Borta i Kuybyshev sammanträder den nya ‘’STAVKA-regeringen’’, generalerna Shaposhnikov,
Zhukov och Vlasov – utgör dess tongivande ‘’troika’’. Bland andra deltagare fanns Molotov
‘’Lokomotivet’’ Kaganowich och ekonomiministern Shvernik.
Ja också så klart – president Kalinin; en svag viljelös marionett – satt på sin post av Stalin -
för just de egenskasperna.
Dagens agenda har en enda punkt; Vad göra nu ?
‘’Vi har mottagit kungarnas appell om födoämnen till Leningrad och – telegram från kamrat
Zhdanov i Stockholm vari han föreslår att låta Leningrads försvarare kapitulera - för att rädda
befolkningen från svält….’’
Molotov tar till orda; ‘’Zhdanov – den förbannade förrädaren, vad har han att skaffa i Stockholm?
Sovjetfolken är väl vana att gå utan – det kan leningradarna också göra!’’
En upprörd general Vlasov slår näven i bordet!

- Andrei Vlasov.png (66.82 KiB) Visad 4682 gånger
‘’Herr Skryabin – här talar vi om tre millioner ryska liv, inte dom minimala landvinster ni och
Stalin redan betalat ett ohyggligt pris för 1939 – och som finnarna kämpar att få tillbaka!’’
(Vlassov är den första, som på 23 år – vågat tilltala Molotov med hans verkliga efternamn!
Vilket anslår den nya tonen i STAVKA. Vilken också innefattar ordet ‘’tyskar’’ – som inte längre kallas fascister…)
‘’General Vlasov – allt det där var Stalins idé, jag – följde bara hans order. Som vi alla gjorde!’’
‘’Just det – men nu är det varken Stalin eller Ni som bestämmer utan vi.
Jag föreslår att vi låter finnarna få tillbaka vad dom krigar för – därmed har vi e n fiende mindre
att bekymra oss om…..inte sant?’’
General Zhukov tar till orda;
‘’Jag instämmer med Vlasov – att återge Finland dess 1939-års gränser och – eliminera Finland
som krigförande, tycker jag är ett billigt pris betala för den lilla framgången….en fiende mindre!
Jag vet av egen erfarenhet från Moskvafonten, att vi är för svaga för att tackla tyskarna i Moskva –
en offensiv på de södra fronterna vore möjlig, men – fruktar jag skulle kosta oss mera än fienden
och för bara obetydliga terrängvinster….
General Shaposhnikov har övertygat mig att vi – redan med de styrkor vi har längs järnvägen från
Östern – skulle kunna tillfoga japanerna ett svidande nederlag och – kanske tvinga ‘’de små gula
männen’’ att ta sitt förnuft tillfånga och lämna vårt land i fred.....

- Khalkin Gol-offensiven 1939.jpg (103.67 KiB) Visad 4682 gånger
Som ni alla vet, lärde jag dom en läxa 1939 – jag är beredd själv ta befälet och inpränta den läxan
en gång till – och därmed, minska antalet av våra fiender till en – tyskarna….jaja jag vet – rumänerna
men – om dom får tilbaka sitt Bessarabien, som finnarna sitt Karelen – är dom säkert nöjda !
Vi har 400 000 man med pansar och flyg spridda mellan Kazan och Chita och marinsoldaterna
i öster irriterar fortfarande japanerna i Vladivostok, dom slåss som äkta ryska matroser och ger
sig aldrig.’’
forts....
Varjag