant Arne Somersalo, som hör ihop med tidigare nämnda Jussi Turtola på det viset att Somersalo varit Turtolas kompanichef på Aunusexpeditionen då Turtola var en av hans plutonchefer. På anfallet mot Louhi kommenderades Somersalmi som sambandsofficer för Turtola och tyskarna. Turtola var inge jägarofficer, så hans tyska var en skoltyska medan Somersalo igen käpmat som officer i Tyska armen under första världskriget. Samarbetet mellan Turtolas förra chef, som nu bara var i en biträdande roll, och Turtola blev inte helt enkelt.

Somersalo verkade inom högerextrema kretsar efter inbördeskriget och var bl.a. inblandad i Mäntsäläupproret, som slutligen avslutades då ledarna var för fulla att göra något annat än supa och presidenten höll ett tal som fick de flesta upprorsmännen att avstå från gärningar.

Somersalo stupade efter att ridande på häst följt en underrättelsepatrull som blev beskjuten av fienden.

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Arne_Somersalo
https://fi.wikipedia.org/wiki/Arne_Somersalo

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 10 maj 2018, 21:52

En intressant figur utan en biografi, vilket jag tycker är synd.

Jag undrar on han ville visa överdriven modighet eller om han var bara dumdristig. Han hade i och för sig "seen action" som ung officer på östfronten under första världkriget, men det var för en kort tid länge sen. Kanske var han besviken på att han hade inte fått en egen bataljon? Om jag minns rätt. så tänkte Wolf G. Halsti det. Men kanske det var bara natruren och kriget i ödemarken som gjorde att människan kunde "go crazy"?

Erep har frågan!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 maj 2018, 22:04

Från Andra Vk-tråden för kommentarer här >>>>> ??

Inläggav Amund » mån maj 07, 2018 6:56 pm

Tackar tackar! Ja Adolf hade verkligen nio liv, inte konstigt om hans pistol klickat och han blandat ihop cyanidkapseln med en alvedon. - Nästa fråga:

De flesta känner till att den finske regeringschefen Risto Ryti förband sig att följa Tyskland to the bitter end. Att han kunde avgå och att löftet då inte längre gällde tänkte kanske inte Adolf på, kanske inte heller Stalin – vem vet? Troligen kände man till i Kreml att det fanns ett starkt stöd för en separatfred i Helsingfors även om man lyckades hålla Stalin stången på näset under sommaren.

Fredsförslaget från Molotov i mars -44 ansågs innehålla alltför hårda villkor även om den verkliga orsaken kanhända var den starka tyska närvaron i landet. Hursomhelst, den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Vad innehöll detta fredsförslag och vilken hög militär var det som la fram det..?

Nej tyvärr inte han heller. Den jag tänkte på var Voroshilov (KV-vagnar) vars fredsvillkor även innehöll kravet att Röda armén skulle få ockupera Helsingfors, Åland, Åbo, Vasa, Uleåborg och Torneå tills kriget mot Tyskland var över. Dessa lite väl hårda krav blev inte kända förrän efter Sovjetunionens upplösning.

Tack Amund
Du har verkligen avslöjat en lucka i mina kunskaper !

Var - har du läst om detta ?
Den gode Kliment - var ju känd som en bombastisk medlem av Stalinklicken. Men dessa villkor var sannerligen en nyhet för mig......

Klim med Kompisar.jpgKlim med Kompisar.jpg (56.37 KiB) Inte visad ännu

Framfördes de till finska förhandlare - eller strandade hans förslag redan på Stalins ''veto'' ?

(Jag postar detta även på Finlands Historia-tråden då kanske några av våra finska medlemmar kan amplifiera !? )

Varjag

Låst